Τρίτη 22 Ιουνίου 2021

Το πρόγραμμα Superblocks στην Κόρινθο. Είναι δυνατόν;

Ποιος δεν έχει εκφράσει την απορία του για τους χαμένους
 (με την πολεοδομική έννοια) χώρους εντός των οικοδομικών τετραγώνων.
 Η αστική συνήθεια της κατασκευής των σπιτιών “φάτσα”
 με τα πεζοδρόμια δημιουργεί εκατοντάδες τετραγωνικά μέτρα 
που “ξοδεύονται” και “χάνονται” 
στο εσωτερικό των οικιστικών τετραγώνων.

Ο αρχιτέκτονας Βασίλης Αυλωνίτης καταθέτει μία ενδιαφέρουσα,
 όσο και ρηξικέλευθη πρόταση για την μετατροπή της Κορίνθου 
σε μία ανθρώπινη πόλη φέρνοντας στην επικαιρότητα 
και τον δημόσιο διάλογο τον μετασχηματισμό
 των γειτονιών σε SuperBlocks.

“Ας δούμε καταρχήν τί είναι τα Superblocks. 
Το έργο μετασχηματισμού γειτονιάς Superblocks, αντιπροσωπεύει
 μια καινοτόμο προσέγγιση αστικού σχεδιασμού. 
Είναι νέες αστικές οργανωτικές μονάδες, αποτελούμενες 
από τουλάχιστον τέσσερα οικοδομικά τετράγωνα. 
Περιτριγυρίζονται από περιφερειακούς δρόμους ανοιχτοί
 για μηχανοκίνητη κυκλοφορία, ενώ οι εσωτερικοί δρόμοι 
είναι κλειστοί για διαμετακόμιση, αλλά είναι ανοιχτοί 
(χρησιμοποιώντας ένα σύστημα καρτών και μπουλόνια)
 στους κατοίκους, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, στα άτομα με αναπηρία, 
στα οχήματα έκτακτης ανάγκης και σε μερικές οδούς ποδήλατα. 

Με αυτό τον τρόπο αλλά και ένα δίκτυο υπογείων πάρκιγκ 
με προνομιακή χρήση για τους μονίμους κατοίκους, οι εσωτερικοί
 δημόσιοι ή κοινόχρηστοι χώροι απαλλάσσονται
 από περιττή κυκλοφορία, οδηγώντας έτσι στην ήπια κίνηση
 των εσωτερικών δρόμων. Κατά συνέπεια, οι περιοχές μπορούν
 να ανακτηθούν για άλλες χρήσεις και έτσι να επιστραφούν 
στους κατοίκους της περιοχής. 
Η διαδικασία συμμετοχής των ενδιαφερομένων μερών έχει ως στόχο
 να διασφαλίσει ότι όλες οι λύσεις θα υλοποιηθούν ανάλογα
 με τις ανάγκες των κατοίκων. 
Τα Superblocks είναι ανοιχτά έργα, έτσι ώστε οποιαδήποτε 
προτεινόμενη δράση να υποβληθεί σε διαδικασία διαβούλευσης, 
στην οποία συμμετέχουν τοπικοί κάτοικοι και οργανισμοί.

Κάντο όπως η Βαρκελώνη
Ήδη η Βαρκελώνη με έξι Superblocks και η Vitoria Gasteiz με δύο
 πλήρως ολοκληρωμένα και δεκαεπτά ακόμα σε φάση ολοκλήρωσης
 αποδεικνύουν ότι δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν
 σημαντικές αλλαγές στον πολεοδομικό σχεδιασμό ή να επενδύσουμε
 σε τεράστιες λύσεις υποδομής για τη βελτίωση της ζωής των πολιτών. 

Μερικές φορές δράσεις μικρής κλίμακας ή χαμηλού κόστους μπορούν
 να προκαλέσουν τα ίδια ή καλύτερα αποτελέσματα. 
Το μοντέλο superblocks αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο 
για να επανεξετάσουμε και να αλλάξουμε τα υπάρχοντα πρότυπα 
αστικής κινητικότητας.
 Ταυτόχρονα, έχει γίνει ένα μοντέλο για το συνολικό μετασχηματισμό 
των αστικών γειτονιών και τα superblocks μπορούν εύκολα
 να αναπαραχθούν και να τροποποιηθούν για να ταιριάζουν 
σε οποιαδήποτε άλλη τοποθεσία. 
Η συμμετοχή των πολιτών στο σύνολο της διαδικασίας 
είναι κρίσιμη, διότι είναι ο καλύτερος τρόπος για να εξασφαλιστεί
 η κοινωνική αποδοχή νέων τρόπων ζωής.
Superblocks 
Και η Κόρινθος πως μπαίνει;
Η Κόρινθος με την Ιπποδάμειο μέθοδο σχεδιασμού του κυρίου
 πολεοδομικού ιστού της, την ομοιότητα της με τους αντίστοιχους 
πολεοδομικούς ιστούς της Βαρκελώνης και της Vitoria Gasteiz
 όπου ήδη έχουν εφαρμοστεί τα Superblocks και μετρούνται 
τα θετικά αποτελέσματα, αποτελεί ιδανικό δεδομένο
 για την εφαρμογή της παρέμβασης.
Μια προσεκτικότερη (πολεοδομική) παρατήρηση στα οικοδομικά
 τετράγωνα της Κορίνθου μας αποκαλύπτει τεράστιους ελεύθερους
 και συνήθως ανεκμετάλλευτους χώρους στο κέντρο κάθε τετραγώνου. 
Ήδη από την δεκαετία του ’80 διάφοροι συνάδελφοι Μηχανικοί
 (του γράφοντος συμπεριλαμβανομένου) έχουν προτείνει 
την οργανική σύνδεση των χώρων αυτών με το πολεοδομικό ιστό, 
με το άνοιγμα τους και την χρήση τους τουλάχιστον σαν τόπο
 στάθμευσης των αυτοκινήτων των περιοίκων κατοίκων
 και την απελευθέρωση των δρόμων.

Η πρόταση προϋπέθετε πολιτική βούληση και όραμα αφενός 
και ιδιαίτερα στενή σχέση δημοτικής αρχής και δημοτών δεδομένα
 που δεν υπήρχαν. 
Η πρόταση κλείστηκε στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
 Παρόμοια αρνητική αδιαφορία υπήρξε και σε συμπληρωματική
 δική μου πρόταση για την Δημοτική Αγορά όπου πρότεινε 
την σύνδεση του κτιρίου της Αγορά με τον συνεφαπτόμενο 
εσωτερικό χώρο του τετραγώνου και αξιοποίηση και διαμόρφωση του
 προς όφελος της Αγοράς. 
Αυτά για την ιστορία.

Σήμερα. Με βάση τα απτά, μετρήσιμα αποτελέσματα εφαρμογής 
των Superblocks τολμώ να σκεφτώ την θετική συμβολή τους
 στον Κορινθιακό αυτοκινητοκρατούμενο τσιμεντοϊστό.
 Αυτό που δεν μπορώ να φανταστώ είναι οι πιθανότητες “αποδοχής” 
ή έστω και συζήτησης μιας τέτοιας πρότασης. 
Αλήθεια πόσοι μπορεί να είναι οι οραματιστές σε αυτή την πόλη;
Απαραίτητη διευκρίνηση:
Όλα τα άρθρα γνώμης δεν εκφράζουν πάντοτε 
απαραίτητα και την δική μας άποψη αλλά 
τα δημοσιοποιούμε για να γίνουν αφορμή
για διάλογο.

Δεν υπάρχουν σχόλια :