Στο 12ο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ Χανίων που πραγματοποιήθηκε
το Σάββατο 16 και την Κυριακή 17 Σεπτέμβρη 2017 στο πάρκο
«Ειρήνης και Φιλίας των Λαών», με αφορμή «τη δίωξη σε νέους που έκαναν
γκράφιτι στα Χανιά και την καταδίκη ενός εξ’ αυτών» καθώς
και «την έκδοση δικαστικών αποφάσεων με τις οποίες καταδικάζονται αθώοι»,
διοργανώθηκε παράλληλη εκδήλωση με θέμα: “Δρόμοι ελεύθεροι από επιτήρηση.
Διαβάζοντας την κρίση μέσα από το πολιτικό γκράφιτι”.
Στο χώρο του φεστιβάλ υπήρχε και Εργαστήριο Graffiti.
Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ έγιναν γκράφιτι από σχεδιαστές γκράφιτι
των Χανίων, οι οποίοι με τη δράση τους την τελευταία 6ετία συμμετείχαν
στην καταστροφή της όψης της πόλης των Χανίων, προκαλώντας φθορές,
ακόμη υπαρκτές, κόστους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σε Δημόσια,
Δημοτική και Ιδιωτικές περιουσίες, σε αθλητικά κέντρα, σε πάρκα
και παιδικές χαρές, σε οχήματα και αλλού όπως και βανδαλισμούς
σε Εκκλησίες, σε Μνημεία Ηρώων, στην Παλιά Πόλη, στο Βυζαντινό Τείχος,
στους Τάφους των Βενιζέλων και αλλού.
Στα Χανιά δεν υπάρχει ούτε ένας «νόμιμος» σχεδιαστής γκράφιτι.
Ουσιαστικά οι συμμετέχοντες βάνδαλοι σχεδιαστές γκράφιτι των Χανίων
παρουσιάστηκαν και επιβραβεύτηκαν από τους συνδιοργανωτές του φεστιβάλ
ως «επαναστάτες», ως «αντιστασιακοί», ως «αγωνιστές»,
προωθώντας έτσι εσφαλμένα τη δημόσια νομιμοποίηση (ξέπλυμα)
της παράνομης δράσης τους και την προβολή τους
ως πρότυπα για τη νεολαία των Χανίων.
Όλα τα γκράφιτι που σχεδιάστηκαν κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ,
υπογράφηκαν με τα αποκλειστικά και προσδιοριστικά της ταυτότητάς τους
κωδικά ονόματα των σχεδιαστών γκράφιτι των Χανίων και τα ονόματα
των Ομάδων-Συμμοριών τους.
Ο Δήμος Χανίων και οι συνδιοργανωτές του 12ου Αντιρατσιστικού
Φεστιβάλ Χανίων οφείλουν προς την κοινωνία των Χανίων μια εξήγηση
για την αναφερόμενη αυτή «σύμπτωση».
Άλλωστε με αυτό τον τρόπο, θα έρθουν πιο κοντά
στην Τέχνη του γκράφιτι οι γηραιότεροι.
Κωδικά ονόματα όπως τα ανωτέρω είναι αποτυπωμένα επάνω στα κτήρια
και οποιαδήποτε άλλη επιφάνεια σε διάφορες σχεδιαστικές παραλλαγές
και στην περίπτωση που είναι αποτυπωμένο
κάποιο άλλο σχέδιο – 1 στις 100 περιπτώσεις – ενσωματώνει πάντα σε κάποιο
σημείο το κωδικό όνομα του σχεδιαστή και συνήθως και της Ομάδας-Συμμορίας
όπου ανήκει και ένδειξη του έτους της σχεδίασης.
Επειδή κάθε κωδικό όνομα σχεδιαστή γκράφιτι είναι μοναδικό
και χρησιμοποιείται από αυτόν και μόνο αυστηρά και κατ’ αποκλειστικότητα
σημαίνει πως για όλα τα γκράφιτι που έχουν σχεδιαστεί στα Χανιά
είναι γνωστή η ταυτότητα του δράστη της φθοράς ως να έχει αφήσει
επί τόπου την υπογραφή του, το δακτυλικό του αποτύπωμα.
Κατά τη διάρκεια του 12ου Αντιρατσιστικού Φεστιβάλ Χανίων
στην παράλληλη εκδήλωση του σχεδιασμού Γκράφιτι συμμετείχαν
τρείς από τις πιο καταστροφικές Ομάδες Γκράφιτι των Χανίων,
η ΚΜC (Καμμένα Μυαλά Crew), η SKA (ή SKAGIA ή Σκάγια)
και η 345 (ή 3 ΟΨΕΙΣ).
Ο ΕΒL (ή EBOLA) της KMC σχεδίασε μια υπερμεγέθη ανθρώπινη νεκροκεφαλή
και την ονομασία της Ομάδος του.
Ο imos και ο Kenus της SKA με τα σχέδιά τους απέδειξαν πως η Ομάδα τους
είναι ανά πάσα στιγμή και πάλι ενεργή εφόσον ακόμη δεν τους έχει επιβληθεί
υποχρεωτική κοινωνική εργασία προς επιδιόρθωση των βανδαλισμών
και των φθορών από γκράφιτι.
O «νεοεποχίτης» ΝΤΑΡ (ή DAR) της 345, ο οποίος εντός του πάρκου έχει σχεδιάσει
ως γκράφιτι παράνομου αθέμιτου θρησκευτικού προσηλυτισμού, αφαιρετικά
με μπλε κεφαλή και έντονα κόκκινα χείλη, τη μορφή του Σίβα (Siva)
που θεωρείται ο ύψιστος θεός της Ινδουιστικής θρησκείας,
εκ’ των κύριων κλάδων της «Πανθρησκείας» της «Νέας Εποχής»,
στο φεστιβάλ σχεδίασε στο κέντρο του γκράφιτι ακόμη πιο αφαιρετικά
την ίδια μπλε κεφαλή και επάνω της μια εμφανέστατη «ιερή συλλαβή ΩΜ»,
η οποία ως γνωστό είναι για τον Ινδουισμό ότι είναι ο Σταυρός
για τους Χριστιανούς, την οποία βλέπουμε
και σε άλλα γκράφιτι στην πόλη των Χανίων.
Ένας σχεδιαστής γκράφιτι που δεν είναι των Χανίων σχεδίασε
την κόκκινη κεφαλή ενός δαίμονα με 4 δόντια βρυκόλακα.
Το ερώτημα που αυτονόητα προκύπτει είναι το πώς σχετίζονται τα ανωτέρω
γκράφιτι με το χαρακτήρα του 12ου Αντιρατσιστικού Φεστιβάλ Χανίων.
Το πρότυπο «Μοντέλο αντιμετώπισης του προβλήματος των γκράφιτι»
αποτελεί πλέον ένα ικανότατο εργαλείο για τις Εισαγγελικές
και Αστυνομικές Αρχές των Χανίων.
Με την εφαρμογή του, η ουσιαστική εκμηδένιση του προβλήματος αναγραφής
νέων γκράφιτι στην πόλη των Χανίων και η διάλυση των Ομάδων
γκράφιτι των Χανίων επιτεύχθηκε από το Μάη 2016 ενώ τυπικά επισφραγίστηκε
με τη σχετική Δικαστική Απόφαση του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου
Χανίων της 19ης Ιουνίου 2017.
Η οριστική απαλλαγή της πόλης των Χανίων από το πρόβλημα των γκράφιτι,
η επιστροφή της όψης της πόλης μας σε αυτήν πριν της περιόδου των γκράφιτι,
προαπαιτεί οι σχεδιαστές γκράφιτι των Χανίων ή/και οι γονείς τους
να υποχρεωθούν στην επιδιόρθωση των βανδαλισμών και των φθορών
που προκάλεσαν με γκράφιτι τα τελευταία έτη στα Χανιά.
Προς αυτό είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη η Ελληνική Δικαιοσύνη
να αρχίσει να επιβάλλει και ποινές υποχρεωτικής κοινωνικής εργασίας
για επιδιόρθωση αυτών σε Δίκες με κατηγορούμενους σχεδιαστές γκράφιτι.
Το παρόν κείμενο αποσκοπεί στο να αποτραπεί κάθε απόπειρα αναβίωσης
μιας νέας γενιάς σχεδιαστών γκράφιτι που θα καταστρέφει την όψη
της πόλης των Χανίων τα επόμενα χρόνια.
Ο Δήμος Χανίων οφείλει να απαγορεύσει την πραγματοποίηση
«Φεστιβάλ Γκράφιτι» και να μην παραχωρεί
δωρεάν Δημόσιους-Δημοτικούς χώρους για την πραγματοποίηση
Φεστιβάλ που συμπεριλαμβάνουν σχεδιασμό γκράφιτι.
Νικόλαος Στεργιάδης