Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2021

Κόρινθος: Μία πρόταση για την κεντρική μας πλατεία! ( πάλαι ποτέ "Περιβολάκια" )

Στην αρχαία ελληνική μυθολογία ο Παλαίμων ή Παλαίμονας 
ήταν ήρωας-θεός, γιος της Ινούς (Λευκοθέας) 
και του Αθάμαντα (ή Αθάμαντος), που αρχικώς ονομαζόταν Μελικέρτης. 
Μετά την πτώση της Ινούς και του γιου της στη θάλασσα,
 ο Μελικέρτης έγινε θαλάσσιος θεός και έλαβε το όνομα Παλαίμων.
Για να τιμήσει τον Παλαίμονα, ο Σίσυφος,
 βασιλιάς της Κορίνθου, καθιέρωσε τους γνωστούς 
κατά την αρχαιότητα αγώνες «Ίσθμια» 
και έχτισε ναό του. 
Σε κορινθιακά νομίσματα ο Παλαίμονας εμφανίζεται 
με τη μορφή ενός παιδιού 
που βρίσκεται πάνω σε ένα δελφίνι.

Ιερό του Παλαίμονα. 
Τόπος λατρείας του μικρού Μελικέρτη- Παλαίμονα, ο οποίος θεωρείτο
 και προστάτης των ναυτικών. Προς τιμήν του τα ρωμαϊκά χρόνια, 
γίνονταν νυχτερινές ιερουργίες και θυσιάζονταν ταύροι. 
Μια εκδοχή, η επικρατέστερη, αναφέρει ότι η Ινώ έπεσε στη θάλασσα 
ανάμεσα στα Μέγαρα και την Κόρινθο και ότι ένα δελφίνι μετέφερε 
το σώμα του παιδιού και το κρέμασε σε πεύκο. 
Αυτός ήταν και ο λόγος που στεφάνωναν του νικητές με κλαρί από πεύκο.
Το βρήκε ο Σίσυφος, ο αδελφός του Αθάμαντα
 και βασιλιάς της Κορίνθου, και το έθαψε. 
Αυτός καθιέρωσε και αγώνες προς τιμή του Μελικέρτη Παλαίμονα· 
γιατί, όταν κάποτε έπεσε λοιμός στην πόλη, ο θεός ζήτησε να τιμηθεί
 το πνιγμένο παιδί με αγώνες,
 για να απαλλαχτούν οι Κορίνθιοι από τα δεινά. 
Έτσι καθιερώθηκαν οι αγώνες των Ισθμίων.
Σε κορινθιακά νομίσματα ο Παλαίμονας εμφανίζεται
με τη μορφή ενός παιδιού
που βρίσκεται πάνω σε ένα δελφίνι.

Μάλλον αφορμή για περισσότερες και μόνο προσλήψεις θα αποτελέσει το συμβάν.

"Μετανοιωμένοι" αλλά: - Αρνήθηκαν 
να δώσουν δακτυλικά αποτυπώματα.
 - Επιμένουν ότι ο σταθμάρχης "τους προκάλεσε".
Δικό μας σχόλιο:
Μάλλον αφορμή για περισσότερες 
και μόνο προσλήψεις θα αποτελέσει το συμβάν. 
Μάλλον θα τους ζητήσει τελικά και συγγνώμη,
 ο δαρθείς, διότι τόλμησε να τους θίξει.
Αν μάλιστα αληθεύει ότι είναι παιδιά μεταναστών ενδέχεται
 να τον καταγγείλουν και για ρατσιστική συμπεριφορά απέναντί τους.
Αλλά και αυτό το: Αρνήθηκαν να δώσουν δακτυλικά αποτυπώματα...
..................να και κάποιο δικαίωμα που είχα και δεν το γνώριζα! 
Υ.Γ: Για να ταξιδέψω στις ΗΠΑ μου πήραν 
(με ηλεκτρονικό τρόπο) δακτυλικά αποτυπώματα.

Ολόλευκο και μαγευτικό το τοπίο και στη Λαύκα Κορινθίας. (8 Fotos)








Για τον Θεόφιλο Καΐρη και την καθ ημάς "Ιερά εξέταση".

Γεννήθηκε στην Άνδρο στις 19 Οκτωβρίου 1784 
από επιφανή οικογένεια του νησιού.
 Το 1801 έγινε μοναχός και χειροτονήθηκε Διάκονος 
αλλάζοντας το όνομα του από Θωμάς σε Θεόφιλος. 
Το 1803 με δαπάνες του θείου του και μερικών πλουσίων Κυδωνιατών 
έφυγε στην Ευρώπη. 
Αρχικά διέμεινε στην Ελβετία, όπου μελέτησε την οργάνωση των διδακτηρίων 
του μεγάλου παιδαγωγού Πεσταλότσι, και κατέληξε στην Πίζα, 
όπου σπούδασε φιλοσοφία, μαθηματικά και φυσική και παρακολούθησε 
μαθήματα φυσιολογίας στην ιατρική σχολή.
Το 1807 μετέβη στο Παρίσι, όπου ολοκλήρωσε τις φιλοσοφικές σπουδές του 
και συνδέθηκε στενά με το μεγάλο νεοέλληνα διαφωτιστή Αδαμάντιο Κοραή.
Στην Άνδρο ύψωσε πρώτος την επαναστατική σημαία στις 10 Μαΐου 1821, 
σε πανηγυρική δοξολογία στο ναό του Αγίου Γεωργίου.
 Η συμμετοχή του στον αγώνα ήταν πολύ σημαντική και πολύτροπη, ενώ έγινε
 και ένας από τους κυριότερους συνεργάτες 
για τη σύνταξη του πολιτεύματος του Άστρους.
Το 1828 ευρισκόμενος στην Αίγινα του ζητήθηκε να προσφωνήσει 
τον πρώτο Κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια κατά την τελετή υποδοχής
 στο μητροπολιτικό ναό στις 12 Ιανουαρίου 1828.
Έχοντας σκοπό την ίδρυση ορφανοτροφείου για τα ορφανά των αγωνιστών
 της Επανάστασης ταξιδεύει από το 1832 σε Ιταλία, Γαλλία, Αγγλία, 
Αυστρία, Κάτω Ρωσία, Μολδαβία και Κωνσταντινούπολη 
για τη συγκέντρωση δωρεών από ομογενείς.
Το 1835 ο Βασιλέας Όθωνας τού απένειμε το Χρυσό Σταυρό του Τάγματος
 του Σωτήρος ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για την προσφορά του
 την περίοδο του Αγώνα. 
Ο Καΐρης, όπως και ο άλλος διδάσκαλος του Γένους Θεόκλητος Φαρμακίδης,
 σε μία πράξη αποδοκιμασίας προς το καθεστώς της αντιβασιλείας
 των Βαυαρών δεν απεδέχθη την τιμή. 
Την ίδια στάση κράτησε και όταν του προσεφέρθη η έδρα της Φιλοσοφία
ς στο νεοϊδρυθέν Πανεπιστήμιο Αθηνών (1837).
Μιλούσε πολλές γλώσσες, όπως αρχαία Ελληνικά, Λατινικά, Ιταλικά, 
Γαλλικά, Γερμανικά και Αγγλικά. 
Ενδιαφέρθηκε για την αρχαιολογία, και οι έρευνές του οδήγησαν
 σε σημαντικές ανακαλύψεις στη γενέτειρά του. 
Ασχολήθηκε με τη βοτανολογία και καταχώρησε σε καταλόγους πολλά
 από τα φυτά του τόπου του καταγράφοντας συγχρόνως
 τις φαρμακευτικές τους ιδιότητες.
Εγκαινίασε το Ορφανοτροφείο του το Σεπτέμβριο του 1835 δεχόμενος αρχικά 
τριάντα ορφανά και την επόμενη χρονιά το έθεσε σε πλήρη λειτουργία. 
Στη σχολή του ορφανοτροφείου διδάσκονταν όλα τα μαθήματα
 που παραδίδονταν στα ευρωπαϊκά σχολεία με τη βοήθεια σύγχρονων
 επιστημονικών οργάνων.
 Η παιδαγωγική μέθοδος του Καΐρη στηρίζονταν στην ελεύθερη έκφραση 
του μαθητή και το φιλελευθερισμό. 
Ο ίδιος μάλιστα ονόμαζε τα μαθήματα «συνδιαλέξεις». 
Μαθητές της σχολής δεν ήταν μόνο τα ορφανά αλλά και νέοι από εύπορες 
οικογένειες που επιθυμούσαν να διδαχτούν από τον πρωτοπόρο δάσκαλο.
Ο Καΐρης ανέπτυξε μία προσωπική θρησκεία τη «Θεοσέβεια» επηρεασμένος
 από τους Γάλλους δεϊστές. 
Μία μονοθεϊστική διδασκαλία με δικές της τελετές λατρείας και αναφορές 
στην ισότητα και την ουσιαστική ελευθερία του ατόμου. 
Για αυτή του τη θρησκευτική θεωρία θεωρήθηκε σύντομα αιρετικός
 και επικίνδυνος τόσο από τη βαυαροκρατία, που έβλεπε στο πρόσωπο του
 έναν αφυπνιστή του λαού, όσο και από την επίσημη Εκκλησία.
Η Ιερά Σύνοδος του Βασιλείου της Ελλάδος με πρόεδρο τον Μητροπολίτη
 Κυνουρίας Διονύσιο ζήτησε από τον Καΐρη να προβεί σε «ομολογία πίστεως», 
την οποία εκείνος απέκρουσε ως καταπιεστική της συνείδησής του. 
Τότε η ελληνική κυβέρνηση, ενδίδοντας στις πιέσεις της Ιεράς Συνόδου,
 διέταξε τον αρχηγό του στόλου Κωνσταντίνο Κανάρη να πλεύσει
 με τη ναυαρχίδα του στόλου στην Τήνο για να πάρει από εκεί 
το διοικητή της Τήνου και να τον πάει στην Άνδρο, ώστε μαζί
 με το Μητροπολίτη Άνδρου να καλέσουν ενώπιον τους τον Καΐρη.
 Το δικαστήριο της Σύρου (με πρόεδρο τον Ι. Δοξαρά, συνέδρους
 τους Σταύρο Λογοθέτη, Δ.Α. Βαφειάδη, Αλέξανδρο Αλεξάνδρου 
και Ι. Πρεζάνη, Εισαγγελέα το Ν. Στούπη, κατηγορούμενους 
τους Θεόφιλο Καΐρη, Γρηγ. Δεσποτόπουλο, Σπυρ. Γλαυκωπίδη, 
Θ. Λουλούδη ή Μονοκόνδυλο και Συνηγόρους υπερασπίσεως 
τον καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου Νικ. Ι. Σαρίπολο και τον Ιω. Παλαιολόγο)
 εξέδωσε την υπ' αριθ. 181/21.12.1852 καταδικαστική απόφαση, 
με φυλακίσεις για όλους και ειδικότερα διετή φυλάκιση για τον Θεόφιλο Καΐρη.
Ο Καΐρης, ασθενής ήδη και σε προχωρημένη ηλικία, μεταφέρθηκε 
στις φυλακές Σύρου, όπου λίγες μέρες αργότερα στις 13 Ιανουαρίου 1853 
άφησε την τελευταία του πνοή.
Το σκήνωμά του ενταφιάστηκε σε χώρο του λοιμοκαθαρτηρίου Ερμούπολης,
 αφού ο τοπικός ιερέας δεν παρείχε άδεια ταφής στο κοιμητήριο, 
χωρίς νεκρώσιμη ακολουθία και υπό την επίβλεψη της αστυνομίας!!!
 Την επομένη της ταφής του άγνωστοι βέβηλοι άνοιξαν τον τάφο 
του διδασκάλου τεμάχισαν τη σορό του και έριξαν μέσα στα σωθικά του ασβέστη.
Οκτώ ημέρες μετά το θάνατό του !!!!! ο Άρειος Πάγος 
με την υπ. αριθ. 19/19.1.1853 απόφασή του απάλλαξε των κατηγοριών 
και αθώωσε το Θεόφιλο Καΐρη!!!
* * * * 
ΠΗΓΗ: Θεόφιλος Καϊρης [ http://www.musioelias.gr/el/node/612]

Βραδιάζει πάλι σήμερα βραδιάζει και τότε το τραγούδι σιγοπιάνω.

Βραδιάζει πάλι σήμερα βραδιάζει
κι έρχεται η ώρα η δικιά μου
Αυτή που σαν πουκάμισο ταιριάζει
με τη μελαγχολία στη καρδιά μου, βραδιάζει
Παιδί της νύχτας μια ζωή δε το αντέχω το πρωί
με τους κυρίους στα κασμίρια τους σφιγμένους
Εγώ τη νύχτα μόνο ζω μαζί με κείνους π’ αγαπώ
με τους παράνομους και τους αδικημένους

Βραδιάζει πάλι σήμερα βραδιάζει
και τότε το τραγούδι σιγοπιάνω
Σαν μάνα το σκοτάδι μ’ αγκαλιάζει
μια τέτοια ώρα θέλω να πεθάνω, βραδιάζει

Παιδί της νύχτας μια ζωή δε το αντέχω το πρωί
με τους κυρίους στα κασμίρια τους σφιγμένους
Εγώ τη νύχτα μόνο ζω μαζί με κείνους π’ αγαπώ
με τους παράνομους και τους αδικημένους.
στίχοι Τσώτου Σώτια 
 μουσική Νικολόπουλος Χρήστος

Μήπως μπορείτε να μου λύσετε μιαν απορία; Καρατεπέ (kara tepe) για ποιον λόγο και όχι Μαύρος λόφος;

Ακούω συνεχώς στα τηλεοπτικά κανάλια να λένε 
και να ξαναλένε Κατατεπέ και ποτέ Μαύρος λόφος.
Για ποιον λόγο;
Οι Τούρκοι έχουν αλλάξει όλα τα Ελληνικά ονόματα 
από την χώρα τους όπως έχουμε κάνει κι εμείς 
σε πολλές τοποθεσίες στην Ελλάδα.
Εκεί για ποιον λόγο χρησιμοποιούμε
 την Οθωμανική ονομασία;

Το kara tepe (μαυρος λοφος) βρίσκεται
 περίπου 2,5 χιλιόμετρα βορειοανατολικά
 της Μυτιλήνης, την πρωτεύουσα του νησιού της Λέσβου.

Κόρινθος: Λέτε να το δούμε κι αυτό.....μια από αυτές τις ημέρες;

«Αγαπημένε, στρώνεται το χιόνι στον
κήπο, στην αυλή, στα κεραμίδια. Την
αρχοντιά του όπου σταθεί ξαπλώνει,
περήφανο και πάναγνο το χιόνι»
(Μυρτιώτισσα)

Κόρινθος: Πριν από 45 χρόνια, Ποσειδωνία, από το ύψος του "Βράχου" διακρίνεται ο Άγιος Σπυρίδωνας. (2 Fotos)


Οι Έλληνες και η σχέση μας με το δελφίνι, το ιερό ζώο του Απόλλωνος.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι όσοι περνούν το μεγαλύτερο μέρος 
της ζωής τους στη θάλασσα γίνονται προληπτικοί ή ότι η ίδια η θάλασσα
 κάνει όσους ανθρώπους βρίσκονται δίπλα της παράλογους. 
Τις ημέρες που δεν υπήρχαν μέσα πλοήγησης, πυξίδα ή δελτία
 θυελλωδών ανέμων η θάλασσα ήταν κάτι το απρόβλεπτο 
και το επικίνδυνο ακόμα και σήμερα με όλη τη διαθέσιμη τεχνολογία
 των σόναρ και των δορυφόρων.
Ξεχωριστή θέση στις ζωές των ναυτικών στην αρχαιότητα, αλλά και σήμερα 
είναι η παρουσία δελφινιών στις θάλασσες που πολύ συχνά τα θεωρούσαν 
θεόσταλτα με σκοπό με μεταφέρουν ένα μήνυμα σε όσους ταξίδευαν.
 Είναι εκείνοι οι ναυτικοί οι οποίοι μας έδωσαν και τους πρώτους μύθους
 που αφορούν το δελφίνι.
Οι αρχαίοι Έλληνες είναι ένας από τους πρώτους
 θαλασσοπόρους λαούς αδιαμφισβήτητα. 
Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη από τη Μινωϊκή εποχή το δελφίνι κυριαρχεί
 στην εικονογραφία και αργότερα σαν θέμα στην κλασσική μυθολογία. 
Όσοι έχουν επισκεφτεί το παλάτι στην Κνωσό της Κρήτης ίσως να θυμούνται
 την καταπληκτική τοιχογραφία από λεγόμενο δωμάτιο της βασίλισσας
 που απεικονίζει σκηνή βυθού στην οποία κυριαρχούν τα δελφίνια. 
Εκτός από την τέχνη σαν κύρια πηγή πληροφοριών για το δελφίνι
 στην αρχαιότητα αντλούμε από τους Έλληνες ποιητές και την Ελληνική μυθολογία.

Μία από τις πρωιμότερες ιστορίες σχετικά με το δελφίνι τη διαβάζουμε 
στον «Ύμνο του Απόλλωνα» στον Όμηρο όπου και περιγράφεται ο τρόπος 
που ο θεός ίδρυσε το ναό του στους Δελφούς μετά το ταξίδι του 
σε όλη την Ελλάδα, προς αναζήτηση του πιο κατάλληλου μέρους 
για να χτίσει το ναό του. 
Τελικά, επέλεξε μία μοναχική σπηλιά στους πρόποδες του Παρνασσού 
που φυλούσε ένας δράκοντας, ο Πύθων τον οποίο και σκότωσε με ένα βέλος
 από το ασημένιο του τόξο. 
Μετά από το περιστατικό αυτό, ο Απόλλωνας ξεκίνησε για να καταλάβει
 ένα Κρητικό εμπορικό πλοίο αφού πρώτα είχε μεταμορφωθεί ο ίδιος σε δελφίνι.

Παρουσιάζοντας τον εαυτό του μπροστά από το πλοίο με τη μορφή δελφινιού 
έκανε το πλήρωμα του πλοίου να τρομοκρατηθεί και να κρυφτεί στα αμπάρια του. 
Στο διάστημα αυτό, ο Απόλλωνας άλλαξε τους ανέμους έτσι ώστε το πλοίο 
να αλλάξει πορεία και να δέσει κοντά στους Δελφούς. 
Τότε, σύμφωνα με τον Ομηρικό ύμνο, ο Απόλλωνας χάρισε τη ζωή
 στο πλήρωμα και τους πρόσταξε από εδώ και στο εξής να ζουν 
στο νέο του ναό και να τον υπηρετούν σαν ιερείς του, λέγοντας: 
«Και ενώ για πρώτη φορά, στον ομιχλώδη θάλασσα, ξεπήδησα 
πάνω στο πλοίο γρήγορα με τη μορφή ενός δελφινιού, 
από εδώ και στο εξής να προσεύχεστε σε μένα σαν Δέλφιο Απόλλωνα.»

Όπως όλοι οι μύθοι και αυτή η ιστορία έχει κωδικοποιημένα μηνύματα.
Ίσως να πρόκειται για την αντικατάσταση ενός πολιτισμού, 
μίας λατρείας κτλ. από μία άλλη, δηλ. το πέρασμα από τη φοβερή 
και χθόνια θεότητα του Πύθωνα ή του Δέλφειου στο θεό του φωτός Απόλλωνα. 
Η εναλλαγή μίας μυστηριώδους, περίπλοκης θηλυκής θεότητας με το καθαρό, 
φωτεινό και κυρίως αρσενικό πνεύμα του ήλιου. 
Ωραία όλα αυτά, αλλά γιατί ο Απόλλωνας να μεταμορφωθεί σε δελφίνι;

Μία εξήγηση ενδεχομένως να συνδέεται με ξεχασμένες μνήμες. 
Την εποχή που καταγράφτηκε αυτή η ιστορία η περιοχή των Δελφών
 και ιδιαίτερα το μαντείο είχε ήδη γίνει μία αρκετά προσοδοφόρα επιχείρηση. 
Η λεγόμενη μάντις Πυθία ήταν ένα αξιοσέβαστο πρόσωπο και αρκετός κόσμος
 εντός και εκτός Ελληνικού χώρου το επισκεπτόταν για να το συμβουλευτεί. 
Όσοι έφθαναν στις πύλες του μαντείου μετέφεραν μαζί τους 
αρκετά πλούσια δώρα και χρήματα.

Ίσως το όνομα Δελφίς που ανήκε στην προηγούμενη από τον Απόλλωνα
 θεότητα στην περιοχή να είχε όχι και τόσο αναμνήσεις. 
Η λέξη «δελφίς» υπάρχει για να περιγράψει τόσο το ζώο της θάλασσας, 
όσο και τη μήτρα (δελφύς). 
Έτσι λοιπόν αν κάθε αναφορά στην προηγούμενη θεότητα του τόπου 
και κατ” επέκταση της αντίστοιχης λατρείας φαινόταν στο μυαλό των σύγχρονων 
τότε Ελλήνων σαν κάτι το απόκοσμοίσως και ξεχασμένοτι άλλο καλύτερο
 από το να παρουσιαστεί ένα δελφίνι στην ιστορία με τον Απόλλωνα
 που θα δικαιολογούσε με τον καλύτερο τρόπο την ονοματοδοσία,
 τόσο του τόπου όσο και του επιθέτου.

Παρόλο αυτά, ανάλογες επεξηγήσεις που αφορούν αυτό το κομμάτι 
της πρώιμης Ελληνικής ιστορίας πρέπει να είναι αρκετά προσεκτικές χωρίς 
να αποκλείουν την ύπαρξη και άλλων επεξηγήσεων. 
Η παρουσία των δελφινιών σε εκτεταμένη χρήση στην μινωϊκή τέχνη, 
αλλά και γενικότερα στο χώρο του Αιγαίου μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι
 το ζώο αυτό της θάλασσα ήδη είχε μία εξέχουσα θέση σε μία ενδεχομένως
 προφορική παράδοση, που όμως οι μεταγενέστερες γενεές 
δεν γνώρισαν ποτέ, παρά μόνο μέσω της εικονογραφίας.

Το δελφίνι συνέχισε να παρουσιάζεται σαν εικονογραφικό στοιχείο
 τόσο στην τέχνη όσο και στην γλυπτική της Ελλάδας και της Εγγύς Ανατολής,
 αλλά και αργότερα στην αυτοκρατορία της Ρώμης. 
Ακόμα και στην πόλη της Πέτρα στην Ιορδανία μέσα στην έρημο 
υπάρχει σε γλυπτό η αναπαράσταση ενός δελφινιού.

Έτσι χωρίς μία λεπτομερή και γραπτή παράδοση είναι αρκετά δύσκολο
 να κατανοήσουμε τη σημασία του δελφινιού από τους Έλληνες.
 Ο γλυπτός διάκοσμος, τα ψηφιδωτά και οι άλλες απεικονίσεις του δελφινιού 
δείχνουν μεν τη σημασία που είχε το ζώο για τους Έλληνες αλλά δεν δίνει
 περισσότερα στοιχεία σχετικά με το ποιος ήταν ο λόγος. 
Ωστόσο υπάρχουν ορισμένα στοιχεία.

Σε πολλά γλυπτά από την Ανατολή, το δελφίνι συνδέεται
 με τη μητέρα θεά Αταγάρτη, τη θεά της βλάστησης, εκείνη που δίνει τη ζωή 
και δέχεται τους νεκρούς που θα αναγεννηθούν
 (εικονογραφικά θυμίζει αρκετά αυτό που ονομάζουμε σήμερα γοργόνα). 
Σε υστερότερους μύθους, ιδιαίτερα στη Ρωμαϊκή λογοτεχνία και πάλι 
σε παραδείγματα από την τέχνη το δελφίνι είναι αυτό που κουβαλάει 
της ψυχές στα Νησιά των Μακάρων.

Στην περιοχή γύρω από τη Νεκρά Θάλασσα βρίσκουμε το δελφίνι 
εικονογραφικά να απεικονίζεται στα χέρια των νεκρών, πιθανόν 
για να δηλώσει το ασφαλές πέρασμα στον άλλο κόσμο. 
Αν συγκεντρώσουμε αυτές τις αναφορές παρατηρούμε ότι υπάρχει ένας 
βαθύτερος σύνδεσμος μεταξύ των σταδίων της ζωής, του θανάτου 
και της αναγέννησης και της ικανότητας που έχει το δελφίνι να μετακινείται 
ενδιάμεσα από τον κόσμο των ανθρώπων που αναπνέουν αέρα 
με τα πνευμόνια τους στον κόσμο κάτω από τα κύμματα της θάλασσας,
 ο οποίος για τους αρχαίους Έλληνες μπορούσε εύκολα
 να είναι συνώνυμο του κόσμου των νεκρών.

Οποιοσδήποτε και αν είναι ο συμβολισμός είναι ξεκάθαρο ότι το δελφίνι 
είναι στενά συνδεδεμένο με τα βασικά στάδια της ανθρώπινης ύπαρξης.

Εφόσον, λοιπόν το δελφίνι συνδέεται με κάποιο τρόπο με τη διαβατήρια οδό 
μεταξύ αυτού του κόσμου και του επόμενου δεν αποτελεί μεγάλη έκπληξη ότι 
και ο θεός Διόνυσος έχει σχέση με αυτό, αφού και αυτός πεθαίνει
 και αναγεννάται σαν θεότητα της βλάστησης 
και επίσης και ο ίδιος λατρευόταν στους Δελφούς.

Αν και πολλοί Έλληνες συγγραφείς αναφέρονται στους Δελφούς απλά 
σαν τον ναό του Απόλλωνα, ο Πλούταρχος υπογραμμίζει ότι η λατρεία
 του Διονύσου ήταν εξίσου σημαντική στο χώρο. 
Ο ίδιος ο Διόνυσος αναφέρει ότι ήταν ιερέας του Απόλλωνα 
για πολλά χρόνια στους Δελφούς.

Δυστυχώς, εδώ τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο αν κάποιος 
θέλει να ξεδιαλύνει το ρόλο του δελφινιού στους κλασσικούς μύθους 
που αναφέρουν το Διόνυσο μια και πρόκειται για έναν 
από τους πιο αινιγματικούς θεούς της αρχαίας Ελληνικής θρησκείας. 
Καρπός της ένωσης του Δία και της Περσεφόνης, το μωρό Διόνυσος
 σκοτώθηκε από τους Τιτάνες που τον καταβρόχθισαν ολόκληρο 
εκτός από την καρδιά του. 
Ανακαλύπτοντας τη δολοφονία ο Δίας σκότωσε τους Τιτάνες 
με τον κεραυνό του, κατάπιε την καρδιά και γέννησε τον γιο του, τον Διόνυσο.

Είναι πολύ πιθανόν να γινόταν αναπαράσταση αυτού του μύθου με ανάλογες 
τελετές που αφορούσαν τη σφαγή ζώων και σεξουαλικά δρώμενα, αν και ποτέ
 δεν θα είμαστε σίγουροι τόσο για τον ακριβή συμβολισμό
 όσο και για τι γινόταν στα συγκεκριμένα δρώμενα, αλλά και για τη σημασία 
της εικονογραφίας του δελφινιού. 
Ίσως να ήταν εκείνο το ζώο που μετέφερε τον Διόνυσο στον άλλο κόσμο,
 ίσως να έχει να κάνει σχέση με το γεγονός που είχαν παρατηρήσει 
πολύ συγγραφείς ότι τα δελφίνια εξαφανίζονταν κατά τους χειμερινούς μήνες,
 ίσως να σχετίζεται με το γεγονός ότι ο αστερισμός με το όνομα Δελφίνος 
δεν είναι ορατός από την Ελλάδα στο διάστημα μεταξύ Νοέμβρη και Μάη.

Η ιστορία που σώζεται και συνδέει τον Διόνυσο με τα δελφίνια δεν δίνει 
αρκετές πληροφορίες σχετικά με τη σημασία τους, αν και τα συνδέει πάλι
 με τη μετάβαση από τη ζωή προς το θάνατο. 
Ο Διόνυσος ταξιδεύει μεταμφιεσμένος πάνω σε ένα πειρατικό πλοίο όταν 
οι ναύτες αποφασίζουν πως αντί να μεταφέρουν τον επιβάτη τους με ασφάλεια
 στον προορισμό του να τον πουλήσουν για δούλο σε κάποιο άλλο λιμάνι. 
Ο Διόνυσος τους εκδικείται τρελαίνοντας τους ναύτες με παραισθήσεις 
οι οποίες τους οδηγούν να πέσουν στη θάλασσα.
 Σώζονται από βέβαιο πνιγμό μόνο αφού πάρουν πίσω το κακόβουλο σχέδιό τους 
και μετά ο Διόνυσος για να τους εκδικηθεί τους μεταμορφώνει σε δελφίνια.

Ο μύθος αυτός αναφέρεται συχνά από τους Έλληνες σε περιπτώσεις 
που αφορούν το θάνατο ενός δελφινιού, σαν μία αποτροπιαστική πράξη, 
εφόσον τα δελφίνι ήταν κάποτε άνθρωποι και διατηρούν ακόμα 
τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά τους, όπως η ιδιαίτερη φροντίδα 
που δείχνουν για τα μικρά τους. 
Σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες το κυνήγι των δελφινιών ήταν κάτι 
ανήθικο και όποιος κατάστρωνε σχέδια για την εξόντωσή τους εξαπέλυε
 εναντίον του την οργή των θεών και δεν μπορούσε ούτε να προσφέρει θυσία 
στους θεούς, αλλά ούτε και εκείνοι που μοιράζονταν τον ίδιο χώρο μαζί του.

Μετά την ίδρυση του μαντείου των Δελφών, 
πολλά από τα χαρακτηριστικά του Απόλλωνα δόθηκαν και στα δελφίνια. 
Σαν ο θεός που προστάτευε τους βοσκούς που έπαιζαν τη φλογέρα
 ή τον αυλό στο κοπάδι τους συνέδεσε το όνομά του με τη μουσική
 και από αυτό το δελφίνι στον Ελληνικό μύθο απέκτησε τη φήμη του ζώου 
που αγαπάει τη μουσική. 
Σύμφωνα με το έργο του Πλίνιου, 
«το δελφίνι μπορεί να γοητευθεί από την μουσική και την αρμονία.»

Μέσα στο ίδιο πλαίσιο ο Ηρόδοτος αναφέρει την ιστορία του Αρίωνα
 που έπαιζε λύρα και τον οποίο κάλεσε στην αυλή του 
ο Περίανδρος, το τύραννος της Κορίνθου.
 Ο Αρίωνας ήταν ένας ταλαντούχος και πρωτοπόρος μουσικός του οποίου
 οι μουσικές παραστάσεις που έδινε σε ολόκληρη τη Μεσόγειο
 τον έκαναν αρκετά πλούσιο. 
Επιστρέφοντας στην πατρίδα του την Κόρινθο μετά από ένα ταξίδι 
στην Ιταλία, το πλήρωμα στο πλοίο στράφηκε εναντίον του και τον απείλησε
 να τον ληστέψει και να τον ρίξει στη θάλασσα.

Ο Αρίωνας προσπαθεί να διαπραγματευθεί για τη ζωή του, αλλά το πλήρωμα 
δεν του δίνει κανένα περιθώριο: είτε θα πέσει μόνος του 
είτε θα τον ρίξουν στη θάλασσα.
 Ο Αρίων για κάποιους λόγους που δεν αναφέρει ο Ηρόδοτος ζητάει την άδεια 
να τραγουδήσει ένα τελευταίο τραγούδι. 
Το πλήρωμα συμφωνεί και μετά από αυτό ο Αρίωνας πέφτει στη θάλασσα.

Το πλοίο συνεχίζει, αλλά ο Αρίων αντί να πνιγεί σώζεται από ένα κοπάδι 
δελφινιών που είχαν μαγευτεί από τη μουσική του και τον μεταφέρουν
 στην κοντινή ακτή. 
Επιστρέφει στην Κόρινθο και λέει το επεισόδιο στον Περίανδρο
 ο οποίος δεν τον πιστεύει. 
Τελικά ο ίδιος επιβεβαιώνεται όταν το πλοίο φθάνει και το πλήρωμα 
παραδέχεται ότι είχαν αφήσει τον Αρίωνα σώο και αβλαβή στην Ιταλία.

Εικόνες με δελφίνια να σώζουν ναυτικούς ή να μεταφέρουν ανθρώπους
 που σώζουν από πνιγμό είναι πολύ κοινές στην προφορική παράδοση και το μύθο. 
Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, για παράδειγμα κάποιος από το νησί της Πάρου
 ανακάλυψε ότι κάποιοι αιχμαλώτιζαν δελφίνια και θα τα σκότωναν 
και διαπραγματεύθηκε την απελευθέρωσή τους.
 Κάποιο καιρό μετά και ενώ ταξίδευε μεταξύ Πάρου και Νάξου 
το πλοίο του αναποδογύρισε σε μία καταιγίδα.
 Από όλο το πλήρωμα σώθηκε μόνο ο ίδιος από ένα δελφίνι 
που τον μετέφερε στην ακτή.

Σε μία άλλη ιστορία που αναφέρει ο Αιλιανός ένα δελφίνι ερωτεύθηκε 
ένα όμορφο αγόρι και προσπάθησε να τον παρασύρει ώστε να τον κάνει φίλο. 
Κάθε μέρα το δελφίνι περίμενε το αγόρι να τελειώσει το μάθημά του
 και οι δύο μαζί ξεκινούσαν να φύγουν με το δελφίνι να μεταφέρει 
το αγόρι στην πλάτη του μέσα στη θάλασσα.
 Κάποιες φορές κολυμπούσαν πλάι πλάι, κάποιες φορές συναγωνίζονταν 
και το δελφίνι άφηνε το αγόρι να κερδίζει.

Κάποιες άλλες το δελφίνι άφηνε το αγόρι να το καβαλικεύει στην πλάτη του
 και τότε ήταν που ήρθε η καταστροφή. 
Το αγόρι γλιστράει και πέφτει κατά λάθος πάνω στο ρύγχος του δελφινιού 
με αποτέλεσμα να τραυματιστεί θανάσιμα. 
Όταν το δελφίνι αντιλήφθηκε τι είχε συμβεί κολύμπησε πίσω στην ακτή
 και σύρθηκε έξω φέρνοντας μαζί το σώμα του νεκρού φίλου του. 
Ο κόσμος συγκινημένος από την αγάπη του δελφινιού 
έθαψε το δελφίνι δίπλα στο αγόρι.

Αυτή η ιστορία προσθέτει μία επιπλέον διάσταση στα μυθολογικά 
χαρακτηριστικά του δελφινιού καθώς εμφανίζεται ανώτερο 
από όλα τα ζώα έχοντας επίσης μία αίσθηση ηθικής και τιμής.

Αργότερα ο χριστιανισμός όπως έκανε και με άλλα θέματα υιοθέτησε 
πολλούς Ελληνικούς μύθους και τους έφερε στα μέτρα του. 
Αρκετοί άγιοι των πρώτων χριστιανικών αιώνων σώθηκαν από πνιγμό
 με τη βοήθεια δελφινιών θυμίζοντας σε μεγάλο βαθμό 
τις αντίστοιχες ιστορίες από τον Ελληνικό μύθο.

Συνελήφθησαν οι δράστες της άγριας επίθεσης στον σταθμάρχη του Μετρό.

Συνελήφθησαν το βράδυ της Παρασκευής
 οι δύο δράστες του ξυλοδαρμού 
του σταθμάρχη στο Μετρό της Ομόνοιας. 

Σημειώνεται, ότι τα πρόσωπα των δύο δραστών είχαν καταγραφεί
 από κάμερες ασφαλείας και η ΕΛΑΣ κατόρθωσε σε σύντομο χρονικό διάστημα 
να τους ταυτοποιήσει. 
Οι συλληφθέντες πρόκειται να οδηγηθούν αύριο στον εισαγγελέα Ανηλίκων.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες πρόκειται για δύο ανήλικα αδέλφια, 
15 και 17 ετών, σε βάρος των οποίων σχηματίζεται δικογραφία.

Το χρονικό του άγριου ξυλοδαρμού του σταθμάρχη:
Υπενθυμίζεται ότι την Πέμπτη ο σταθμάρχης έπεσε θύμα ξυλοδαρμού στο μετρό
 από αρνητές της μάσκας, περιστατικό που κατέγραψε βίντεο στο οποίο 
οι δύο νεαροί τον γρονθοκοπούν, επειδή τους έκανε παρατήρηση να τηρήσουν
 τα μέτρα, με αποτέλεσμα αυτός να καταλήξει στο νοσοκομείο.

Ανάλογα φαινόμενα έχουν καταγραφεί τους τελευταίους μήνες σε βάρος 
εργαζόμενων στα μέσα μαζικής μεταφοράς αλλά και εναντίον εκπαιδευτικών 
από γονείς που αρνούνταν να φορέσουν μάσκα τα παιδιά τους.

Του άγριου ξυλοδαρμού είχε προηγηθεί σύσταση από τον εργαζόμενο του μετρό 
στους δύο νεαρούς επιβάτες να φορέσουν τη μάσκα τους και στον έναν εξ αυτών 
να κατεβάσει τα πόδια του από το κάθισμα και ενώ ο συρμός 
εκτελούσε την διαδρομή Ανθούπολη - Ομόνοια.

Όταν ο εργαζόμενος της ΣΤΑΣΥ αποβιβάστηκε στην Ομόνοια, εκείνοι 
τον ακολούθησαν και στην αποβάθρα του σταθμού του επιτέθηκαν,
 τον γρονθοκόπησαν, τον χτύπησαν με κλωτσιές
 σε διάφορα άλλα σημεία του σώματός του. 
Το θύμα παρέλαβε το ΕΚΑΒ για να τον μεταφέρει σε νοσοκομείο, 
ενώ οι δράστες διέφυγαν.

«Πίστεψα ότι θα με αφήσουν ανάπηρο», δήλωσε ο σταθμάρχης του Μετρό

«Θυμάμαι ότι φώναζα "φτάνει" και στη συνέχεια νόμιζα ότι θα μείνω ανάπηρος», 
είναι τα λόγια του σταθμάρχη της ΣΤΑΣΥ για τον άγριο ξυλοδαρμό του χθες 
από τους δύο νεαρούς στον σταθμό της Ομόνοιας. 
«Τους μίλησα όπως στο παιδί μου, ήταν αγρίμια», ανέφερε χαρακτηριστικά, 
περιγράφοντας στον ΑΝΤ1 τις λεπτομέρειες του άγριου ξυλοδαρμού.

«Κάθισαν στα καθίσματα και έβαλαν και τα πόδια πάνω στα καθίσματα.
 Λέω στον ένα “βρε παλικάρι, έτσι κάθεσαι στο σπίτι σου, και χωρίς μάσκα 
και βάζεις τα πόδια σου στο κάθισμα;”. Γυρνάει τότε και μου απαντάει: 
“Εγώ έτσι κάθομαι στο σπίτι μου”. Του είπα κι εγώ “ωραίο σπίτι”. 
Σηκώθηκε ο μεγαλύτερος και μου είπε: “Τι είπες στον αδελφό μου”
. Σηκώθηκαν και οι δύο όρθιοι, σηκώθηκα κι εγώ γιατί φοβήθηκα.
 Επειδή είχε ένα τσαντάκι φοβήθηκα μήπως είχε κάποιο μαχαίρι, κάτι άλλο. 
Δεν κατέβηκα σε άλλον σταθμό, είπα θα κατεβώ στην Ομόνοια 
γιατί εκεί έχει πάντα κόσμο», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στη συνέχεια, όπως περιέγραψε ο σταθμάρχης, 
«κατέβηκα στην Ομόνοια και την ώρα που ήταν να φύγει το τρένο 
βγήκαν και οι νεαροί, κρατώντας δύο κουτάκια αναψυκτικά, τα οποία του πέταξαν». 
«Την ώρα που πήγα να αποφύγω το δεύτερο, ο ένας ήρθε από πίσω, μου τράβηξε
 μια μπουνιά στο κεφάλι και στο σαγόνι, με ρίξανε κάτω και στη συνέχεια
 με βάραγαν και με κλώτσαγαν», είπε φορτισμένος ο άτυχος άνδρας.

Στη συνέχεια περιέγραψε ότι θυμάται να τους φώναζα «φτάνει» 
και πως νόμιζε ότι θα μείνει ανάπηρος από τα χτυπήματα.

«Έφαγα κάτι κλωτσιές μέσα στη μέση και σα να μου κοπήκανε τα πόδια. 
Από ό,τι έμαθα αργότερα, και ο αστυνομικός-βάρδια, 
που ήταν εκεί το παιδί, κατέβηκε, αλλά επειδή είναι μεγάλος σταθμός η Ομόνοια 
και έχει πολλές εξόδους δεν τους πρόλαβε», σημείωσε, για να προσθέσει:
 «Έβριζαν. Εγώ εκείνη τη στιγμή προτεραιότητα είχα να προστατευτώ 
όσο μπορούσα και να δω πού θα τελειώσει. 
Όπως ήμουν πεσμένος, μου χτυπάγανε το κεφάλι από τη δεξιά πλευρά, 
το σαγόνι, τη μύτη και μου έριξαν κλωτσιά στην πλάτη».
 «Μου έκαναν εξετάσεις: δύο κατάγματα στη μύτη, ένα κάταγμα
 στην κάτω γνάθο δεξιά και τρεις ραγισμένους σπονδύλους και μώλωπες
 και όλα τα υπόλοιπα στο πρόσωπο… Αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να μιλήσω. 
Μιλάω κάπως ψευδά κι έχω συνέχεια νοσοκομεία»,
 τόνισε ο εργαζόμενος στο Μετρό.

«Η κόρη μου είναι 23 χρόνων, άρα ήταν μικρότερα από τα παιδιά μου.
 Τους μίλησα όπως θα μιλούσα στην κόρη μου: “γιατί βάζεις τα πόδια σου 
στο κάθισμα και γιατί δεν φοράς μάσκα” και νομίζω ότι οποιοσδήποτε
 πολίτης έχει μια στοιχειώδη παιδεία πρέπει να ενδιαφέρεται 
για τον συμπολίτη του», εξήγησε ο 53χρονος

Τόνισε ότι «δεν φορούσαν, ούτε κρατούσαν καν μάσκες.
 Άλλοι σηκώνουν τη μάσκα και σε κοροϊδεύουν... Αυτοί ήταν αγρίμια, 
δεν μπορώ να το καταλάβω» είπε και διερωτήθηκε: «Γιατί τέτοιο μένος; 
Θες να κάνεις αυτό που θες; Δώσε μου μια μπουνιά, ένα χαστούκι και φύγε.
 Η συνεχόμενη ροή με μπουνιές και κλωτσιές είναι σαν να θες 
να σκοτώσεις κάποιον, δεν θες μόνο να τον τραυματίσεις».

Παρά το βίαιο περιστατικό, ο 53χρονος εργαζόμενος είπε πως δεν φοβάται 
να επιστρέψει στη δουλειά του: 
«Εγώ είμαι σταθμάρχης και μπορώ να πω ό,τι μου αρέσει
Όχι, δεν φοβάμαι να γυρίσω. 
Πηγαίνοντας στη δουλειά, πηγαίνω στην οικογένειά μου εδώ και 17 χρόνια. 
Οι σταθμοί που δουλεύω και οι συνάδελφοι που δουλεύω είναι οικογένεια».
Μαζί με τους δύο νεαρούς 
(σύμφωνα με το MEGA στην σημερινή πρωινή εκπομπή) 
συνελήφθη και ένας ειδικός φρουρός της ομάδας ΔΙΑΣ 
που τους βοήθησε να κρυφτούν. 

Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2021

Θα σου μιλώ για σιωπές και τούτον τον χειμώνα.

Θα σου μιλώ για σιωπές της πέτρας στο ποτάμι
έτσι καθώς γλυκολαλιά της δίνει το νεράκι
όταν τις νύχτες λούζονται νεράιδες τραγουδώντας
και μαγεμένοι βάτραχοι, ένα φιλί προσμένουν. 

Θα σου μιλώ για σιωπές και τούτον τον χειμώνα
δίπλα στο τζάκι μοναχός χαζεύοντας ενθύμια
και πότε-πότε γράφοντας μηνύματα και στίχους
που όμως ξέρω τελικά, ποτέ δεν θα σου στείλω. 

Θα σου μιλώ για σιωπές της πέτρας στο σκοτάδι
τις νύχτες τις αφέγγαρες που τριγυρνούν νεράιδες. 
                                         Πάν Καρτσωνάκης

Η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, όπως την επιθυμούν κάποιοι, σε 3 φωτογραφίες.

Κόρινθος: Πριν από 50 χρόνια, στον σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης (2 φωτογραφίες)

Πολυεπίπεδη στρατηγική χρειάζεται ο δήμος Κορινθίων για τους βανδαλισμούς από γκράφιτι.

Γράφει ο Μάριος Βουρλιωτακης.

Ο Δήμος Κορινθίων πρέπει να επιλέξει το δύσκολο ρόλο του συντονιστή
 σε μια σύνθετη λύση η οποία εξασφαλίζει τη σταδιακή, βιώσιμη 
και μακροχρόνια στρατηγική αντιμετώπισης μιας πραγματικότητας
 που οδήγησε σε ολέθριο οπτικό βανδαλισμό της πόλης.
Χωρίς τεχνικές υποδομές για τη νέα αυτή πρόκληση, 
χωρίς τον έλεγχο της ΕΛ.ΑΣ. για την αντιμετώπιση του συνεχούς βανδαλισμού 
και με ελάχιστους πόρους, ο δήμος Κορινθίων πρέπει να αναπτύξει 
μια πολυεπίπεδη, ολοκληρωμένη και πιλοτικά δοκιμασμένη στρατηγική
 για να μπορέσει να αντιστρέψει αποτελεσματικά το φαινόμενο 
του παρατατικού «οπτικού θορύβου».
Ιδού πως θα το επιτύχει αυτό:
• Διατήρηση καθαρών επιφανειών. 
Το στοίχημα ενός δήμου δεν είναι να ισχυριστεί ότι μπορεί να καθαρίσει 
από μουντζούρες και ταγκιές, μια ολόκληρη πόλη. 
Μπορεί όμως να συμβάλει στη διατήρηση των καθαρισμένων επιφανειών.
 Ξέρουμε από άλλες μεγάλες πόλεις του κόσμου ότι ο συστηματικός 
και άμεσος καθαρισμός μειώνει δραματικά την πιθανότητα επανάληψης
 νέου «χτυπήματος» γκράφιτι σε καθαρισμένες επιφάνειες.
Να δημιουργηθεί ειδική υπηρεσία του τμήματος καθαριότητας
 (γραμμή εξυπηρέτησης) που ανταποκρίνεται άμεσα σε κλήσεις για καθαρισμό 
επιφανειών όπου έχει εφαρμοστεί υλικό προστασίας. 
Το σύστημα αυτό μπορεί να αναπτυχτεί πιλοτικά με αφετηρία
 όλο το κέντρο της πόλης
• Εισαγωγή νέων καθηκόντων στις υπηρεσίες καθαριότητας του δήμου. 
Παλεύουν οι υπηρεσίες να λύσουν τον γρίφο της καθαριότητας στη Κόρινθο. 
Το νέο Σισύφειο ζήτημα του γκράφιτι ξεπερνά τις μειωμένες δυνάμεις 
των υπαλλήλων αυτό το διάστημα.
 Με δοκιμές ανάπτυξης νέων δεξιοτήτων, και χάρη στο «πείραμα» 
του καθαρισμού του κέντρου της πόλης, θα εντοπιστεί η ρεαλιστική 
δυνατότητά τους να εποπτεύουν και να συντηρούν.
Το 2020 καθαρίστηκαν σημαντικές επιφάνειες από την CONTRACT CLEAN 
στην Στην πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου της Κορίνθου με τον καθαρισμό 
από την καταστροφή του αγάλματος του Ελευθέριου Βενιζέλου από αγνώστους
 που το γέμισαν γκράφιτι, τον καθαρισμό της πηγής του Χατζή Μουσταφά 
στην Αρχαία Κόρινθο, σχολικά κτίρια στις δημοτικές κοινότητες. 
Όλα αυτά συνέβαλαν στην τεκμηριωμένη άποψη που έχουμε της συντήρησης
 καθώς και στον ρόλο εποπτείας υπαλλήλων του δήμου, δύο κομβικής σημασίας
 παράμετροι για τη βιώσιμη επιτυχία του εγχειρήματος.
• Εκπαίδευση του κοινού με έναν χρηστικό οδηγό που εξηγεί
 στους κατοίκους του δήμου Κορινθίων με ποιον τρόπο καθαρίζεται
 και αντιμετωπίζεται το γκράφιτι. 
Ο οδηγός θα πρέπει να κυκλοφορεί σε έντυπη αλλά και σε ηλεκτρονική μορφή
• Με αυτόν τον τρόπο ο δήμος Κορινθίων θα συγκεντρώσει την τεχνογνωσία
 και τη μεθοδολογία καθαρισμού προσόψεων σε έναν οδηγό.
Δικό μας σχόλιο:
Ευχαρίστως να φιλοξενήσουμε και άλλες προτάσεις
 πάνω σε αυτό το θέμα.
Απαραίτητη προϋπόθεση: 
Οι προτάσεις να γίνονται επώνυμα.