Το γυμνό του Αμεντέο Μοντιλιάνι
«Nu Couche» (1917-1918), που θεωρείται ως ένα από
τα πιο σημαντικά του έργα, πωλήθηκε χθες το βράδυ
από τον οίκο Christie's στη Νέα Υόρκη έναντι 170,4 εκατομμυρίων δολαρίων, «πιάνοντας» τη δεύτερη
παγκοσμίως υψηλότερη τιμή πώλησης
ενός έργου τέχνης σε δημοπρασία.
Το γυμνό αυτό του Μοντιλιάνι έφτασε στην τιμή αυτή μέσα σε εννέα λεπτά,
ανακοίνωσε ο οίκος δημοπρασιών, διευκρινίζοντας ότι πλειοδότησαν επτά αγοραστές
και τελικά πωλήθηκε σε έναν Κινέζο, ο οποίος δεν κατονομάστηκε και έκανε
την προσφορά του τηλεφωνικώς. Ο οίκος δημοπρασιών είχε εκτιμήσει
τον πίνακα αυτόν στα 100 εκατομμύρια δολάρια.
Το γυμνό του Μοντιλιάνι έρχεται δεύτερο παγκοσμίως σε τιμή πώλησης
σε δημοπρασία μετά τον πίνακα του Πάμπλο Πικάσο «Οι Γυναίκες του Αλγερίου»,
ο οποίος είχε «πιάσει» τα 179,4 εκατομμύρια δολάρια τον Μάιο
σε δημοπρασία του ίδιου οίκου.
Το έργο αυτό του 1917-1918 ανήκει σε μια σειρά με γυμνά, που δημιούργησε
ο Ιταλός ζωγράφος και γλύπτης (1884-1920), ο οποίος είχε εγκατασταθεί εκείνη
την εποχή στο Πρίσι, και είχε προκαλέσει σάλο όταν εκτέθηκε μαζί με άλλα
στην γκαλερί του Παρισιού Berthe Weill.
Η αστυνομία είχε δώσει εντολή να αποσυρθούν.
Αυτός κατέρριψε το προηγούμενο ρεκόρ ενός έργου τέχνης του Μοντιλιάνι,
ενός γλυπτού του με τίτλο «Tete», το οποίο είχε πωληθεί έναντι
70,7 εκατομμυρίων δολαρίων το Νοέμβριο του 2014.
Μερικά λεπτά μετά το ρεκόρ αυτό του γυμνού του Μοντιλιάνι, ένα άλλο
παγκόσμιο ρεκόρ για έναν καλλιτέχνη καταρρίφθηκε, με τον πίνακα «Nurse»
του Ρόι Λίχτενσταϊν, ο οποίος πωλήθηκε έναντι 95,37 εκατομμυρίων δολαρίων
από τον ίδιο οίκο.
Ο πίνακας αυτός του αμερικανού καλλιτέχνη της Ποπ Αρτ κατέρριψε
το ρεκόρ τιμής πώλησης που κατείχε το έργο του του 1963
«Women with Flowered Hat», το οποίο είχε πωληθεί το 2013
έναντι 56,12 εκατομμυρίων δολαρίων.
«Ξέχασες κείνο το σκοπό που λέγαν οι Χιλιάνοιάγιε Νικόλα φύλαγε κι αγιά θαλασσινή
τυφλό κορίτσι σ' οδηγάει παιδί του Μοντιλιάνι
που τ' αγαπούσε ο δόκιμος κι οι δυο Μαρμαρινοί».
Νίκος Καββαδίας με τίτλο Θεσσαλονίκη,
το οποίο έχει μελοποιηθεί από τον Θάνο Μικρούτσικο.
ΠΗΓΗ
ΜΟΝΤΙΛΙΑΝΙ Αμεντέο MODIGLIANIO ωραίος Ιταλοεβραίος καταραμένος
και αυτοκαταστροφικός ζωγράφος.
Ήταν περισσότερο ένας «σκληρός» & «καταστροφικός»
Λέγεται ότι κρατώντας χαρτί & μολύβι, ζωγράφιζε επιτόπου στα καφέ,
και αντάλλασσε με αλκοόλ.
Παρά την εύθραυστη πάντα υγεία του, πίνει ολοένα και περισσότερο
και κάνει συχνή χρήση χασίς. Ζωγραφίζει όμως με πάθος, με το ίδιο πάθος
που ζει τις ερωτικές του σχέσεις. «Το πραγματικό σου καθήκον είναι να σώσεις
τ' όνειρό σου...»Τον αποκαλούσαν Μοντί, από το γαλλικό «maudit» (καταραμένος).
Πρόσωπα ωοειδή, μακριοί λαιμοί, πρόσωπα γεμάτα χάρη, το γερμένο κεφάλι.
Πολύ ιδιαίτερο, απόλυτα αναγνωρίσιμο ύφος, το οποίο, λόγω
της ιδιαιτερότητάς του, δεν βρήκε συνεχιστές.
Δεν έγινε γνωστός ως γλύπτης, γιατί σώζονται ελάχιστα έργα του,
τα οποία είναι θαυμάσια. Τα περισσότερα τα κατάστρεψε ο ίδιος.
πρώτη και τελευταία- του έκθεση το 1917. Η αντιζηλία με τον Πικάσο, διακατέχεται
από ευφυΐα, αλαζονεία & πάθος. Αδιαφόρησε για χρήμα & δόξα,
έζησε μια μποέμικη ζωή. 1906 .21 ετών πήγε να ζήσει πάμπτωχος στο Παρίσι
στη Μονμάρτρη συνοικία τότε καλλιτεχνών της αβάν γκαρντ.
Οι ηδονιστικές του τάσεις ικανοποιούνταν μέσω αγοραίου έρωτα.
Η μελαγχολία, ο ερωτισμός, τα μάτια που βλέπουν και δεν βλέπουν, τα γεμάτα ζωή,
έντονα χρώματα, έντονη ερωτική ζωή, αλκοόλ, χασίς.
Προβλήματα υγείας & καταχρήσεις. Πέθανε από φυματίωση 35 ετών.
Οι φημισμένες γυναίκες του -μακρύμισχες, λεπτές,
γαλήνιες- δεν είναι ποτέ τίποτε περισσότερο ή βαθύτερο
από ό,τι δείχνουν στην επιφάνεια. Την ιδέα των ασύμμετρων ματιών
και το τυφλό βλέμμα πήρε από το πορτρέτο της Γερτρούδης Στάιν, του Πικάσο.
Το δέρμα της γυναίκας είναι χρυσαφί, οι καμπύλες λείες, η μέση της λεπτή,
τα μαλλιά λάμπουν. Είναι ερωτική. Ηρεμη. Απλή«Για να ζωγραφίσω μια γυναίκα,
πρέπει πρώτα να μου ανήκει» Αυτές που δεν του ανήκαν ήταν οι τυχερές.
Γιατί οι σταθερές ερωμένες του, έγιναν αποδέκτριες βίαιης συμπεριφοράς.
Ζαν Χεμπουρτέν, η 21χρονη τελευταία ερωμένη του εννιά μηνών έγκυος
στο δεύτερο παιδί τους, αυτοκτόνησε πηδώντας από το παράθυρο
την επομένη της κηδείας του. Οι άνθρωποι που τον περιέβαλλαν επωφελήθηκαν
από τον μύθο που συντήρησαν & διέδωσαν & από τις απομιμήσεις που πουλούσαν.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου