Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 2016

Ακόμη κάτι που μπορεί θεούς να εξοργίσει ή ποια ήταν η τύχη των ηρώων του Ομήρου;

Έστω κι αν έχεις των θεών την εύνοια κερδίσει
ευγνωμοσύνη μην ξεχνάς σαν άνθρωπος να δείχνεις.
Την εύνοια δε δίνουνε για πάντα στους ανθρώπους
γιατί τα πάντα συγχωρούν κι όχι αγνωμοσύνη.

Ακόμη κάτι που μπορεί θεούς να εξοργίσει,
η καυχησιά και οι θνητοί να μην τους λογαριάζουν.
Ο ποιητής που έγραψε τα δυο σπουδαία έπη
εύστοχα περιέγραψε την τύχη των ηρώων.

Γιατί θεούς αψήφησαν σαν έκαψαν την Τροία
γι αυτό και τιμωρήθηκαν ακόμη και στον Άδη. 
                                       Πάν  Καρτσωνάκης
Μετά τον θάνατο πολλών ηρώων, όπως του Αχιλλέα και του Αίαντα του Τελαμώνιου
 καθώς και των Τρώων, Έκτορα και Πάρι, η πόλη αλώθηκε χάρη στο τέχνασμα
 του Δούρειου Ίππου. 
Η κατάληψη της πόλης από τους Αχαιούς συνοδεύτηκε από σφαγή
 και ολοσχερή της καταστροφή καθώς και από βεβήλωση των ιερών. 
Αυτή η ενέργεια προκάλεσε την οργή των θεών, οι οποίοι εκδικήθηκαν πολλούς 
από τους επιζήσαντες Αχαιούς βασιλιάδες. 
Ελάχιστοι από αυτούς κατάφεραν να συνεχίσουν ειρηνικά 
τη ζωή τους στις πατρίδες τους.
Ο Νεοπτόλεμος σκότωσε τον Πρίαμο που είχε καταφύγει ικέτης στο ναό του Δία.
 Ο Μενέλαος σκότωσε τον Δηίφοβο, τον σύζυγο της Ελένης και κινήθηκε
 να σκοτώσει και την Ελένη αλλά μόλις αντίκρισε την ομορφιά της χαμήλωσε
 το ξίφος του και τις συγχώρεσε την απιστία.

Ο Αίας ο Λοκρός, βίασε την Κασσάνδρα στον ναό της Αθηνάς. 
Εξαιτίας αυτής της ύβρεως αποφασίστηκε από τους Αχαιούς, 
με προτροπή του Οδυσσέα, να τον λιθοβολήσουν μέχρι θανάτου, 
αλλά κατέφυγε στο ιερό της Αθηνάς και σώθηκε.
Μετά τη λήξη του πολέμου, ο Οδυσσέας, όπως όλοι, πήρε το δρόμο της επιστροφής 
για την Ιθάκη.
 Για τις προσβολές κατά των Θεών όμως που διέπραξε στην Τροία (ύβρις)
 επήλθε η τιμωρία του (νέμεσις), δεκάχρονη περιπλάνηση πριν φτάσει στην Ιθάκη.
 Αρχικά, για τον Οδυσσέα, οι Θεοί δεν είχαν αποφασίσει για μια τόσο μεγάλη τιμωρία 
αλλά όταν ο Οδυσσέας τύφλωσε τον Πολύφημο, εξόργισε τον Ποσειδώνα, 
ο οποίος ορκίστηκε να μην τον αφήσει ποτέ να επιστρέψει στην Ιθάκη. 
Όλες οι περιπέτειες και περιπλανήσεις περιγράφονται λεπτομερώς
 από τον Όμηρο στην Οδύσσεια.
Οι θεοί είχαν εξοργιστεί από την καταστροφή των ναών και γενικά των ύβρεων 
που οι Αχαιοί διέπραξαν. 
Καθώς επέστρεφε ο στόλος, κοντά στην Τήνο ξέσπασε έντονη καταιγίδα. 
Κατά μία εκδοχή, ο Ναύπλιος για να τους εκδικηθεί παραπλάνησε τον στόλο 
στέλνοντας εσφαλμένα μηνύματα με κάτοπτρο από το ακρωτήριο του Καφηρέα 
στην Εύβοια (Κάβο ντόρο) με αποτέλεσμα πολλά πλοία να ναυαγήσουν.
Ο Νέστορας, που υπήρξε ο πιο ευσεβής και ηθικός χαρακτήρας στην εκστρατεία, 
είχε ασφαλή και γρήγορη επιστροφή στην πατρίδα του. 
Ο Αίας ο Λοκρός τιμωρήθηκε από την Αθηνά, καθώς η Αθηνά δανείστηκε 
ένα κεραυνό του Δία και τον πυρπόλησε.

Ο Τεύκρος, γιος του Τελαμώνα και ετεροθαλής αδελφός του Αίαντα δικάστηκε 
επειδή δεν εμπόδισε τον θάνατο του αδελφού του και απαγορεύτηκε
 η επιστροφή στην πατρίδα του. 
Τελικά δεν επανήλθε ποτέ και ίδρυσε την Σαλαμίνα της Κύπρου. 
Αργότερα οι Αθηναίοι υποστήριξαν ότι ο Τεύκρος καθώς έφυγε 
παρέδωσε την εξουσία της πατρίδας του στους γιους του Θησέα.
Σύμφωνα με τον Όμηρο, ο Ιδομενέας έφτασε στην πατρίδα του, Κρήτη ασφαλής. 
Κατά μία άλλη εκδοχή το πλοίο του έπεσε σε δυνατή καταιγίδα 
και ο Ιδομενέας υποσχέθηκε στον Ποσειδώνα ότι θα θυσιάσει τον πρώτο άνθρωπο 
που θα δει στην πατρίδα, αν θα έφτανε σώος στην πατρίδα. 
Ο πρώτος που είδε όμως ήταν ο γιος του, τον οποίο και θυσίασε. 
Τελικά οι θεοί εξοργίστηκαν και ξέσπασε λοιμός στην Κρήτη, και ο λαός του 
τον έστειλε εξορία στην Καλαβρία της Ιταλίας απ' όπου εν συνεχεία
 κατέληξε στην Κολοφώνα της Μικράς Ασίας, όπου και πέθανε.
Από τους λιγότερο επιφανείς Αχαιούς ελάχιστοι έφτασαν στις πατρίδες τους.
Σύμφωνα με την Οδύσσεια, ο στόλος του Μενέλαου παρασυρμένος από τις θύελλες 
κατέληξε στην Κρήτη και την Αίγυπτο, όπου τα πέντε εναπομείναντα πλοία 
ήταν αδύνατο να επιστρέψουν στην πατρίδα λόγω των έντονων ανέμων. 
Ο Μενέλαος έπρεπε να μιλήσει με τον Πρωτέα, έναν θαλάσσιο θεό, προκειμένου 
να του γνωρίσει τι ακριβώς θυσίες πρέπει να κάνει στους θεούς
 για να του εξασφαλίσουν ασφαλή επιστροφή. 
Σύμφωνα με την «Παλινωδία» του ποιητή του 6ου π.Χ. αιώνα Στησίχορου, 
όπως αναφέρεται στον «Φαίδρο» του Πλάτωνα, η Ελένη που είχε απηχθεί 
από τον Πάρη, ήταν απλώς ένα ομοίωμά της και η πραγματική Ελένη βρίσκονταν
 όλο αυτό το διάστημα στην Αίγυπτο, όπου ξανάσμιξε με τον Μενέλαο.
 Ο Προίτος είχε πει στον Μενέλαο ότι ήταν προορισμένη να πάει στα Ηλύσια πεδία
 μετά τον θάνατό της. 
Τελικά, ο Μενέλαος επέστρεψε μαζί με την ωραία Ελένη επτά χρόνια 
μετά το πέρας του Τρωικού πολέμου.
Ο Αγαμέμνονας επέστρεψε στον Άργος μαζί με την Κασσάνδρα. 
Η σύζυγός του Κλυταιμνήστρα είχε όμως συνάψει εξωσυζυγική σχέση 
με τον Αίγισθο, γιο του Θυέστη και ξάδελφο του ίδιου. 
Πιθανότατα ως εκδίκηση για την θυσία της Ιφιγένειας, η Κλυταιμνήστρα 
οργάνωσε ολόκληρο σχέδιο μαζί με τον εραστή της για να σκοτώσει 
τον Αγαμέμνονα. 
Η Κασσάνδρα ενώ προέβλεψε τον θάνατο του και τον πληροφόρησε, 
δεν κατάφερε να πείσει τον Αγαμέμνονα ο οποίος την περιφρόνησε
 και δεν της έδωσε καμία σημασία. 
Τελικά δολοφονήθηκε ενώ βρισκόταν στο λουτρό αμέριμνος.
Ο Οδυσσέας κάποια στιγμή εστάλη στη Θράκη για να φέρει σιτάρι, 
αλλά επέστρεψε με άδεια χέρια. Αυτό προκάλεσε την περιφρόνηση του Παλαμήδη,
 ο οποίος ανέλαβε ο ίδιος την πρωτοβουλία και κατάφερε τελικά 
να εφοδιάσει το αχαϊκό στράτευμα με μεγάλες ποσότητες σιταριού.
Ο Οδυσσέας πάντα έβλεπε καχύποπτα τον Παλαμήδη ιδιαίτερα από τότε
 που είχε θέσει τη ζωή του γιου του σε κίνδυνο. 
Οργάνωσε ολόκληρη πλεκτάνη με σκοπό να κατηγορηθεί άδικα: 
έγραψε μια πλαστή επιστολή, υποτίθεται του Πριάμου προς τον Παλαμήδη 
και έθαψε χρυσό κοντά στη σκηνή του. 
Η επιστολή και ο χρυσός, κατά το σχέδιο του Οδυσσέα, ανακαλύφθηκαν 
από τους Αχαιούς, και ο Αγαμέμνονας διέταξε τον θάνατό του δια λιθοβολισμού,
 καθώς τα στοιχεία για την υποτιθέμενη προδοσία του φαίνονταν αδιάσειστα.
Ο πατέρας του Παλαμήδη, Ναύπλιος, μόλις έμαθε την είδηση έσπευσε στην Τροία 
και απαίτησε να αποδοθεί δικαιοσύνη, όμως δεν εισακούστηκε. 
Ως εκδίκηση, ταξίδεψε σε όλα τα ανάκτορα των Αχαιών βασιλιάδων, και διέδωσε
 στις συζύγους τους ότι οι άντρες τους είχαν συνάψει ήδη σχέσεις
 με Τρωάδες παλλακίδες, με σκοπό να τις κάνουν και επίσημες συζύγους
 όταν επιστρέψουν στον τόπο τους. 
Πολλές βασίλισσες πιστεύοντας τον Ναύπλιο διέρρηξαν τους δεσμούς τους,
 με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση της Κλυταιμνήστρας, 
συζύγου του Αγαμέμνονα, που συνήψε εξωσυζυγική σχέση με τον Αίγισθο, 
γιο του Θυέστη. 
Εξαίρεση αποτέλεσε η Πηνελόπη, η οποία παρέμεινε πιστή στον Οδυσσέα.

Δεν υπάρχουν σχόλια :