Παρασκευή, 26 Απριλίου 2019

Εσταυρωμένος: συμβολική «αντιυλιστική» και «αντιμυστικιστική» άποψη του καλλιτέχνη Νταλί.




























Ελαιογραφία σε μουσαμά
Έτος δημιουργίας: 1954
Τόπος διατήρησης: Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, 
Νέα Υόρκη, Η.Π.Α. 
Διαστάσεις: 194 Χ 124 εκ.
Εδώ έχουμε μια σταύρωση την οποία ο Νταλί έχει αποδώσει 
με πολλά πρωτότυπα στοιχεία.
 Κατ’ αρχάς έχει κρατήσει τη συνήθη στις αγιογραφίες στάση
 του Χριστού στον Σταυρό και έχει απεικονίσει και τον ίδιο τον Σταυρό. 
Ωστόσο, αυτό που κυριαρχεί στο έργο είναι η συμβολική «αντιυλιστική»
 και «αντιμυστικιστική» άποψη του καλλιτέχνη, όπως χαρακτηριστικά 
είχε γράψει γι’ αυτό το έργο ο ίδιος ο Νταλί. 
Ο Χριστός και ο Σταυρός βρίσκονται στον αέρα, αιωρούνται.
 Ο Χριστός δεν είναι καρφωμένος στον Σταυρό. 
Ο Σταυρός αποτελείται από κύβους, ενώ τέσσερις μικροί κύβοι
 που αιωρούνται μπροστά συμβολίζουν πιθανώς τα καρφιά. 
Το φόντο είναι σκούρο, δραματικό και περιλαμβάνει ουρανό, τοπίο με βουνά, 
αλλά και πάτωμα με πλάκες ασπρόμαυρες. 
Το πάτωμα και το τοπίο συνδέονται με απροσδιόριστο τρόπο. 
Σε ένα είδος εξώστη, κάτω αριστερά, στέκεται ευλαβικά μια μορφή
 με αρχαιοπρεπές ένδυμα από πλούσια υφάσματα. 
Θεωρείται ότι είναι η αγαπημένη σύζυγος του Νταλί, η Γκαλά, πρωταγωνίστρια 
σε πολλά έργα του. 
Η μορφή αυτή έχει τοποθετηθεί εκεί για λόγους συνθετικούς, καθώς ο Σταυρός 
απεικονίζεται επάνω δεξιά και η μορφή κάτω αριστερά, αλλά και συμβολικούς: 
κάτω είναι ο άνθρωπος (ντυμένος, σε αντίθεση με τον γυμνό Χριστό),
 ευλαβικός προσκυνητής και θεατής του θείου δράματος, θυμίζοντας 
τις γνωστές απεικονίσεις της σταύρωσης, όπου μαζί με τον Εσταυρωμένο 
απεικονίζονται επίσης η Παναγία και ο αγαπημένος μαθητής του Ιησού Ιωάννης. 
Ο φωτισμός του έργου είναι υποβλητικός, 
εντείνοντας τη δραματικότητα της σκηνής.
 Η σκιά των χεριών επάνω στον Σταυρό τονίζει ότι ο Χριστός εδώ 
δεν είναι καρφωμένος πραγματικά, αλλά συμβολικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια :