Σάββατο 13 Ιουνίου 2026

Η υποκρισία κουράζει περισσότερο από την αφίσα.

Αλέξανδρος Σκούρας
Μπουχτίσαμε στην υποκρισία.
 Όχι στην κρατική υποκρισία αυτή τη φορά.
 Αυτή την ξέρουμε, την έχουμε μετρήσει, την έχουμε πληρώσει. 
Μπουχτίσαμε στην προοδευτική υποκρισία, εκείνη που φοράει 
το προσωπείο της ανεκτικότητας και βγάζει το γκλομπ μόλις 
εμφανιστεί στον δημόσιο χώρο μια άποψη που δεν της αρέσει.

Το 2020, όταν εμφανίστηκε στο μετρό η αφίσα κατά των αμβλώσεων, 
οι γνωστοί κύκλοι της προόδου δεν ζήτησαν περισσότερο λόγο, 
αντίλογο, διαφωνία ή δημόσια συζήτηση. Ζήτησαν να κατέβει. 
Και κατέβηκε, κατόπιν παρέμβασης του υπουργείου Μεταφορών, 
με το επιχείρημα ότι η καμπάνια στρεφόταν εναντίον 
ενός κατοχυρωμένου δικαιώματος των γυναικών. 
Λες και, με την ίδια λογική, το Pride δεν στρεφόταν επί χρόνια 
εναντίον της τότε ισχύουσας κατανομής δικαιωμάτων στον γάμο,
 στην οικογένεια και στην τεκνοθεσία.
 Λες και κάθε κίνημα που διεκδικεί νέα δικαιώματα 
δεν ξεκινά αμφισβητώντας τα παλιά όρια του νόμου.

Σήμερα, με αφορμή την καταγγελία του Athens Pride ότι για πρώτη 
\φορά μετά από δέκα χρόνια δεν θα προβληθεί η καμπάνια του 
στους σταθμούς του μετρό, οι ίδιοι περίπου άνθρωποι ανακάλυψαν
 ξαφνικά την αξία της ορατότητας στον δημόσιο χώρο.
 Η ΣΤΑΣΥ απάντησε ότι τα προηγούμενα χρόνια είχε φιλοξενήσει
 καμπάνιες του Athens Pride, αλλά φέτος δεν υπήρχε δυνατότητα
 λόγω υφιστάμενων εμπορικών και διαφημιστικών δεσμεύσεων.

Ας μην κρυβόμαστε. Το πρόβλημα δεν είναι 
ότι κάποιοι υπερασπίζονται το Pride.
 Καλά κάνουν. Το πρόβλημα είναι ότι υπερασπίζονται την ελευθερία 
μόνο όταν τους ανήκει. Θέλουν δημόσιο χώρο για τις δικές τους
 ευαισθησίες και αποστείρωση για τις ευαισθησίες των άλλων.
 Θέλουν αγορά ιδεών, αλλά με πορτιέρη.
Θέλουν πλουραλισμό, αρκεί να έχουν αυτοί το μονοπώλιο
 του ηθικού πιστοποιητικού.

Ένας φιλελεύθερος δεν χρειάζεται να συμφωνεί ούτε
 με την αφίσα κατά των αμβλώσεων ούτε με κάθε σύνθημα 
του Pride για να υπερασπιστεί το ίδιο απλό κριτήριο.
 Αν ένα μήνυμα είναι νόμιμο, δεν υποκινεί βία
 και έχει πληρώσει τον προβλεπόμενο διαφημιστικό χώρο, 
δεν πρέπει να κατεβαίνει επειδή προσβάλλει τα αισθήματα 
μιας οργανωμένης μειοψηφίας με ισχυρή 
πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 
Και αν δεν υπάρχει διαθέσιμος διαφημιστικός χώρος,
 δεν δημιουργείται μαγικά δικαίωμα στην προβολή 
επειδή το μήνυμα θεωρείται προοδευτικό.

Εδώ βρίσκεται η ουσία. Η ελευθερία του λόγου δεν είναι βραβείο 
καλής διαγωγής. Δεν απονέμεται σε όσους μιλούν τη γλώσσα
 της εποχής. Δεν προστατεύει κυρίως τα αυτονόητα, 
τα αποδεκτά και τα χειροκροτούμενα. Αυτά δεν κινδυνεύουν. 
Προστατεύει τα ενοχλητικά, τα αιχμηρά, τα δυσάρεστα,
 τα μειοψηφικά, ακόμη και τα λάθος.

Η προοδευτική υποκρισία θέλει να μετατρέψει τον δημόσιο χώρο
 σε καθρέφτη των δικών της βεβαιοτήτων.
 Όταν βλέπει μια αφίσα που τη θυμώνει, φω
νάζει και απαιτεί «κατεβάστε την». 
Όταν δεν βλέπει τη δική της αφίσα, φωνάζει «λογοκρισία». 
Αυτό δεν είναι φιλελευθερισμός. Δεν είναι καν ανεκτικότητα.
 Είναι ιδεολογική σύγχυση με μανδύα δικαιωματισμού.

Σε μια ελεύθερη κοινωνία, το μετρό δεν πρέπει να γίνει 
ούτε άμβωνας ούτε προοδευτικό εικονοστάσι.
 Πρέπει να λειτουργεί με καθαρούς, ουδέτερους, 
προβλέψιμους κανόνες. Όποιος πληροί τους όρους, μπαίνει. 
Όποιος δεν τους πληροί, δεν μπαίνει. 
Χωρίς υπουργικές εντολές, χωρίς τηλεδικαστήρια, 
χωρίς επιτροπές ηθικής καθαρότητας.

Η πραγματική δοκιμασία της ανοχής δεν έρχεται
 όταν μιλά ο σύμμαχός μας. Έρχεται όταν μιλά ο αντίπαλός μας. 
Εκεί φαίνεται ποιος πιστεύει στην ελευθερία και ποιος απλώς απαιτεί 
προνόμια για τη δική του φυλή. Και σε αυτή τη δοκιμασία,
 πολλοί από τους αυτοανακηρυγμένους υπερασπιστές 
της προόδου κόβονται πανηγυρικά.
Ποια είναι η γνώμη σας;
Όλα τα άρθρα δεν είναι απαραίτητο
να εκφράζουν πάντοτε και την δική μας άποψη
αλλά τα δημοσιοποιούμε για να γίνουν        
αφορμή για έναν ευπρεπή διάλογο.     
Αυτό τουλάχιστον επιθυμούμε.
Έναν γόνιμο διάλογο, με επιχειρήματα όμως.

Κόρινθος 13/06/2026: Από την λαϊκή αγορά 38 φωτογραφίες.























Η «χαμένη» ψυχή της ΝΔ βρέθηκε στο Χιούστον του Τέξας

Σάκης Μουμτζής
Η φωτογραφία είναι πλέον γνωστή και έχει πονέσει πολύ κόσμο, κυρίως
 τους υπερ- πατριώτες και τον… Ερντογάν. 
Τέσσερις υπουργοί της ομάδας συνεργασίας Ελλάδα-ΗΠΑ-Κύπρος-Ισραήλ
 υπέγραψαν στο πανεπιστήμιο Rice του Χιούστον τη Διακήρυξη 
για την Ενεργειακή Συνεργασία και την ίδρυση του Κέντρου Ενέργειας 
Ανατολικής Μεσογείου. Ο δε Σταύρος Παπασταύρου συναντήθηκε
 και με τις διοικήσεις της ExxonMobil και της Chevron για να επιταχυνθούν
 οι έρευνες για την εξόρυξη υδρογονανθράκων. Σαν καλό μου ακούγεται!

Διαβάζω πως την ίδια ημέρα εγκαινιάστηκε το εργοστάσιο παραγωγής
 drones στη Μαλακάσα και με την ισραηλινή τεχνογνωσία, σε δύο χρόνια, 
θα παράγει σε ετήσια βάση 100.000 τεμάχια.
 Και να μην ξεχάσω τη διεθνή χρηματοδότηση του Ελληνικού
 Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ). Μετά από πολλές
 δεκαετίες σπατάλης και διαφθοράς γίνονται θεαματικά βήματα στην
 πολεμική μας βιομηχανία. Όλο αυτό μου ακούγεται ακόμα καλύτερο!

Κι έρχομαι στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, τη νέα Σούδα, όπως 
την αποκαλεί η τουρκική πλευρά. Εκεί γίνονται πρόσθετα έργα
 εμβάθυνσης του λιμανιού ώστε, εκτός από εμπορικός κόμβος, 
να γίνει και στρατιωτικός (στρατιωτικά logistics) με την προώθηση 
βαρέος υλικού στην Ανατολική Ευρώπη, με την παράκαμψη
 των Στενών του Βοσπόρου. Βάλτε σε αυτό το σκηνικό 
και την αναβάθμιση του λιμανιού της Καβάλας.

Τούτων δοθέντων, όσοι αποφάσισαν να πλήξουν την κυβέρνηση επάνω 
στα εθνικά θέματα θα ηττηθούν πανηγυρικά. Λόγια και ανησυχίες 
αυτοί, έργα η κυβέρνηση. Κάπου εδώ το ματσάκι τελειώνει. 
Συνεπώς, ας αλλάξουν γήπεδο αν δε θέλουν να πάνε άκλαυτοι.
 Και στο κάτω-κάτω να δουν πώς αντιδρούν οι Τούρκοι μπροστά σε αυτές 
τις πολιτικές της ελληνικής κυβέρνησης.
 Για πρώτη φορά κυοφορούμενες επιχειρησιακές συνέργειες μπορούν 
να αλλάξουν τους συσχετισμούς δυνάμεων στη ΝΑ. Μεσόγειο. 
Λίγο μυαλό χρειάζεται για να αντιληφθούμε τους λόγους της οργής 
της Άγκυρας και τις σπασμωδικές της αντιδράσεις.

Βέβαια, οι μονίμως ανησυχούντες -εντελώς όψιμα- ενδέχεται
 να ενοχλούνται από όλο αυτό το σκηνικό που μόλις προανέφερα.
 Να θέλουν μια Ελλάδα με άλλον εξωτερικό προσανατολισμό. 
Αν συμβαίνει αυτό ας βγουν μπροστά και να το πουν. 
Να μας ξαναπιπιλίσουν την καραμέλα της πολυδιάστατης εξωτερικής
 πολιτικής, δηλαδή την επαναπροσέγγιση με τον Ρώσο εισβολέα.
 Αν κρίνω από τα ονόματα και τις θέσεις των ανησυχούντων 
μάλλον περί αυτού πρόκειται.

Ένας παλιός κόσμος της μίζερης Ελλάδας, στο όνομα της χαμένης 
ψυχής της Νέας Δημοκρατίας επιδιώκει να μας πάει πίσω
 πολλές δεκαετίες. Συνασπίζεται ό,τι πιο παλιακό υπάρχει, διότι 
οι εκπρόσωποί του βλέπουν πως τα γεγονότα τους βάζουν 
στο περιθώριο και δεν το αντέχουν. Να μην εκπλαγούμε αν στο τέλος 
της ημέρας δούμε μια τερατογένεση του ετερόκλητου χθες. 
Εξάλλου τους είχαν ενώσει
 και τα ξυλόλια και ο…Ρούτσι.

Πάντως, όσοι ακόμα ψάχνουν τη χαμένη ψυχή της Νέας Δημοκρατίας
 θα τη βρουν και στο Τέξας και στην Αλεξανδρούπολη
 και στη Μαλακάσα και στα Ραφάλ και στις φρεγάτες. 
Και όποιος τολμά, ας κατέβει να παίξει μπάλα σε αυτό το γήπεδο.
Ποια είναι η γνώμη σας;
Όλα τα άρθρα δεν είναι απαραίτητο
να εκφράζουν πάντοτε και την δική μας άποψη
αλλά τα δημοσιοποιούμε για να γίνουν     
αφορμή για έναν ευπρεπή διάλογο.   
Αυτό τουλάχιστον επιθυμούμε.
Έναν γόνιμο διάλογο, με επιχειρήματα όμως.

Παρασκευή 12 Ιουνίου 2026

Κόρινθος 19/8/1948: Τρεις νεαρές, της εποχής, βολτάρουν μάλλον στον κεντρικό δρόμο της πόλης. (4 εικόνες)

Γνωρίζω μόνο το όνομα της μεσαίας
 αφού την φωτογραφία μου την έδωσε ο γιος της Φάνης.


Η εξέγερση των… ιθαγενών

Κώστας Στούπας
Πριν από λίγες ημέρες, στο Μπέλφαστ, ένας Σουδανός μετανάστης
 φέρεται να αποπειράθηκε να αποκεφαλίσει έναν Ιρλανδό.
 Ακολούθησαν αντιμεταναστευτικές διαδηλώσεις, πυρπολήσεις 
και συγκρούσεις με την αστυνομία.

Μέσα ενημέρωσης με αριστερό πρόσημο έσπευσαν να χαρακτηρίσουν
 τα γεγονότα ως εξέγερση της ακροδεξιάς. Το ερώτημα όμως είναι
 αν πρέπει κάποιος να είναι ακροδεξιός για να ανησυχεί 
από την υποχρεωτική συνύπαρξη με μεγάλες ομάδες ανθρώπων 
που προέρχονται από μακρινούς πολιτισμούς, με αξίες και 
αντιλήψεις συχνά διαφορετικές από εκείνες των δυτικών κοινωνιών;

Προσωπικά θεωρώ αυτές τις ανησυχίες δικαιολογημένες. 
Η πλειονότητα των πολιτών στις ανεπτυγμένες δημοκρατίες
 της Δύσης εκφράζει προβληματισμό για το ενδεχόμενο η ανεξέλεγκτη 
μετανάστευση να επηρεάσει αρνητικά την κοινωνική συνοχή, 
την οικονομία και τον τρόπο ζωής της.

Ανεξέλεγκτη μετανάστευση σημαίνει μαζική παράνομη είσοδο
ανθρώπων, οι οποίοι συχνά μετά από μήνες ή χρόνια αποκτούν
 καθεστώς νόμιμης παραμονής. Σημαίνει επίσης απουσία 
ουσιαστικών κριτηρίων επιλογής και ενσωμάτωσης.

Κυρίως όμως διαφαίνεται η άρνηση κάθε είδους ενσωμάτωσης.

Η εμπειρία πολλών ευρωπαϊκών χωρών δείχνει ότι ένα μέρος 
των νεοεισερχόμενων δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στις αξίες 
του κράτους δικαίου, στην ισότητα των φύλων και στους κανόνες
 της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Αυτό δημιουργεί εντάσεις,
 ιδιαίτερα όταν εμφανίζονται φαινόμενα εγκληματικότητας 
ή συμπεριφορές που συγκρούονται με τις κοινωνικές νόρμες
 των χωρών υποδοχής.

Παράλληλα, οι παράνομοι μετανάστες συχνά προσφέρουν εργασία 
με χαμηλότερες αμοιβές από τους νόμιμους εργαζόμενους
 και το εγχώριο εργατικό δυναμικό. Αυτό πιέζει τα εισοδήματα 
των λιγότερο ειδικευμένων εργαζομένων, οι οποίοι βλέπουν
 τη θέση τους στην αγορά εργασίας να αποδυναμώνεται.

Βέβαια, από την άλλη πλευρά, η υπόλοιπη κοινωνία επωφελείται
 από χαμηλότερες τιμές σε αγαθά και υπηρεσίες, γεγονός που 
δημιουργεί μια εμφανή αντίφαση συμφερόντων.

Οι συνθήκες αυτές έχουν συμβάλει στη μετατόπιση σημαντικού
 μέρους των παραδοσιακών ψηφοφόρων της αριστεράς προς
 λαϊκιστικά ή εθνικιστικά κόμματα της δεξιάς. 
Τα κόμματα αυτά αξιοποιούν το μεταναστευτικό ζήτημα 
για να διευρύνουν την επιρροή τους, συχνά προωθώντας 
παράλληλα πολιτικές που αμφισβητούν θεμελιώδεις αρχές 
των φιλελεύθερων δημοκρατιών. 
Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα εμφανίζονται ευάλωτα σε επιρροές
 ή χειραγώγηση από ανταγωνιστικές δυνάμεις, όπως η Ρωσία και η Κίνα.

Από την άλλη πλευρά οι φθηνές υπηρεσίες των μεταναστών 
συνεισφέρουν στην μετατόπιση μέρους της μεσαίας τάξης 
προς την αριστερά.  
Εξ’ άλλου η εγκληματικότητα που παρατηρείται αυξημένη μεταξύ 
των ξένων πλήττει κυρίως τις λαϊκές συνοικίες όπου διαβιούν.

Η ανεξέλεγκτη μετανάστευση έχει επίσης οδηγήσει στη δημιουργία
 περιοχών με  παράλληλες κοινωνικές δομές και διαφορετικά πρότυπα
 συμπεριφοράς. Αυτό ενισχύει το αίσθημα ανασφάλειας και δυσκολεύει 
την κοινωνική συνοχή.
Τέλος, οι διαφορετικοί δημογραφικοί ρυθμοί μεταξύ μεταναστευτικών
 κοινοτήτων και γηγενούς πληθυσμού μεταβάλλουν σταδιακά 
τη σύνθεση των κοινωνιών, εξέλιξη που τροφοδοτεί περαιτέρω
 πολιτικές και κοινωνικές αντιπαραθέσεις.

Ο Π. Τσίμας ανέφερε προχθές στο δελτίο του Σκάι πως τα αίτια
 των ταραχών στο Μπέλφαστ μετά την απόπειρα αποκεφαλισμού 
είναι τα οικονομικά προβλήματα. Πρόκειται για μια ορθόδοξη εκτός 
τόπου και χρόνου ερμηνεία των γεγονότων σαν αυτές 
που ακολουθούσε η αριστερά πριν 50 και 100 χρόνια.

Η ερμηνεία αυτή αγνοεί επιδεικτικά των πόλεμο των πολιτισμών
 που υφέρπει, την ταυτοτική ανασφάλεια και την ιστορική 
εμπειρία της μεγάλων πληθυσμιακών μετακινήσεων.

Πριν δυο τρεις δεκαετίες στο Μπελφαστ είχαμε καθημερινά πράξεις
 βίας εναντίον των Άγγλων αποικιοκρατών. 
Σήμερα σε όλες τις πρώην παρατηρείται μια ανάστροφη 
αποικιοκρατία από την παράνομη εισβολή πληθυσμών 
από τις πρώην αποικίες. 
 Σήμερα βιώνουμε την εξέγερση των Μαου-Μαου 
από την αντίστροφη.
  Η τυραννία της μεταμέλειας που βιώνουν μεγάλα τμήματα
 των δυτικών κοινωνιών οδηγεί σε πολιτικές ανοιχτών θυρών.

Ούτε η μία ούτε η άλλη κατάσταση είναι δίκαιη και βιώσιμη…

Η μετανάστευση μπορεί να αποτελέσει θετική εξέλιξη τόσο 
για τους ίδιους τους μετανάστες όσο και για τις χώρες υποδοχής, 
όταν είναι οργανωμένη, ελεγχόμενη και βασίζεται σε σαφή κριτήρια
 επιλογής και ενσωμάτωσης. Όταν όμως απουσιάζουν οι κανόνες
 και ο έλεγχος, οι κοινωνικές εντάσεις γίνονται αναπόφευκτες 
και περιστατικά όπως αυτά του Μπέλφαστ πολλαπλασιάζονται.

* Η εξέγερση των Μάου Μάου, που ξέσπασε το 1952,
 ήταν η αντίδραση πολλών Κικούγιου 
(της μεγαλύτερης εθνότητας της Κένυας) εναντίον
 των βρετανικών αρχών και των λευκών εποίκων. 
Η εξέγερση και η απίστευτης βαναυσότητας βρετανική αντίδραση 
δεν αποτελούν μόνο το σημαντικότερο γεγονός στην πορεία 
της Κένυας προς την ανεξαρτησία (1963) αλλά ταυτόχρονα
 και μια από τις αιματηρότερες συγκρούσεις στην ιστορία
 της βρετανικής αποικιοκρατίας.
Ποια είναι η γνώμη σας;
Όλα τα άρθρα δεν είναι απαραίτητο
να εκφράζουν πάντοτε και την δική μας άποψη
αλλά τα δημοσιοποιούμε για να γίνουν      
αφορμή για έναν ευπρεπή διάλογο.    
Αυτό τουλάχιστον επιθυμούμε.
Έναν γόνιμο διάλογο, με επιχειρήματα όμως.