Πρέπει να σωθεί ότι απέμεινε από τον Δίολκο!
SAVE WHATEVER
(THE Irresponsibility OF YOUR "archons")
HASN'T DESTROY SO FAR! PERIANDROS
Η αρχαία δίολκος ή ο αρχαίος δίολκος
του Ισθμού της Κορίνθου πρέπει να κατασκευάσθηκε
είτε στα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ., είτε, το πιθανότερο,
στις αρχές του 6ου αιώνα π.Χ.,
όταν τύραννος (κυβερνήτης)
στην Κόρινθο ήταν ο Περίανδρος.
Υπάρχει ομάδα υποστήριξης
της διάσωσης του Δίολκου στο FACEBOOK
Ο Περίανδρος διακρίθηκε για την έντονη
δραστηριότητά του ως προς τα έργα πολιτιστικής
και οικονομικής σημασίας, και αναφέρεται ότι
σκέφθηκε να ανοίξει και διώρυγα
στον Ισθμό της Κορίνθου.
Δεν πραγματοποίησε ωστόσο το σχέδιο αυτό
γιατί τα τεχνικά μέσα που διέθετε δεν μπορούσαν
να ολοκληρώσουν ένα τέτοιο έργο,
αλλά και επειδή οι θρησκευτικές προλήψεις
των χρόνων εκείνων ήταν αντίθετες σε κάθε
επέμβαση και μετατροπή των έργων των θεών.
Επειδή όμως το εμπόριο της Κορίνθου βρισκόταν
τότε σε μεγάλη ανάπτυξη, σκέφθηκε να κατασκευάσει
έναν ειδικό δρόμο, πάνω στον οποίο θα μεταφέρονταν
τα πλοία από τον Κορινθιακό στον Σαρωνικό Κόλπο
και αντίστροφα διαμέσου της ξηράς.
Τα οικονομικά συμφέροντα ήταν τεράστια,
οπότε κάθε μέσο θα επιστρατευόταν
για τη διευκόλυνσή τους.
Εξάλλου, οι αποικίες της Ιταλίας και της Σικελίας,
με τις οποίες το κορινθιακό εμπόριο είχε στενές
σχέσεις, βρίσκονταν ήδη σε μεγάλη άνθηση.
Επρόκειτο στην ουσία για λιθόστρωτο δρόμο
που χρησιμοποιείτο για την από ξηράς μεταφορά
πλοίων, πάνω σε τροχοφόρο όχημα (“Ολκός νεών”)
από τον Σαρωνικό στον Κορινθιακό κόλπο
και αντιστρόφως.
Αποκαλύφθηκε το δυτικό του τμήμα σε μήκος 255 μ.
στην πλευρά της Πελοποννήσου και σε μήκος
204 μ. στην Στερεά Ελλάδα μέσα στις εγκαταστάσεις
της Σχολής Μηχανικού.
Το πλάτος του είναι 3,40 – 6,00 μ. Είναι στρωμένος
με κανονικούς πώρινους κυβόλιθους
και στο μέσον του φέρει δύο αυλακώσεις
σε απόσταση 1,50 μ.
Στο δυτικό άκρο του κατέληγε
σε λιθόστρωτη αποβάθρα.
Η κατασκευή του Διόλκου προέκυψε
από την ανάγκη για γρήγορο πέρασμα των πλοίων
από τον Σαρωνικό στον Κορινθιακό κόλπο
αλλά και για τον φόβο των πειρατών
στις θάλασσες της νοτίου Πελοποννήσου
και των εκεί συχνών θαλασσοταραχών.
Το δυτικό άκρο του ανακατασκευάσθηκε
στις αρχές του 4ου π.Χ. αιώνα.
Χρησιμοποιείτο για τη μεταφορά μικρών,
κυρίως πολεμικών σκαφών.
Τέτοια χρήση βεβαιώνεται από τις πηγές
ως τον 9ο μ.Χ. αιώνα.
Πηγές:el.wikipedia.org, defencenet.gr,
αλλά και mcsotos.wordpress.com
Μια εκπληκτική ταινία animation 22 λεπτών,
αναπαριστά με μοναδικό τρόπο
το εξαιρετικό μνημείο τεχνικού πολιτισμού
της αρχαίας Ελλάδας, τον Δίολκο: μια οδό από ξηράς
για την μεταφορά πλοίων ανάμεσα στον Σαρωνικό
και τον Κορινθιακό κόλπο κατά μήκος του Ισθμού
της Κορίνθου, τότε που δεν υπήρχε ο πορθμός.
Η ταινία παρουσιάζει πολλές άλλες τεχνολογικές
λεπτομέρειες, αλλά σκηνές της ζωής των ναυτικών
εκείνης της μακρινής εποχής: τυχερό παιχνίδι,
επίσκεψη στον ναό του Ποσειδώνα,
γλέντι σε καπηλειό, καθώς
και μια συναισθηματική συντυχία.
Πρόκειται για ένα έργο-συμβολή στην μελέτη
της αρχαίας ελληνικής Τεχνολογίας, μια παραγωγή
του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας σε συνεργασία
με την Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας.
Δημιουργοί της ταινίας είναι οι Θ.Π. Τάσιος,
Ν. Μήκας, Γ. Πολύζος, οι οποίοι
έχουν λάβει ως τώρα δύο βραβεία:
Καλύτερης ταινίας αναφερόμενης
στην αρχαιότητα στο 5ο Διεθνές Φεστιβάλ
Κινηματογράφου στην Κύπρο (Νοέμβριος 2009) και
Καλύτερης εκπαιδευτικής ταινίας
στην 8η Διεθνή Συνάντηση Αρχαιολογικής Ταινίας
του Μεσογειακού Χώρου στην Αθήνα (Μάιος 2010)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου