Οι Έλληνες ως ιερή προστάτευαν την χώρα
στις Θερμοπύλες, Πλαταιές, αλλά και Σαλαμίνα
όπως και το επίγραμμα στον τύμβο μαρτυρούσε
των Κορινθίων που 'γραψε ο Σιμωνίδης τότε.
Ξένε να πεις στην Κόρινθο με τα καλά νερά της
πως το νησί του Αίαντος μας κράτησε για πάντα
της ιεράς Ελλάδος μας, εμείς προστάτες τότε
παράδειγμα θα δίνουμε για τις γενιές των νέων.
Της ιεράς Ελλάδος μας ακοίμητοι προστάτες
όπως το κάνουν οι νεκροί για όσο τους τιμούμε.
Πάν Καρτσωνάκης
Το επιτύμβιον επίγραμμα
των Κορινθίων Σαλαμινομάχων
που βρέθηκε στη θέση Κυνοσούρα
περιοχή Αμπελάκια,
όπου και έγινε η ναυμαχία
(που μαζί με τον Μαραθώνα και τις Θερμοπύλες)
κράτησαν την Ανατολίτικη κουλτούρα
μακριά από τη Ευρώπη
(εκείνα τα χρόνια)
με ότι αυτό συνεπάγεται
για την πολιτιστική εξέλιξη
της Ευρώπης γενικά
αλλά και αυτό που σήμερα ονομάζουμε
Δυτικό πολιτισμό.
Η ιστορία της επιγραφής που ανήκει
στον τάφο των Κορινθίων Σαλαμινομάχων και διασώζει
μέρος τετραστίχου επιγράμματος, συγκεκριμένα μέρος
του πρώτου διστίχου
(με χαρακτήρες του πρώιμου 5ου αι. π.Χ.),
που αποδίδεται στον Σιμωνίδη,
τον μεγάλο Κείο επιγραμματοποιό.
Το ελεγείο αναφέρεται σε πολίτες της Κορίνθου,
οι οποίοι έπεσαν στη ναυμαχία και ετάφησαν,
σύμφωνα με τη μαρτυρία του Πλουτάρχου,
στη Σαλαμίνα, “παρά τήν πόλιν”.
Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί ότι το περίφημο ελεγείο
για τους Κορινθίους ναυμάχους της Σαλαμίνος,
όπως μας παραδόθηκε ολόκληρο από τον Πλούταρχο
(Περί της Ηροδότου κακοηθείας, 39,
πρβλ. Δίωνος Χρυσοστόμου, λόγος λζ΄, Κορινθιακός),
έχει ως ακολούθως:
"Ξένε, να πεις στην Κόρινθο
με τα καλά νερά
ότι τώρα, εδώ μας κράτησε
η Σαλαμίνα
το νησί του Αίαντος
εδώ, που Φοινικικά
και Περσικά καράβια
και Μήδους καταστρέψαμε
την Ιεράν Ελλάδα προστατεύοντας."
Ο Σιμωνίδης ο Κείος
"Stranger say to the city of Corinth
with the fine waters
that we are now rest here in Salamis,
the island of Ajax,
where we have destroyed
the Phoenician and Persian ships
with their Medean crews,
defending the sacred Hellas".
Η εγγραφή αυτή αφιερώνεται
στον Δημήτρη Λιαντίνη
Έναν φιλόσοφο, ένα λάτρη της Ελλάδος
και του αρχαίου πολιτισμού της,
έναν άνθρωπο με απίστευτη πίστη
και συμπόνια για τους ομοίους του,
έναν εραστή της ζωής
(της Φύσης, της γυναίκας, των βιβλίων),
έναν αρνητή του θανάτου.
Έναν Έλληνα.
2 σχόλια :
Πολλές φορές σκέφτομαι πως ενας αρνητής του θανάτου αποφασίζει να τερματίσει την ζωή του;
Aγγελικη Ν.
Αν αναφέρεσαι στον Λιαντίνη θα σου θυμίσω μόνο αυτό:«Φιλοσοφία ἐστί μελέτη θανάτου»
Δημοσίευση σχολίου