Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024

Η σιγουριά της πραγματικότητας αλλά και πόσο παραμορφωμένη μπορεί να είναι αυτή;

Πόσο σίγουροι μπορεί να είμαστε για την γνώση
 της αντικειμενικής πραγματικότητας που γνωρίζουμε;
Πολλές φορές ακόμη και για τα χρώματα
 που ο κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται
 έχουν εκφραστεί αμφιβολίες.
Θυμάμαι ατελείωτες συζητήσεις πάνω σε αυτά τα θέματα
 τις δεκαετίες που ήμουν νέος και ψαχνόμουν 
μέσα από τις εικαστικές και όχι μόνο ανησυχίες.
Ούτε καν για τα σχήματα, μου έλεγε
 ένας σχεδόν σαραντάρης εικαστικός 
με σπουδές και στο Παρίσι με υποτροφία μάλιστα
 που τον είχα κάποτε καθηγητή 
στο ελεύθερο σχέδιο και το χρώμα.
Αργότερα βέβαια ανακάλυψα και φυσικά
 απέκτησα την πεποίθηση 
πως ούτε καν για τις ιδέες μας
 δεν πρέπει να είμαστε απόλυτοι,
 ασχέτως αν τις υπερασπιζόμασταν με σθένος 
γιατί μπορεί να κάναμε λάθος.

Θα κλείσω με ένα μικρό τυχαίο παράδειγμα 
που μου ήλθε στο μυαλό μόλις τώρα. 
Στην Κόρινθο, την πόλη που ζω,
 έχουμε απέναντί μας το όρος Γεράνεια. 
Αν μου ζητούσαν να το περιγράψω μέσες άκρες 
θα έλεγα τα ίδια με πολλούς άλλους συντοπίτες μου.
Από την άλλη πλευρά όμως των Γερανείων 
ζουν κάποιοι άνθρωποι που κι αυτοί 
βλέπουν το ίδιο όρος και θα το περιέγραφαν
 εντελώς διαφορετικά από εμάς.
Φυσικά και οι δύο πλευρές θα μιλούσαν
 για το ίδιο όρος, αλλά η αντίληψη και η σιγουριά 
που είχαν ήταν εντελώς διαφορετικές.
Συμπέρασμα λοιπόν έτσι πρόχειρα 
είναι πως η αντικειμενικότητά μας και η κρίση μας
 επηρεάζονται κυρίως από την οπτική μας γωνία,
 από την εποχή που ζούμε
αλλά και κάποιους άλλους παράγοντες φυσικά.
                       Φιλικά Πάν Καρτσωνάκης 

Δεν υπάρχουν σχόλια :