Γιατί οι παλαιοημερολογίτες περιέφεραν
τον νεκρό Μητροπολίτη τους
πάνω σε θρόνο στους δρόμους της Λαμίας.
Η εκκλησιαστική παράδοση και πότε σταμάτησε
η συνήθεια να γίνεται περιφορά της σορού με αυτόν τρόπο;
Αίσθηση και πολλά σχόλια έχει προκαλέσει η ενέργεια
των παλαιοημερολογιτών κληρικών στην Φθιώτιδα που ανήκουν στην Εκκλησία
των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών Ελλάδος να μην τοποθετήσουν
τον νεκρό Μητροπολίτη Καλλίνικο στο φέρετρο, αλλά να τον περιφέρουν
πάνω στο θρόνο του στους δρόμους της Λαμίας.
Ο μακαριστός Καλλίνικος απεβίωσε την Τρίτη και η εξόδιος ακολουθία έγινε
με τυπικό που τις τελευταίες δεκαετίες έχει ατονήσει.
Μάλιστα την σορό του μακαριστού Καλλινίκου επισκέφθηκε στον Καθεδρικό
Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνα ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Φθιώτιδας,
Νικόλαος προκειμένου να ασπασθεί το λείψανο που εκτέθηκε για προσκύνημα
και να παραστεί στην εξόδιο ακολουθία, αλλά και να συλλυπηθεί τους συγγενείς του.
Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Φθιώτιδας, κ Νικόλαος ασπάζεται
το λείψανο του Γέροντα που εκτέθηκε για προσκύνημα.
Οι εικόνες έκαναν τον γύρο των social media με πολλούς να αντιδρούν
και να κάνουν λόγο για «νέο Μεσαίωνα».
Όμως πρόκειται για μια άγνωστη στους πολλούς αλλά γνωστή διαδικασία
στους κόλπους της εκκλησίας.
Τι λέει η εκκλησιαστική παράδοση;
Η περιφορά των λειψάνων αρχιερέων είναι μια παλιά παράδοση της Εκκλησίας.
Μέχρι την δεκαετία του 50 κατά την νεκρώσιμη ακολουθία, τοποθετούσαν
το σκήνωμα του αρχιερέα στο θρόνο του και στη συνέχεια το μετέφεραν καθιστό
στο κοιμητήριο για την ταφή του.
Με τον ίδιο τρόπο έγινε η κηδεία του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Γενναδίου, το 1951.
Σε όλη τη διάρκεια του προσκυνήματος ήταν καθιστός.
Περιφορά του σκηνώματος του Μητροπολίτη Γεννάδιου
στους δρόμους της Θεσσαλονίκης (πηγή φωτογραφίας: romfea.gr)
Αργότερα, κατά τη διάρκεια της λιτανείας ο θρόνος με το σκήνωμα τοποθετήθηκε
σε στρατιωτικό κιλλίβαντα.
Η περιφορά της σορού έγινε στους δρόμους της πόλης και ο μακαριστός θάφτηκε
στον περίβολο του μητροπολιτικού ναού.
Η παράδοση ατόνισε μετά την δεκαετία του 50 κυρίως για πρακτικούς λόγους
κατά τη μεταφορά, καθώς το κοιμητήριο βρισκόταν πιο μακριά από την εκκλησία,
όπου ψαλλόταν η νεκρώσιμη ακολουθία.
Το έθιμο εξακολουθεί να τηρείται όμως από τους παλαιοημερολογίτες.
Με τον ίδιο τρόπο κηδεύτηκαν ο Οικουμενικός Πατριάρχης Ιωακείμ Γ’,
ο πατριάρχης Αλεξανδρείας Σωφρόνιος
και ο Μητροπολίτης Γρεβενών Αιμιλιανός Λαζαρίδης....
Δικό μας σχόλιο:
Εντύπωση μας έκανε η αντίδραση κάποιων φίλων μας
που γνωριζόμαστε πολλά χρόνια
και να τους πούμε μόνο αυτό:
Ε, δεν του έκαναν και Μαυσωλείο να βάλουν
την μούμια του να την προσκυνάνε.
Όχι τίποτα άλλο αλλά επειδή μιλήσατε για επιστροφή
στον Μεσαίωνα...να θυμίσουμε ότι η μουμιοποίηση
των ηγετών-θεών-Φαραώ ανάγεται σε αιώνες
πριν τον Μεσαίωνα αλλά ουδέποτε σας ξένισε
αυτό το Μαυσωλείο που είναι και σύγχρονό μας
ή μήπως αυτό ήταν προοδευτικό
για την οικοδόμηση του νέου κόσμου;
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου