Η φιλοξενία
(ετυμολoγία από το φιλώ (= αγαπώ) + ξένος)
αναφέρεται στην πράξη της περίθαλψης
και φροντίδας ενός ξένου στο σπίτι κάποιου.
Ήταν θεσμός για τους αρχαίους να υποδέχονται και να περιποιούνται τους ξένους
στο σπίτι τους. Πίστευαν ιδιαίτερα στην ιδέα της φιλοξενίας και την θεωρούσαν
ηθικό χρέος και ιερό κανόνα των θεών (προστάτης ο Ξένιος Ζευς).
Γι' αυτό και οι ξένοι, ως σταλμένοι από τους θεούς, θεωρούνταν πρόσωπα ιερά,
τιμημένα και σεβαστά.
Αυτή η αντιμετώπιση των ξένων ξεκίνησε από την πίστη ότι οι ίδιοι οι θεοί,
μεταμορφωμένοι, τους επισκέπτονταν για να ελέγξουν ποιοι άνθρωποι τηρούν
τους θρησκευτικούς κανόνες και υπακούν στους νόμους και ποιοι όχι (υβριστές).
Επιπλέον, ο τρόπος ζωής των Ελλήνων (ταξίδια, εμπόριο, πόλεμοι) είχε αποτέλεσμα
να βρίσκονται στους δρόμους, σε ξένους τόπους, με μεγάλη ανάγκη για στέγη,
βοήθεια ή προστασία. Με το θεσμό, λοιπόν, της φιλοξενίας, έβρισκαν και οι ίδιοι
αυτά που ζητούσαν.
Εξάλλου, οι ξένοι ήταν καλοδεχούμενοι, γιατί ήταν για πολλούς η μόνη επαφή
με τον υπόλοιπο κόσμο και πηγή πληροφοριών λόγω της έλλειψης μέσων επικοινωνίας.
Σε απόσπασμα του Θουκυδίδη (Περικλέους Επιτάφιος), ο Περικλής αναφέρει
ότι οι Αθηναίοι διατηρούσαν την πόλη τους ανοικτή σε όλους, δεν έδιωχναν
τους ξένους και δεν τους εμπόδιζαν να γνωρίσουν τον πολιτισμό της Αθήνας.
Mε τον όρο «ξένοι», ο Περικλής εννοεί τους υπόλοιπους Έλληνες,
πλην των Αθηναίων και όχι τους αλλοεθνείς.
Oι μέτοικοι στην Αρχαία Αθήνα ήταν Έλληνες από άλλες πόλεις και όχι αλλοεθνείς
(βάρβαροι, κατά την αρχαία ελληνική ορολογία)
Επίσης υπήρχε και γυμνάσιο για τους μη γνησίους (από πατέρα και μητέρα)
Αθηναίων παίδες γι αυτό και ήταν «καθ-ιερωμένο» στον νόθο και αυτόν Ηρακλή.
Εκεί γυμναζόταν και ο Θεμιστοκλής, νόθος ων, Αθηναίος,
(λόγω μητέρας του αλλοδαπής).
Λέγεται ότι ο Θεμιστοκλής κατέβαλε πολλές προσπάθειες για να πείσει τους γνήσιους
παίδες Αθηναίους να τον ακολουθήσουν στο Κυνόσαργες για να εξαλειφθεί
αυτή η διάκριση. Τούτο όμως δεν φαίνεται να το κατόρθωσε
αφού στα χρόνια του Πλουτάρχου υπήρχε ακόμη η διάκριση αυτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου