Σάββατο 1 Αυγούστου 2020

Εδώ ελλιμενίζονταν μας λένε οι τριήρεις.


Εδώ ελλιμενίζονταν, μας λένε, οι τριήρεις,
ο στόλος, ο πολεμικός, της ισχυρής μας πόλης
τότε που ως μητρόπολη, σε όλη την Μεσόγειο
εμπορευόταν αγαθά και Αφνειός την είπαν.

Εκεί ελλιμενίζονταν, πολύβουο λιμάνι
τα χρόνια που η πόλη μας ήταν σπουδαίο κράτος
στο δυτικό λιμάνι της πολλές φορές πηγαίνω
στα πεντακάθαρα νερά να μπω να κολυμπήσω.
 
Όλα ωστόσο παρελθόν είναι και ιστορίες
που μοναχά ιστορικοί και ποιητές τις λένε.
                              Πάν Καρτσωνάκης
Το κυττάς το θαύμα και δέν το πιστεύεις, πώς απ’ το 1966 διασώθηκε 
απ’ την οικιστική (ρουματζίδικη) πλημμύρα αυτό το Αλσος Αρχαίας Τεχνολογίας 
και Οικονομίας. Πολλαπλές λιμενικές εγκαταστάσεις, με δύο σωζόμενους 
αρχαίους εξωτερικούς μόλους και μ’ άλλον έναν (υποθαλάσσιο σήμερα),
 αλλα (το κυριότερο) με τις εσωτερικές τεχνητές διώρυγες του λιμανιού: 
Διότι εδώ τα πλοία ελλιμενίζονταν μέσα στην ξηρά. 
Απ’ τη θάλασσα, έπλεαν προς μιαν είσοδο (που σώζεται κι αυτή
 με τους κρηπιδοτοίχους της), για να μπούνε στη λιμενική διώρυγα
 και τις λεκάνες ελιγμών, που σώζονται μπροστά στα έκπληκτα μάτια 
του σημερινού επισκέπτη. 
Λίγο ακόμη, κι η φαντασία-μας θα ζωντάνευε ένα πολύβουο μικρό Αμστερνταμ, 
το οποίο πριν απο δυό χιλιετίες συνέδεε την καρδιά της Ελλάδας με τη Δύση.

Διότι, για την Ανατολή, η Κόρινθος είχε το άλλο λιμάνι-της, τις Κεγχρεές 
επι του Σαρωνικού. 
(«Κόρινθος, αφνειός, λέγεται δια το εμπόριον, δυοίν λιμένων κύριος», Στράβων.) 
Συμπληρώστε όλα τούτα με τον Διολκό, την στεριανή οδό μεταφοράς πλοίων
 κατα μήκος του σημερινού Ισθμού, για ν’ αποχτήσετε μιαν ιδέα του πλούτου 
και της ισχύος της κλεινής Κορίνθου. 
Την άξιζε ετούτη τη ναυτική δόξα ­ Κορίνθιος ήταν άλλωστε ο Αμεινοκλής,
 ο εφευρέτης του ναυπηγικού θαύματος της αρχαιότητας, της τριήρεως.
3. Ναυπηγική δε και λιμενική τεχνολογία προϋποθέτουν κορύφωση 
τεχνολογικής ανάπτυξης σε πλείστους άλλους τομείς. 
Αυτής της ανάπτυξης τέμενος είναι το αρχαίο λιμάνι του Λεχαίου 
το οποίο περιλαμβανότανε μέσα στα μακρά τείχη της πόλεως.

Ολες οι εγκαταστάσεις του λιμένος, ναοί, νεώσοικοι πολεμικών πλοίων, 
αρχαίοι δρόμοι ­ όλα είναι θαμμένα εκεί απο κάτω.
 Κι ήταν τόσο αιωνόβια η ακμή της περιοχής ώστε στον δυτικό βραχίονα
 του λιμανιού θα χτισθή (αρχές του 6ου αι. μ.Χ.;)
 η μοναδική σε μέγεθος (30Χ180 μέτρα) πρωτοχριστιανική βασιλική
 του εκ Κορινθίας Αγίου Λεωνίδη ­ του οποίου το κατασπαραχθέν σώμα 
ερρίφθη στη θάλασσα του Λεχαίου γύρω στα 250 μ.Χ.(*)

Αυτό είναι: Παραλία "Καλάμια" για καφέ, τάβλι και κολύμπι! (Καλό μας μήνα με 3 φωτογραφίες)




Εμ, αγανάκτησε η τομεάρχης και λίγα τους έψαλε.


Αχτσιόγλου: Αυταρχική και αλαζονική
 η απόφαση της κυβέρνησης για τα αναδρομικά.
«Στην πραγματικότητα θα έπρεπε να δοθούν 
αναδρομικά ύψους 3,9 δισ.»
Για «αυταρχισμό και αλαζονεία» κατηγορεί την κυβέρνηση η Έφη Αχτσιόγλου 
αναφορικά με την απόφασή της για τα αναδρομικά.
«Ουσιαστικά λέει στους συνταξιούχους ότι ενώ σας οφείλω 4, 
σας δίνω 1 και τα υπόλοιπα διαγράφονται», είπε 
η τομεάρχης Εργασίας του ΣΥΡΙΖΑ στο MEGΑ, τονίζοντας ότι
 «στην πραγματικότητα θα έπρεπε να δοθούν αναδρομικά ύψους 3,9 δισ., 
και η κυβέρνηση νομοθέτησε για 900 εκ.». 
Κατηγόρησε την κυβέρνηση για «παραβίαση» της απόφασης του ΣτΕ
 και σχολίασε ότι αφού προέβλεψε όρο στο νόμο της ότι οι συνταξιούχοι
 δεν θα δικαιούνται τίποτα άλλο, «ομολογεί ουσιαστικά ότι γνωρίζει 
ότι οφείλονται και άλλα ποσά, αλλά τα διαγράφει».
Πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ άφησε 
ένα μαξιλάρι ασφαλείας 37 δισ. και πως «ο κ. Σταϊκούρας πριν από λίγες μέρες
 είπε ότι αυτό το μαξιλάρι δεν έχει θιγεί, επιβεβαιώνοντας ότι 
αποθεματικά υπάρχουν». 
«Το ερώτημα είναι γιατί δεν τα δαπανά. 
Εκτός αν δεν υπάρχουν, οπότε η κυβέρνηση θα πρέπει να εξηγήσει 
τι έχει γίνει με αυτά», σημείωσε.
Δικό μας σχόλιο:
Εμ, αγανάκτησε η τομεάρχης και λίγα τους έψαλε.
Δεν πειράζει βρε σεις, θα φέρουμε μετά πάλι εσάς
 με ένα νόμο και με ένα άρθρο να τα δώσετε.

Δεν είναι απλά θέμα ερμηνείας (όπως έως τώρα πίστευα) τελικά φίλοι μου αλλά κάτι άλλο. Κάτι πιο μεγάλο και ανίκητο!






Γράφει, ερμηνεύοντας η άλλη ή ο άλλος.
Προσπαθείς να του εξηγήσεις πως 
"δουλεύουν" τα εμβόλια αλλά αυτός ή αυτή....
...........................................απλά ξέρει. 

Αντί για δικά μας σχόλια:

Αλλά και κάτι ως επίλογο:
''Δε φοράς μάσκα γιατί είσαι.. 
[δε το λέω]
''Δεν είσαι άρρωστος.. [ τον covid19 μπορεί να τον κουβαλάς πάνω σου
 για 14 περίπου ημέρες..χωρίς να το γνωρίζεις.. μέχρι να εκδηλωθούν 
τα συμπτώματα του στον οργανισμό σου.. μέχρι τότε 
θα τον έχεις χαρίσει απλόχερα σε δεκάδες ανθρώπους]
''Οι μάσκες μειώνουν την πρόσληψη οξυγόνου.. [Ο αέρας που εισπνέουμε 
είναι 78% άζωτο, 21% οξυγόνο κ μόλις 1% διάφορα σπάνια αέρια μαζί 
με το διοξείδιο του άνθρακα.. Ο αέρας που εκπνέουμε συνεχίζει 
να είναι πλούσιος σε οξυγόνο, διότι τα πνευμόνια πολύ λίγο οξυγόνο
 καταφέρνουν να καταναλώσουν σε κάθε εισπνοή.. 
Απόδειξη ότι τον χρησιμοποιούμε για να επαναφέρουμε στη ζωή 
πνιγμένους ανθρώπους με τη μέθοδο ανάνηψης 
στόμα με στόμα (το φιλί της ζωής).. 
Όσο για αναπνευστικές λοιμώξεις, δεν τίθεται τέτοιο πρόβλημα.. 
Αντίθετα η μάσκα προστατεύει από διάφορα σωματίδια
 που κυκλοφορούν στον αέρα κ μπορούν να ερεθίσουν τα πνευμόνια]
''Τα μικρόβια παγιδεύονται κοντά στη μύτη κ το στόμα.. 
['σωστά, αν έχεις μικρόβια, γιατί να βάλεις μάσκα κ να τα στερήσεις
 στον διπλανό σου..μη σε πούν κ μοναχοφάη]
''Δεν υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία που να υποστηρίζουν ότι υγιείς άνθρωποι 
πρέπει να φοράνε μάσκες.. [υπονοείς δλδ ότι το ιατρικό προσωπικό
 που εκτελεί χειρουργικές επεμβάσεις, είναι άρρωστοι?]
'' Το να φοράτε μάσκα είναι ένα σημάδι υποταγής κ αφαίρεσης
 της ελευθερίας του λόγου.. [δλδ αν τρέχω με 100χλμ.
 με το σουπερ τούρμπο αμάξι μου στη γειτονιά σου ή αν περνάω
 με κόκκινο τα φανάρια ...(γιατί, πως να το κάνουμε βρε αδερφέ,
 δε μπορεί ναούμε να υποτάσσομαι σε έναν στύλο με φωτάκια
 για το πότε θα σταματώ).. .. αν ξαναλέω, κάνω τα παραπάνω 
κ σου αναφέρω την άρνηση υποταγής ως δικαιολογία
 θα είσαι ικανοποιημένη/ος?

Κόρινθος: Εκεί που ήταν το παλιό Νοσοκομείο Κορίνθου!

Το ίδιο σημείο σήμερα.
Το κτίριο του Νοσοκομείου
ήταν ακριβώς απέναντι.
 
Οι γονείς μου.

Εντωμεταξύ ο "πόλεμος" της προπαγάνδας καλά ..........κρατεί ένθεν κακείθεν.



Ποια εφημερίδα είναι και ποιος δημοσιογράφος 
τα γράφει αυτά τα νέα γιατί δεν το αναγράφουν;

Αλλά και για κάποιους εγχώριους "υποστηρικτές" των απόψεων του Σουλτάνου.


Για όσους υιοθετούν τη τουρκική επιχειρηματολογία για το Καστελλόριζο,
 που απέχει από την υπόλοιπη Ελλάδα, ότι δεν έχει ΑΟΖ κλπ παραθέτω το χάρτη
 με τις ΑΟΖ των Καναρίων νήσων, Ισπανία και της Μαδέρα, Πορτογαλία.
Joseph Pardalakis
Φυσικά, αυτός είναι ο σωστός χάρτης. Μαρόκο.
Αντί για άλλο δικό μας σχόλιο:
Ήταν στις 2 Απριλίου του 1982 όταν η Αργεντινή 
ξεκίνησε τον πόλεμο στη Μεγάλη Βρετανία, 
διεκδικώντας τα παγωμένα βράχια των νήσων Φώκλαντ.

Καλημέρα και καλό μας μήνα! (2 φωτογραφίες)



Παρασκευή 31 Ιουλίου 2020

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη δολοφονία του Ίωνα Δραγούμη.«Σφυρί δρεπάνι/ελιά στεφάνι»


Ο Δραγούμης δεν φαίνεται να αντιλαμβάνεται το ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο, 
που υπάρχει πίσω από τις ενδοελλαδικές συγκρούσεις, ούτε το διακύβευμα 
της συμμετοχής του ελληνισμού στο νέο υπό διαμόρφωση μετα-οθωμανικό κόσμο. 
Αντίθετα, φαίνεται ότι συντάσσεται ολόψυχα με την πολιτική των Επίστρατων.
 Για τον Δραγούμη «λαός» στα κείμενά του, 
είναι μόνο οι μοναρχικοί παλαιοελλαδίτες.
 Καμιά λέξη συμπάθειας δε θα γραφτεί για τα άτυχα εκείνα θύματα του Διχασμού, 
που η πολιτική των Νεοτούρκων είχε οδηγήσει ως πρόσφυγες και ικέτες
 στην ελεύθερη Ελλάδα. 
Το αρνητικό στερεότυπο κατά των Ελλήνων της Ανατολής που είχε δημιουργηθεί
 στην ελλαδική κοινωνία από τη φιλομοναρχική προπαγάνδα θα επιβεβαιωθεί
 πλήρως από τον Ίωνα Δραγούμη, ο οποίος το 1919 θα γράψει ότι
 οι Μικρασιάτες, όπως και οι Κρητικοί, ήταν τα όργανα υποταγής 
της Παλαιάς Ελλάδας στον «αγγλογαλλικό ιμπεριαλισμό».
 Και ότι «θα σαρωθούν από τα λαϊκά κύματα που υψώνονται».
 Ο Δραγούμης εμφανίζεται με έναν υποτιμητικό έως και ρατσιστικό λόγο 
κατά των Μικρασιατών, των νησιωτών της Μυτιλήνης, της Χίου, της Σάμου,
 της Ρόδου και Κύπρου. Ιδιαιτέρως βρίσκονται στο στόχαστρό του
 οι Κρητικοί: «Έχει και τους Κρητικούς, που ήταν πάντα μισθοφόροι».[16]

Ίσως η συμβολικότερη κίνηση του Δραγούμη στα Νοεμβριανά, 
που αποδείκνυε πλέον ότι είχε ωθηθεί σε μια φανατική υποστήριξη 
του μοναρχισμού και των πρακτικών του, φαίνεται να είναι 
η εγκατάλειψη της έως τότε συντρόφου του Πηνελόπης Δέλτα, 
της οποίας ο πατέρας είχε συλληφθεί από τους αποθηριωμένους Επίστρατους.

«Σφυρί δρεπάνι / ελιά στεφάνι»
Η βία αυτή των μοναρχικών, θα προκαλέσει στη συνέχεια τη βία
 των βενιζελικών, οι οποίοι θα καταπιέσουν στο έπακρο τους φιλομοναρχικούς
 αντιπάλους τους. Η διαδικασία αυτή της εναλλαγής των βίαιων συμπεριφορών 
θα χαρακτηρίσει τη νεοελληνική πολιτική ζωή καθ’ όλο το Μεσοπόλεμο.

Η συμμετοχή όμως της Ελλάδας στο Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο στο πλευρό 
των νικητών θα επιτρέψει την ελληνική πλευρά να συμμετάσχει στα σχέδια
 διαμόρφωσης του νέου κόσμου μετά την αποχώρηση από την Ιστορία 
της προνεωτερικής Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. 
Η ύψιστη αυτή πρόκληση θα αντιμετωπιστεί με ιδιαίτερο σκεπτικισμό 
από το μοναρχικό χώρο. 
Χαρακτηριστική είναι η αποστροφή του Ιωάννη Μεταξά προς οποιαδήποτε 
ελληνική εμπλοκή της Ελλάδας στη Μικρά Ασία ήδη από το 1915. 
Σε έγγραφό του προς τον μονάρχη, αναπτύσσει τις απόψεις αυτές με βάση
 τις οποίες θεωρείται «αποικιακή» η ελληνική πρόθεση επέκτασης
 της κυριαρχίας στα μικρασιατικά παράλια. 
Στο ίδιο έγγραφο ο Μεταξάς εκτιμούσε ότι οι Γερμανοί θα είναι 
οι τελικοί νικητές στον Α’ παγκόσμιο πόλεμο.[18] 
Ο Ίων Δραγούμης θεωρούσε ότι το εγχείρημα ήταν ανέφικτο, εφόσον
 προϋπέθετε τη διεξαγωγή ενός νέου πολέμου, και ότι ο στόχος θα έπρεπε 
να είναι η δημιουργία ενός κοινού ελληνοτουρκικού μικρασιατικού κράτους 
και όχι ενός καθαρά ελληνικού.   
Ακόμα και τον Φεβρουάριο του ’19, όταν η Ελλάδα βρισκόταν 
στο στρατόπεδο των νικητών και επίκειντο οι μεταπολεμικές διευθετήσεις,
 ο Δραγούμης κατήγγειλε τις «κοινες ελπίδες» 
και «την ελπίδα του κοινού κέρδους» που είχαν
 οι «Αγγλογάλλοι ιμπεριαλιστές και ο Βενιζέλος».[19] 
Παρόμοιες απόψεις μ’ αυτές του μοναρχικού χώρου θα διατυπώσει
 και το νεαρό ελλαδικό κομμουνιστικό κίνημα 
που θα συγκροτηθεί ως ΣΕΚΕ.[20]
........................................................................................
Αποκαλυπτικό γεγονός της παράδοξης εκείνης συνάντησης μοναρχικών
 και παλαιοελλαδιτών κομμουνιστών υπήρξε μια κομμουνιστική προεκλογική
 συγκέντρωση (Οκτώβρης ’20). Για την προεκλογική αυτή συγκέντρωση 
που έγινε από το ΣΕ(Κ)ΚΕ στην Αθήνα, ο Κορδάτος μας ενημερώνει ότι
 έλαβαν μέρος 50.000 διαδηλωτές: «Δεν ήταν όμως κομμουνιστές όλοι. 
Ήταν αντιβενιζελικοί. Φοβόνταν να οργανώσουν δική τους διαδήλωση 
και πήραν μέρος στην κομμουνιστική. 
Γι αυτό ξελαρυγγιάζονταν φωνάζοντας: Κάτω ο Βενιζέλος, Κάτω ο πόλεμος… 
Μερικές κυρίες απ’ τα μπαλκόνια των ξενοδοχείων της Πλατείας Συντάγματος
 έραιναν με άνθη» τους διαδηλωτές και ήταν γελαστές και χαρούμενες.
 Φώναζαν μάλιστα «μπραβο παιδιά. Σφυρί δρεπάνι». 
Φυσικά ήταν φανατικές βασιλικές.» 
Μας πληροφορεί επίσης ότι την εκδήλωση του ΣΕ(Κ)ΚΕ παρακολούθησαν 
κάποια στελέχη του μοναρχισμού όπως οι Γεώργιος Βλάχος, 
Νίκος Κρανιωτάκης και μας ενημερώνει ο Κορδάτος ότι: 
«Ήταν και αυτοί χαρούμενοι και δυό τρεις φορές χειροκρότησαν
 το ρήτορα Ευ. Παπαναστασίου.»[23]
 Ο Ελευθέριος Σταυρίδης αναφέρει ότι κατά τις εκλογές 
της 1ης Νοεμβρίου 1920 πολλοί μοναρχικοί διπλοφήφισαν το ΚΚΕ
 και την Ηνωμένην Αντιπολίτευσιν του Γούναρη.
 Απ΄ αυτή τη διαδικασία έμεινε γνωστό το σύνθημα:
 «σφυρί δρεπάνι/ ελιά στεφάνι».[24].
................................................................................................
Ένδειξη της τραγικής κατάστασης που είχε περιέλθει ο ελληνισμός
 εκείνη τη στιγμή και της απόλυτης αλλοτρίωσης, θα είναι το πογκρόμ 
κατά των προσφύγων, ως βενιζελικών, που θα εξαπολυθεί στην Αθήνα 
το Νοέμβρη του 1916 από τις πρωτοφασιστικές παρακρατικές ομάδες 
των «Επιστράτων» που είχαν ιδρύσει οι Δημήτριος Γούναρης
 και Ιωάννης Μεταξάς. 
Το Νοέμβριο του ‘16, στη φιλογερμανική  Αθήνα θα γίνουν σφοδρές 
συγκρούσεις μεταξύ των Γάλλων, που αποβιβάστηκαν με βάση συμφωνία 
που υπογράφτηκε, και των παρακρατικών αντιβενιζελικών ομάδων 
των «Επιστράτων». 
Στο στόχαστρο των ένοπλων παρακρατικών θα βρεθούν επίσης
 οι Κρητικοί της Αθήνας και οι πρόσφυγες από την οθωμανική Ανατολή. 
Υπήρξε αληθινό πογκρόμ με προγραφή σπιτιών και καταταστημάτων 
που είχαν σημαδευτεί με κόκκινη μπογιά. 
Οι «τίμιοι» βασιλικοί ανέλαβαν να «μολύνουν» με το αίμα
 των «προδοτών» βενιζελικών τα όπλα τους. 
Το σύνθημα των παρακρατικών ήταν:
 «Ο βασιλιάς μας θα ζώσει το σπαθί, 
θα σφάξει Αγγλογάλλους και βενιζελικούς μαζί». 
Ο Γεώργιος Βεντήρης γράφει: από της 19 μέχρι 23 Νοεμβρίου, ωδηγούντο 
πλησίον του φθισιατρείου «Σωτηρία» Μικρασιάται κυρίως πρόσφυγες 
και εθανατώνοντο ως κατάσκοποι των Αγγλογάλλων».
Ο Φοίβος Γρηγοριάδης υπολογίζει ότι ο αριθμός των δολοφονημένων
 ήταν περί τους 20. 
Γράφει: «απλοί άνθρωποι του λαού θα δολοφονηθούν στους δρόμους 
και στα μικρά Φρουραρχεία (σ.τ.σ συνοικιακά κέντρα των Επιστράτων)»
ΠΗΓΗ και ολόκληρο το κείμενο











Ο θάνατος του Κεμάλ Ατατούρκ κι όσα οι Τούρκοι δεν λένε και δεν θέλουν ούτε να τα ακούν.


Βλάσης Αγτζίδης on 21/07/2020
Του Κωνσταντίνου Μαυρίδη από τη Ρήξη φ. 118
Ο Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ πέθανε στις 10 Νοεμβρίου του 1938
 στην ηλικία των πενήντα επτά ετών από βαριάς μορφής κίρρωση του ήπατος, 
τη διαβόητη, απαίσια ασθένεια των τελειωμένων αλκοολικών, που επιφέρει αργό, 
επίπονο, αλλά και κωμικοτραγικό θάνατο. 
Η τουρκική κοινή γνώμη μπορεί να αιφνιδιάστηκε από την ξαφνική ασθένεια 
που έπληξε τον Γκρίζο Λύκο, «τον πατέρα των Τούρκων» 
και «σωτήρα της Τουρκίας», αλλά η κίρρωση είναι μια νόσος που σκοτώνει
 βασανιστικά αργά και όλα τα ιστορικά στοιχεία συνηγορούν στο γεγονός ότι
 ο υπέρτατος ηγέτης της γείτονος χώρας είχε πιάσει για δεκαετίες την μπουκάλα 
για τα καλά και ο πρόωρος θάνατός του μόνο αιφνιδιαστικός 
δεν μπορεί να χαρακτηριστεί.

Προφανώς, το ατιμωτικό του χαρακτήρα της αιτίας θανάτου του Ατατούρκ 
ανάγκασε τις τουρκικές αρχές να προβούν σε μια απίστευτη εκστρατεία
 συγκάλυψης των λεπτομερειών αυτής, αλλά και συσκότισης και παρεμπόδισης 
αποκαλύψεων πτυχών της ζωής του που δεν συνάδουν με την εικόνα 
μαζικής κατανάλωσης που είχε επιλέξει ο ίδιος για τον εαυτό του.
 Το εκπληκτικό είναι ότι αυτή η ιδιότυπη εκστρατεία διατήρησης 
της «τιμής του Κεμάλ» συνεχίζεται απρόσκοπτα ακόμη και σήμερα
 με διάφορες μορφές. 
Μπορεί να έχουν περάσει εβδομήντα τρία ολόκληρα χρόνια από την ημέρα
 που μας άφησε χρόνους, αλλά το όνομα του Ατατούρκ είναι ακόμη ταμπού
 για την τουρκική κοινωνία και η χρήση του απαιτεί ακόμη προσοχή, 
όταν γίνεται σε τουρκικό έδαφος. 
Το ίδιο ισχύει και για τον σύγχρονο ιστορικό που, όντας αντιμέτωπος με το ίδιο
 κι απαράλλαχτο δοξασμένο παραμύθι στις τουρκικές ιστοσελίδες, στρέφεται 
σε ευρωπαϊκές και αμερικανικές πηγές, οι οποίες βρίθουν 
άκρως ενδιαφερόντων στοιχείων. 
Από την πρώτη στιγμή γίνεται φανερό ότι οι Τούρκοι έχουν πολλά να κρύψουν 
και ο αλκοολισμός του Ατατούρκ αποτελεί μόνο την κορυφή 
ενός ιδιαιτέρως διαστροφικού παγόβουνου.

Σήμερα, ελάχιστοι γνωρίζουν ή θυμούνται πως ο Ατατούρκ ήταν κάποτε 
παντρεμένος, έστω και για σύντομο χρονικό διάστημα. 
Άλλη μία παράπλευρη απώλεια του μύθου
 του «σιδερένιου ηγέτη που παντρεύτηκε την Τουρκία».
 Θα συμπλήρωνα ότι, ιστορικά, οι όρκοι πίστης προς τη ρακή
 είχαν προηγηθεί προ πολλού. 
Ο γάμος του, ο οποίος κράτησε μόλις διόμισι χρόνια, είχε κάνει αίσθηση το 1923,
 καθώς είχε παντρευτεί τη Λατίφ Χανίμ Ουσακιζάντ, μια ευκατάστατη 
Τουρκάλα από τη Σμύρνη, η οποία είχε σπουδάσει νομικά στο Παρίσι
 και μιλούσε ξένες γλώσσες. 
Η περίπτωσή της πρέπει να ήταν μοναδική για το γίγνεσθαι 
της οπισθοδρομικής τουρκικής κοινωνίας, που ήθελε τη γυναίκα
 ένα άβουλο ον εντός των τοιχών της οικίας.
 Η Λατίφ πέταξε τον φερετζέ αμέσως μετά τον γάμο της με τον Ατατούρκ, 
δίνοντας το καλό παράδειγμα στις υπόλοιπες Τουρκάλες, αλλά μετά απ’ αυτό
 τα πράγματα δεν πήγαν και πολύ καλά στο σπιτικό των Ατατούρκ. 
Ενώ ο «μεγάλος απελευθερωτής» ήταν υπέρ της αυτοδιάθεσης των γυναικών 
στα λόγια, η Λατίφ αποδείχτηκε μεγάλη γλωσσού και άρχισε να επιβάλλει
αυστηρό μορατόριουμ στα νυχτοπερπατήματα και τις επαφές
 με την «επίσημη ερωμένη» του Κεμάλ, τη Γενί Ρακή με γλυκάνισο. 
Ο Ατατούρκ, συνειδητοποιώντας το τραγικό λάθος του μετά από απίστευτους 
δημόσιους και μη καβγάδες και φαγωμάρες, δεν δίστασε να χρησιμοποιήσει
 τον μουσουλμανικό τρόπο λήψης διαζυγίου, τον οποίο υποτίθεται πως ήθελε 
να καταργήσει, για να τελειώνει μια και καλή με τον έγγαμο βίο.
 Από τότε χτυπούσε, καθημερινά, ανενόχλητα, μια μποτίλια ρακή βρέξει χιονίσει, 
χωρίς περαιτέρω συζυγικά προβλήματα. 
Όσο για τη Λατίφ, εξαφανίστηκε από προσώπου γης και έζησε 
όλη την υπόλοιπη ζωή της σε κατ’ οίκον απομόνωση, χωρίς να μιλήσει ποτέ 
για τη ζωή της με τον Ατατούρκ. 
Όταν πέθανε το 1975, το τουρκικό ανώτατο δικαστήριο απαγόρευσε
 κάθε δημοσίευση των ημερολογίων που επιμελώς κρατούσε η Λατίφ. 
Η απαγόρευση ίσχυε ως το 2005 οπότε και ανανεώθηκε επ’ αόριστον. 
Κάποιοι μάλλον τρέμουν τα περιεχόμενα των ημερολογίων, 
τα οποία βρίσκονται επτασφράγιστα κλειδωμένα στο χρηματοκιβώτιο
 του Τουρκικού Ιδρύματος Ιστορίας.

Μπορεί η Λατίφ Χανίμ να μην μπορεί να μιλήσει από τον τάφο, 
αλλά μια άλλη γλωσσοκοπάνα, και μάλιστα από το Χόλιγουντ,
 κελαηδάει χωρίς αιδώ για τον Ατατούρκ και τον άσωτο βίο του. 
Ο λόγος για την ουγγρικής καταγωγής Αμερικανίδα Ζα Ζα Γκαμπόρ, 
την ανεκδιήγητη ηθοποιό-μοντέλο-κοσμική περσόνα που έχει κατορθώσει 
να θάψει εννέα συζύγους και κοντεύει να κλείσει τα 100 χρόνια ζωής. 
Πριν μεταναστεύσει στις ΗΠΑ το 1941, η μις Ουγγαρία 1936, Ζα Ζα Γκαμπόρ, 
παντρεμένη με τον Τούρκο διπλωμάτη Μπουράν Μπελγκέ ζούσε στην Άγκυρα,
 όπου γνώρισε τον Ατατούρκ και είχε μια θυελλώδη σχέση ενός χρόνου μαζί του. 
Ο «κερατάς» διπλωμάτης υπέμενε τα πάνδεινα διότι ο «πατερούλης» 
είχε βάλει στο μάτι και στο κρεβάτι του τη 16χρονη τότε Γκαμπόρ 
και η εικόνα που η ίδια δίνει για το όλο θέμα είναι αποκαλυπτική
 για την κατάσταση ασωτίας και ηθικής κατάπτωσης που επικρατούσε
 στην αυλή του Ατατούρκ. 
Στην αυτοβιογραφία της με τίτλο: «Μια ζωή δεν είναι αρκετή», 
η Γκαμπόρ τον αποκαλεί ανώμαλο και συμπληρώνει ότι
 «καμία γυναίκα δεν ήταν ασφαλής. 
Σύζυγοι υπουργών, κόρες αξιωματούχων, ακόμη και στενών του φίλων 
έμπαιναν στο στόχαστρο» και στη σπάνια περίπτωση που υπήρχαν αντιδράσεις, 
μια δυσμενής μετάθεση στα βάθη της Ανατολίας έπειθε συζύγους και συγγενείς 
να κάτσουν ήσυχα και να το απολαύσουν. 
Η Γκαμπόρ, αν και γνωρίζει τα πράγματα από προσωπική εμπειρία, 
δεν είναι μόνη στις παρατηρήσεις της. 
Ο Αμερικανός δημοσιογράφος Χάρολντ Κόρτνεϊ Άρμστρονγκ,
 στο άγρια λογοκριμένο στην Τουρκία βιβλίο του,
 Γκρίζος λύκος, Μουσταφά Κεμάλ, η προσωπική μελέτη ενός δικτάτορα,
 σχολιάζει το 1933 πως, «μετά το διαζύγιο με τη Λατίφ… (ο Κεμάλ) 
επέστρεψε στις ολονύκτιες συνευρέσεις σε γεμάτα καπνό δωμάτια 
με τους μπεκρήδες φίλους του… κι έπειτα έγινε τελείως ξεδιάντροπος. 
Έπινε πιο πολύ από ποτέ. 
Άρχισε μια σειρά από φανερές σχέσεις με γυναίκες, αλλά και άντρες. 
Οι νέοι άντρες τον έλκυαν…».

Ένας ακόμη βιογράφος, ο Βρετανός Πάτρικ Κίνρος, συμπληρώνει το 1964 ότι:
 «Οι γυναίκες για τον Μουσταφά ήταν ένα μέσο ικανοποίησης, τίποτε παραπάνω. 
Δεν είχε καμία απολύτως αναστολή να συνάψει σεξουαλικές σχέσεις
 με νεαρά αγόρια αν το έφερνε η περίσταση ή η διάθεση…».

Προφανώς, η ανενδοίαστη κραιπάλη δεν μπορούσε να κρατήσει για πολύ.
 Ο τελευταίος χρόνος ζωής του Ατατούρκ υπήρξε βασανιστικός 
και γεμάτος ιατρικές επεμβάσεις με το ήπαρ του να μοιάζει 
με λιωμένο ελβετικό τυρί. 
Παρά ταύτα, δεν άφησε το μπουκάλι ούτε για μια στιγμή και τελικά φαίνεται 
ότι έσκασε στην κυριολεξία από το πιοτό. 
Η μαρτυρία του Βρετανού πρέσβη στην Άγκυρα, σερ Πέρσι Λορέν, ο οποίος 
σημειωτέον παρέστη και στη νεκρώσιμη ακολουθία του Ατατούρκ, 
είναι χαρακτηριστική. 
Σε ένα σήμα προς το Φόρεϊν Όφις, ο δύσμοιρος πρέσβης φαίνεται 
να διαμαρτύρεται για τα απανωτά ξενύχτια με τον Ατατούρκ γράφοντας: 
«Για μια ακόμη νύχτα αναγκάστηκα να μείνω ξάγρυπνος πίνοντας
 μέχρι πρωίας με τον Τούρκο πρόεδρο για υπηρεσιακούς λόγους 
της Αυτού Μεγαλειότητος. 
Άπαντες έπιναν ακατασχέτως και το μόνο στερεό που μπορούσε να βάλει
 κάποιος στο στομάχι του ήταν στραγάλια, οποία έλλειψη μέτρου,
 ακόμη και σε αυτή την τρύπα στη μέση του πουθενά που ονομάζεται Άγκυρα». 
Η Γκαμπόρ, με όλη τη μοντελίστικη αφέλειά της αποδίδει, ίσως εύστοχα, 
τον αυτοκαταστροφικό αλκοολισμό του Μουσταφά Κεμάλ στις τύψεις 
από τους θανάτους τόσων χιλιάδων ανθρώπων που είχε προκαλέσει. 
Ο ιστορικός Γκόρντον Τέιλορ έχει επίσης γράψει ότι το μονίμως 
συνοφρυωμένο και δυσκοίλιο ύφος του στους πίνακες και τις προτομές 
οφειλόταν στο ζόρι που είχε, καθώς η κίρρωση του κατέτρωγε τα σωθικά. 
Η τελευταία του φράση ήταν, «τι ώρα είναι» λες και αναρωτιόταν 
αν προλαβαίνει να πιει ένα ακόμη ποτηράκι πριν αναχωρήσει προς τον αγύριστο.

Απαραίτητη διευκρίνηση:
Όλα τα άρθρα γνώμης δεν εκφράζουν απαραίτητα 
και την δική μας άποψη αλλά 
τα δημοσιοποιούμε για να γίνουν αφορμή
για διάλογο και μόνο.
Δικό μας σχόλιο:
Φυσικά και δεν είμαστε σε θέση να διαπιστώσουμε
κατά πόσο αληθεύουν οι πληροφορίες που δίνονται
αλλά δεν μπορούμε παρά να επισημάνουμε
ότι από ιστορικής άποψης είναι αδιάφορο
αν ήταν λάτρης του αλκοόλ κλπ και αν 
ο θάνατός του οφείλεται στην κίρρωση του ήπατος.

Η δεξιά και η καταστροφή των Ελλήνων της Ανατολής. (Άρθρο του Βλάση Αγτζίδη)


Αναφερόμενοι στην ήττα των Ελλήνων στη Μικρά Ασία, δεν είναι δυνατόν 
να μην ομολογηθεί ότι η κύρια ευθύνη βαραίνει το Λαϊκό Κόμμα και το Παλάτι, 
τους τελικούς διαχειριστές της κρίσης από το Νοέμβριο του '20, δηλαδή 
το σύνολο της φιλομοναρχικής παράταξης, που εφεξής
 θα αποκαλούμε "Παλαιοδεξιά".
 Η ήττα, η οποία υπήρξε το αποτέλεσμα μιας εξαιρετικά ανορθολογικής
 συμπεριφοράς (επαναφορά του γερμανόφιλου βασιλιά, διορισμός ανίκανων
 στρατιωτικών ηγετών, κακή οργάνωση των πολεμικών επιχειρήσεων,
 απαγόρευση αυτοοργάνωσης των Μικρασιατών, απόρριψη του αιτήματος 
αυτονομίας της Ιωνίας, απαγόρευση λειτουργίας της Μικρασιατικής Άμυνας, 
έλλειψη γραμμής άμυνας στη Σμύρνη, απόλυτη πολιτική και στρατιωτική
 εγκατάλειψη του ποντιακού ελληνισμού στο μικρασιατικό βορρά κ.ά.),
 η οποία οφειλόταν στο γεγονός ότι η παράταξη αυτή εξέφραζε 
την εποχή εκείνη μόνο τα νέα γραφειοκρατικά στρώματα της Παλαιάς Ελλάδας.
 Τα συνθήματα "Μικρά πλην έντιμος Ελλάς" και "Οίκαδε", αντανακλούν
 με τον πλέον έντονο τρόπο την πραγματικότητα αυτή. Ιδεολογικά, 
η παλαιοδεξιά αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του κρατικισμού του νεαρού 
ελληνικού βασιλείου και του ιδιότυπου εθνικισμού του βαλκανικού ελληνισμού,
 που περιόριζε τις επιδιώξεις του στη βαλκανική ενδοχώρα, τόνιζε περισσότερο
 την ελληνοσλαβική αντίθεση και χαρακτηριζόταν 
από μια φιλοτουρκική προδιάθεση. 
Χαρακτηριστική μορφή υπήρξε 
ο Ίων Δραγούμης -ο πλέον φωτισμένος 
εκπρόσωπος των δυνάμεων αυτών- ο οποίος 
καλλιέργησε συστηματικά τις αυταπάτες
 περί ελληνοτουρκικής συνεννόησης.
 Ακόμα και τη στιγμή που ο ελληνισμός έδινε την ύστατη μάχη
 στο μικρασιατικό μέτωπο, 
ο ίδιος ο Δραγούμης -αυτεξόριστος στο Παρίσι - θεωρούσε ως μέγιστο 
πραγματικό εχθρό, τον Βενιζέλο, καθώς και τους Μικρασιάτες
 μαζί με τους Κρητικούς. 
Σε καμιά μορφή της παλαιοδεξιάς δε συναντούμε διαφορετική  προσέγγιση. 
Οι μύχιες σκέψεις του μέλλοντα δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά, 
όπως προβάλλουν από το ημέρολογιό του, έρχονται να επιβεβαιώσουν 
αυτή την καταλυτική διαπίστωση. 
Επειδή κανείς από το χώρο αυτό δεν είχε πιστέψει στο μικρασιατικό εγχείρημα,
 γιαυτό συναντούμε αυτή την εξαιρετικά
 ανορθολογική -σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο- διαχείριση, 
που νομοτελειακά οδήγησε στην ήττα.

Μόνο μέσα σ' αυτό το ιδεολογικό πλαίσιο μπορεί να κατανοηθεί η άσχημη 
αντιμετώπιση του μικρασιατικού πληθυσμού, τόσο πριν την Ήττα, όσο και μετά. 
Η αρνητική αντιμετώπιση εκφράστηκε με συγκεκριμένους τρόπους 
που συνέβαλαν στον εγκλωβισμό του ελληνικού πληθυσμού μετά την Ήττα 
και τη σφαγή μεγάλου μέρους του από τα κεμαλικά στρατεύματα. 
Για παράδειγμα: στις 28 Ιουνίου 1922 και ενώ είχε αρχίσει να συζητείται σοβαρά
 η απαγγίστρωση από τη Μικρά Ασία στα ανώτερα κυβερνητικά 
και στρατιωτικά κλιμάκια, η κυβέρνηση θεσπίζει το νόμο 2670/22
 με τον οποίο απαγορεύτηκε η έξοδος 
του ελληνικού πληθυσμού από τη Μικρά Ασία. 
Ο νόμος προέβλεπε αυστηρότατες ποινές, πειθαρχικές και χρηματικές, 
στην περίπτωση σύλληψης πλοίων που μετέφεραν πληθυσμό. 
Ακόμα και μετά την κατάρρευση του μετώπου που άρχισε στις 30 Αυγούστου,
 οι αρχές προσπαθούσαν να αποκρύψουν την είδηση από τον ελληνικό πληθυσμό
 και να αποτρέψουν την φυγή του. 
Υπάρχουν καταγγελίες κατά των ελληνικών αρχών της Σμύρνης, 
για βίαιη εμπόδιση αναχώρησης Ελλήνων της Ιωνίας, λίγες μόνον ημέρες
 πριν την είσοδο του τουρκικού στρατού στην πόλη.
Φοβερό είναι το περιστατικό που αναφέρει ο ιστορικός Γρηγόρης Δαφνής
 στο έργο του "Η Ελλάς μεταξύ των δύο πολέμων":
 Ενώ είχε σπάσει το μέτωπο και ο τουρκικός στρατός προέλαυνε ανεμπόδιστος 
προς τη Σμύρνη, ο νεαρός τότε πολιτικός Γεώργιος Παπανδρέου, 
που βρισκόταν στο γραφείο του αρμοστή Αριστείδη Στεργιάδη,
 ρωτά τον επίσημο εκπρόσωπο της Ελλάδας 
"Γιατί δεν ειδοποιείτε τον κόσμο να φύγει;"  για να λάβει 
την παρακάτω απάντηση από τον Στεργιάδη, τον επίσημο εκπρόσωπο 
της Ελλάδας στην Ιωνία:
 "Καλύτερα να μείνουν εδώ να τους σφάξει ο Κεμάλ, 
γιατί αν πάνε στην Αθήνα θα ανατρέψουν τα πάντα".

Αυτή η προσέγγιση καθόρισε και τις συμπεριφορές τις επόμενες δεκαετίες. 
Την προσπάθεια εξάλειψης της ιστορικής μνήμης του μικρασιατικού
 ελληνισμού και την απόκρυψη της τεράστιας σημασίας της  Ήττας,
 καθώς και του μεγάλου αριθμού των θυμάτων θα την βλέπουμε διαρκώς 
για δεκαετίες μετά. Είναι αποκαλυπτικά τα όσα είπε το 1957 
από το επίσημο βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ 
ο Ευάγγελος Αβέρωφ, τότε υπουργός Εξωτερικών
 της κυβέρνησης Κ. Καραμανλή: "..Ο πόλεμος αυτός (σ.τ.σ. ο μικρασιατικός)
 έγινε διότι προσεκλήθημεν όπως συμμετάσχομεν εις αυτόν υπό της Αγγλίας, 
της Γαλλίας και της Ιταλίας, αι οποίαι δυνάμει της Συνθήκης των Σεβρών,
 εισέβαλον εις την Μικράν Ασίαν και εκάλεσαν την Ελλάδα εις την ακτήν,
 την οποία όντως κατέλαβαν…Πρέπει να αναγνωρίσομεν ότι η Τουρκία
 απήντησε με μίαν υπερηφάνειαν και μία γενναιότητα, η οποία της έδωσε
 την εθνική της ανεξαρτησίαν. 
Αλλά πρέπει να υπάρξει προσοχή προτού αναφερθεί ο πόλεμος αυτός
 ως πόλεμος ελληνικής κατακτήσεως. 
Ήτο πόλεμος συμμαχικής κατακτήσεως, εις την οποίαν η Ελλάς εκλήθη 
να λάβει μέρος, αλλά βεβαίως δεν ήτο ελληνικός πόλεμος…"

Την ίδια περίοδο, ο ίδιος πολιτικός από την ίδια θέση, 
όπως και ο Παναγιώτης Πιπινέλης, ζήτησε επισήμως από τον Αυστριακό
 υπουργό Εξωτερικών να εμποδίσει τον Έλληνα ιστορικό Πολυχρόνη Ενεπεκίδη 
να έχει πρόσβαση στα κρατικά αρχεία της Βιέννης. 
Οι δύο Έλληνες πολιτικοί επιζητούσαν να μην έρθουν στο φως 
τα αποκαλυπτικά έγγραφα των Γερμανών και Αυστριακών διπλωματών
 της περιόδου 1909-1918, μέσα από τα οποία πρόβαλε ανάγλυφα όλο το σχέδιο 
του νεοτουρκικού κομιτάτου για εξόντωση των χριστιανικών ομάδων 
της καθ' ημάς Ανατολής. 
Επί πλέον, μέσα από τις μαρτυρίες των συμμάχων της εθνικιστικής Τουρκίας,
 αποδεικνυόταν το γεγονός ότι διαπράχτηκε γενοκτονία κατά των ελληνικών 
πληθυσμών της Μικράς Ασίας.
 Το επιχείρημα των Αβέρωφ και Πιπινέλη ήταν ότι η δημοσίευση 
του αρχειακού υλικού θα έβλαπτε τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Η παραδοσιακή φιλοτουρκική στάση της παλαιοδεξιάς διαμόρφωσε
 μια συνείδηση ανοχής και αιτιολόγησης των εγκλημάτων που διέπραξε 
ο τουρκικός εθνικισμός κατά των Ελλήνων της Μικράς Ασίας.
 Η ανυπαρξία οποιασδήποτε αναφοράς στις σφαγές των Ελλήνων,
 ακόμα και από τα θεωρούμενα ως εθνικιστικά καθεστώτα
 των δύο δικτατοριών είναι αποκαλυπτική. 
Οι Απριλιανοί είχαν απαγορεύσει ακόμα και τη χρήση της λέξης "Τούρκος"
 κατά τους εορτασμούς της επετείου της 25ης Μαρτίου, 
αντικαθιστώντας την με τη λέξη "εχθρός".

Έτσι, όταν από τα μέσα της δεκαετίας του '80, 
οι Πόντιοι -ως πρώτη ομάδα των Ελλήνων της καθ' ήμάς Ανατολής
 που διεκδίκησε την αναγνώριση της γενοκτονίας- διατύπωσαν
 το σχετικό αίτημα, συνάντησαν αρχικά την αμηχανία, κατόπιν την άρνηση
 από συγκεκριμένα άτομα και κύκλους που διατύπωσαν γραπτώς 
τις αντιρρήσεις τους. 
Τέλος στη διελκυνστίνδα έδωσε τελικά ο τότε υφυπουργός Εξωτερικών 
κ. Βύρων Πολύδωρας με επίσημη ανακοίνωσή του το Μάιο του 1992, 
που αποτέλεσε τον προάγγελο της ομόφωνης αναγνώρισης
 της Γενοκτονίας από τη Βουλή των Ελλήνων δύο χρόνια αργότερα.