Κήρυττε δημοσίως ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει
κυβέρνηση, ατομική ιδιοκτησία,
επίσημη θρησκεία, γάμος.
Μερικές φορές καθόταν και ζητιάνευε,
από τα αγάλματα των θεών, με μεγάλη επιμονή.
Όταν τον ρωτούσαν γιατί έκανε αυτό, εκείνος
τους απαντούσε: "εκπαιδεύομαι στην αποτυχία".
Σε κάποιον που τον κατηγορούσε ότι έκανε παρέα
με ζητιάνους και βρομιάρηδες και ο Διογένης είπε:
"Και ο ήλιος μπαίνει στα αποχωρητήρια
άλλα δεν λερώνεται".
Κατά έναν πολύ περίεργο τρόπο
οι περισσότεροι νεοέλληνες, αν τους ρωτήσεις
τι είπε ο Διογένης στον Αλέξανδρο
όταν ο τελευταίος τον ρώτησε τι μπορεί
να κάνει γι αυτόν θα σου απαντήσουν
(άν φυσικά σου απαντήσουν)
ότι του είπε: "Αποσκότησόν με" που μάλλον
έχει την ερμηνεία, στη νεοελληνική
"μη μου κάνεις σκιά"
ή όπως έλεγε κι ένας φίλος μου:
μη με σκοτίζεις.
Προσωπικά προτιμώ την πρώτη ερμηνεία
αν και πολύ φοβάμαι ότι ο κυνικός Διογένης
μάλλον το δεύτερο εννοούσε
και φυσικά ο Αλέξανδρος που δεν ήταν
κανένας τυχαίος άνθρωπος
το έπιασε και γι αυτό είπε ότι
αν δεν ήμουν ο Αλέξανδρος
θα ήθελα να ήμουν ο Διογένης.
Επίσης οι περισσότεροι νεοέλληνες ειδικοί
κατά έναν πολύ περίεργο τρόπο, σταματούν εδώ
χωρίς να επεκτείνονται στην υπόλοιπη συζήτηση
του Αλεξάνδρου με τον Διογένη, η οποία είναι
πραγματικό μάθημα.
Ο Διογένης συμφωνεί
με την Σωκρατική αντίληψη
περί γνώσεως.
Δηλαδή δεν μπορεί να ασχοληθεί κάποιος επιτυχώς
και επωφελώς με κάτι αν το αγνοεί
αλλά και ούτε έχει την επιθυμία να το μάθει
ούτε και το φυσικό χάρισμα σε αυτό.
Νομίζεις λέει στον Μέγα Αλέξανδρο
πως είναι ηνίοχος εκείνος που δεν μπορεί
να κρατήσει τα ηνία; Ή εκείνος που δεν ξέρει
να κυβερνήσει είναι κυβερνήτης;
Ο Αλέξανδρος τότε, ανήσυχος μήπως θεωρηθεί
ότι δεν γνωρίζει να βασιλεύει, ρωτά πολύ εύστοχα:
Ποιος διδάσκει την βασιλική τέχνη
που πρέπει να μεταβεί κανείς για να την μάθει;
Στο ερώτημα ο Διογένης απαντά, πως η μόρφωση
είναι δυο ειδών. Εκείνη που διαθέτει ο άνθρωπος
από την φύση, την «θεία», και εκείνη που αποκτά
από τους ανθρώπους την «ανθρώπινη».
Δηλαδή η έμφυτη και η επίκτητη.
Για να γίνει όμως κάποιος σωστά μορφωμένος,
είναι απαραίτητο να προστεθεί η ανθρώπινη στην θεία.
Δηλαδή ο κυβερνήτης ο βασιλεύς ο ιατρός
πρέπει να έχει το ταλέντο, την έμφυτο κλίση
να κυβερνήσει να βασιλεύει να γιατρεύει κλπ.
Η άποψη αυτή του Διογένους επικρατεί σήμερα
στην παιδαγωγική επιστήμη και αποτελεί
την βάση του επαγγελματικού προσανατολισμού.
Ο Διογένης βεβαιώνει τον Αλέξανδρο, ότι όποιος έχει
την θεϊκή-έμφυτη μόρφωση, εύκολα αποκτά
και την άλλη, την ανθρώπινη, αφού ακούσει λίγα
και λίγες φορές. Απορίας άξιο είναι, γιατί περιορίζουν
τον Διογένη στα αστεία και στα πειράγματά του
και «αγνοούν» την προσφορά του στην επιστήμη
της πολιτικής κοινωνιολογίας.
Ολοκληρώνοντας τον διάλογό του ο Διογένης,
με τον Μέγιστο της οικουμένης, λέει:
«Ακόμη κι αν κατακτήσεις όλον τον κόσμο,
ακόμη κι αν περάσεις τις Ηράκλειες στήλες
και κατακτήσεις την μεγάλη ήπειρο*
που βρίσκεται πέρα από τον μεγάλο ωκεανό
που είναι μεγαλύτερη από την Ασία,
δεν θα είσαι μεγάλος βασιλιάς, αν πρώτα
δεν είσαι καλός άνθρωπος.
Αν δεν είσαι χρήσιμος σε αυτούς που θα κυβερνήσεις.
«Μείζω της Ασίας ήπειρον,
τον Ωκεανόν διανηξάμενος».
*Σε ποιά Ήπειρο αναφερόταν ο Διογένης άραγε;
Μα είναι πασιφανές πως μιλάει για την Αμερική
αφού η Ατλαντίδα ήταν ήδη στο βυθό.
Diogenis give a advice
to great Alexander:
if you conquer Europa, or Asia,
you are not useful for your people,
even you conquer the other
continent which was western
from the Pillars of Hercules
(Gibrartar) and bigger from Asia
(AMERICA), if you not benefit
your people, you are not useful!!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου