Στην σκιά της μεγάλης διαπραγμάτευσης
για τα νέα μέτρα που επιχειρεί να "κλειδώσει"
η κυβέρνηση έως τις 22 Απριλίου, ξεδιπλώνεται
και ένα παράλληλο μέτωπο που "κουμπώνει"
στο δημοσιονομικό πεδίο.
Ο λόγος για τις "ελαφρύνσεις" που επιχειρεί,
αλλά δεν έχει καταφέρει, να διασφαλίσει η κυβέρνηση
για το προσφυγικό.
Αρμόδιες πηγές κάνουν λόγο για έναν μεγάλο κίνδυνο: η Ελλάδα να λάβει
ανταλλάγματα λόγω προσφυγικού που όχι μόνο δεν θα συνιστούν ελάφρυνση,
αλλά δεν θα καλύπτουν παρά ένα μέρος από τα τεράστια βάρη που επωμίζεται
ήδη η χώρα πληρώνοντας από τα κρατικά ταμεία το κόστος
της διεθνούς προσφυγικής κρίσης.
Το προσφυγικό για την Ελλάδα, εξηγούν αρμόδια στελέχη, είναι πέραν
των υπολοίπων και μία τεράστια δημοσιονομική πληγή.
Ο λόγος για τις δαπάνες της κρατικής μηχανής που συνεχώς και θα αυξάνονται
όσο τα σύνορα θα παραμένουν κλειστά.
Οι δαπάνες αυτές προς το παρόν όχι μόνο δεν καλύπτονται με χρήμα από την ΕΕ
αλλά δεν έχει καν αποκλειστεί ότι δεν θα μετρήσουν στον υπολογισμό των πλεονασμάτων.
Δηλαδή, την ώρα που γίνεται διαπραγμάτευση για δημοσιονομικό κενό και νέα μέτρα,
δεν έχει αποσαφηνισθεί ούτε πως θα "ξεχωρίσουν" αυτές οι δαπάνες
από τον μνημονιακό υπολογισμό των πλεονασμάτων, ούτε πως και αν θα καλυφθούν…
Διπλή ευθύνη εντός - εκτός
Τα ποσά των άμεσων αυτών δημοσιονομικών δαπανών είναι ιλιγγιώδη.
Αλλά έχουν ένα πρόβλημα, το γεγονός ότι προς το παρόν δεν τεκμηριώνονται
παρά την έρευνα που διενεργεί εδώ και καιρό το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους
καθώς δεν υπάρχουν ξεχωριστοί "λογαριασμοί" δαπανών
(πχ για καθαριότητα, φύλαξη, καύσιμα, σίτιση, δαπάνες υγείας, υποδομές κλπ)
Το πρόβλημα προκύπτει και από την ανετοιμότητα/αδυναμία της ελληνικής
κρατικής μηχανής να μετρήσει
(ανά υπουργείο, υπηρεσία, φορέα, δήμο, νοσοκομείο κλπ)
τις δαπάνες αλλά και να απορροφήσει τα ποσά από την ΕΕ που ήδη έχει για κάποιες
από τις δράσεις που πρέπει να κάνει και είναι πολλά.
Συνδέεται όμως και με την απουσία βούλησης των δανειστών να βάλουν
πραγματικά το χέρι στην "τσέπη".
Ιλιγγιώδη ποσά
Μία (άτυπη) κυβερνητική εκτίμηση να κάνει λόγο για 450 εκατ ευρώ το 2015
όταν δηλαδή τα σύνορα ήταν ανοικτά, ενώ ο ΟΟΣΑ
ανέβασε την ίδια δαπάνη σε 600 εκατ ευρώ.
Κάτι που πλέον μεταφράζεται σε δαπάνη για το 2016 πολύ πιο πάνω
από 1 δις ευρώ σύμφωνα με αρμόδια στελέχη...
Διπλό αίτημα
Σε πολιτικό επίπεδο, η Ελλάδα ζητά λόγω του προσφυγικού "χαλάρωση"
στις απαιτήσεις για μέτρα. Μία χαλάρωση που μπορεί να αποφασιστεί
μόνο σε ανώτατο επίπεδο.
Σε τεχνικό όμως επίπεδο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αυτό που δίνει είναι
"λογιστική" αφαίρεση από τον μνημονικό στόχο των πλεονασμάτων των δαπανών
που αποδεδειγμένα συνδέονται με το προσφυγικό και δεν καλύπτονται από την ΕΕ.
Και το ΓΛΚ εδώ και καιρό επιχειρεί να τις καταμετρήσει.
Από 470 εκατ ευρώ μόνο 30 εκατ ευρώ έφτασαν και… περιμένουν
Όσο για τα κονδύλια που διανέμονται στην Ελλάδα
μέσα από τα αρμόδια ταμεία της ΕΕ
( (470 εκατ ευρώ έως το 2020 ποσό που αποφασίστηκε πριν ξεσπάσει η κρίση)
από τα αρμόδια κοινοτικά ταμεία, μένουν στο "ράφι" λόγω γραφειοκρατίας/αδυναμίας.
Δεν έχει καν δαπανηθεί η προκαταβολή 30 εκατ ευρώ που έχει φτάσει στην Ελλάδα
από το 2015, όπως αναφέρουν αρμόδια στελέχη, ώστε να ζητηθούν νέα λεφτά
(σ.σ, έχουν δοθεί μόνο οι εφάπαξ χρηματοδοτήσεις της έκτακτης βοήθειας της ΕΕ
που περνούν από άλλον μηχανισμό και φτάνουν στα 100 εκατ ευρώ περίπου).
Παράλληλα, το νέο χρηματοδοτικό όχημα της ανθρωπιστικής βοήθειας της ΕΕ
των 700 εκατ ευρώ θα ενεργοποιηθεί, για να προσφέρει όμως φέτος
το πολύ 250 εκατ ευρώ σε όλα τα κράτη της ΕΕ που δέχονται πλήγμα.
Και η διανομή θα γίνει μέσω ΜΚΟ και όχι από το ίδιο το κράτος…..
Της Δήμητρας Καδδά
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου