Σάββατο 16 Μαΐου 2020

Ο Κολοσσός της Ρόδου, ως ευγνωμοσύνη προς τον Θεό Ήλιο, προστάτη του νησιού.

Ο Κολοσσός της Ρόδου δεν ήταν μόνο ένα έργο
 απαράμιλλης τέχνης και αισθητικής. 
Ως ευγνωμοσύνη προς τον Θεό Ήλιο, προστάτη του νησιού, και συμβόλιζε
 την ελευθερία και ανεξαρτησία των Ροδίων. 
Παρ`όλο που το έργο καταστράφηκε 60 μόλις χρόνια μετά την κατασκευή του, 
η φήμη του πέρασε τα όρια της Ελλάδας, και έμεινε στην ιστορία
 ως ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου. 
Σύμφωνα με τον θρύλο, τον 4ο αιώνα π.Χ. ο θεός Απόλλων έσωσε
τον λαό της Ρόδου από μία επίμονη πολιορκία του Μακεδόνα στρατηγού 
Δημητρίου του Πολιορκητή. 
Ως έκφραση ευγνωμοσύνης προς τον προστάτη τους, οι Ρόδιοι ανήγειραν
 τον Κολοσσό, ένα γιγαντιαίο μπρούντζινο άγαλμα, 
που υψωνόταν περίπου 33 μέτρα πάνω από το μαρμάρινο βάθρο του, 
δηλαδή ήταν δυόμισι φορές υψηλότερο από το άγαλμα του Δία στην Ολυμπία, 
το έργο του Φειδία.
Ανεγέρθηκε από τον Χάρη τον Λίνδιο μαθητή του Λύσιππου τον 3ο αιώνα π.Χ. .
Το Άγαλμα της Ελευθερίας που βρίσκεται στη Νέα Υόρκη είχε το ίδιο
 περίπου μέγεθος με τον Κολοσσό της Ρόδου, αν και στηριζόταν σε υψηλότερη βάση.
 Η όψη του αγάλματος λέγεται ότι διακρινόταν 
από την είσοδο του λιμένα της Ρόδου.
Ο Χάρης, ο γλύπτης και μηχανικός στον οποίο είχε να ανατεθεί ο σχεδιασμός
 και η κατασκευή του μνημείου του Απόλλωνα, ήταν μαθητής του γλύπτη 
Λύσιππου, που ήταν γνωστός για τις ρεαλιστικές προτομές του Αλέξανδρου. 
Αν και ορισμένοι ιστορικοί υποστηρίζουν ότι ο Χάρης είχε δώσει στο πρόσωπο 
του Κολοσσού τα χαρακτηριστικά του Αλέξανδρου, ελάχιστα πράγματα 
γνωρίζουμε για την ακριβή όψη του αγάλματος, ενώ οι αντικρουόμενες 
αρχαιολογικές ενδείξεις δυσχεραίνουν τις απόπειρες αναπαράστασης του Κολοσσού. 
Σε πολλά ελληνικά νομίσματα ο θεός φέρει συμβατικά ηλιακά σύμβολα, 
όπως στεφάνι από ηλιαχτίδες γύρω από το κεφάλι του,
 αλλά σε άλλα νομίσματα αυτές οι ηλιαχτίδες απουσιάζουν.

Το 1932 ανακαλύφθηκαν στη Ρόδο τα θραύσματα ενός αναγλύφου 
με το πάνω μέρος του σώματος Ήλιου ή του Απόλλωνα. 
Το ανάγλυφο αυτό, που συνέβαλε στην αναπαράσταση του Κολοσσού, 
απεικόνιζε τον στεφανωμένο με ηλιαχτίδες θεό, να σκιάζει με το δεξί του χέρι 
τα μάτια και να ακουμπά το αριστερό χέρι στο ισχίο.
 Άλλοι επιστήμονες πιστεύουν ότι ο θεός κρατούσε στο δεξί του χέρι πυρσό. 
Σε αυτή τη σύλληψη στηρίχτηκε και η στάση του Αγάλματος της Ελευθερίας. 
Τελικά, το μαρμάρινο ανάγλυφο απεικόνιζε έναν αθλητή που αυτοστεφανώνεται.


Αυτή, η τελευταία εικόνα, αν θυμάμαι καλά
 ήταν από μία πρόταση που είχε γίνει πολύ παλιά.

Δεν υπάρχουν σχόλια :