Πέμπτη 11 Απριλίου 2019

Ένας Δήμος »πλούσιος» και ανήμπορος............

Παρακολουθώ με έκπληξη τους τελευταίους μήνες, τον χορό των εκατομμυρίων,
 που εξελίσσεται στον Δήμο Κορινθίων με αλλεπάλληλα έργα
 σε όλα τα μήκη και τα πλάτη, αλλά η έκπληξη μου μεγαλώνει 
από το τεράστιο έλλειμμα του Δήμου σε σύγχρονες κοινωνικές δομές. 
Αφορμή λοιπόν για αυτό το άρθρο είναι ακριβώς το έλλειμμα 
ενός κατά τα άλλα »πλούσιου» οργανισμού.

Η κοινωνική πολιτική στην Ελλάδα -μάλιστα με την σφραγίδα
 της Ε.Ε- έχει έναν πυλώνα με δύο πόδια, το ένα είναι ο Οργανισμός 
προνοιακών επιδομάτων και κοινωνικής αλληλεγγύης, το άλλο είναι
 ο Εθνικός Μηχανισμός συντονισμού και παρακολούθησης της κοινωνικής ένταξης.
 Το εργαλείο του Εθνικού Μηχανισμού στην αυτοδιοίκηση α’ βαθμού 
στην Ελλάδα είναι τα Κέντρα κοινότητας,τα οποία λειτουργούν 
σε περισσότερους από 260 Δήμους στην Ελληνική επικράτεια.

Είναι μια καινοτόμα ολιστική κοινωνική δομή και το εργαλείο που έχει 
ένας σύγχρονος Δήμος για να ασκεί ενεργητική κοινωνική πολιτική. 
Ο Δήμος Κορινθίων δεν έχει μέχρι σήμερα Κέντρο Κοινότητας λόγω 
της αρχικής διαφωνίας Δήμου- Περιφέρειας για τον τρόπο λειτουργίας
 που θα έπρεπε να έχει η συγκεκριμένη δομή. Σύμφωνα με τα στοιχεία
 της ΕΕΤΑΑ Α.Ε η λειτουργία μιας τέτοιας δομής κοστίζει 80.000 Ε ετησίως, 
για ένα Δήμο του μεγέθους του Δήμου Κορινθίων.

Καταλαβαίνει κανείς, τα ερωτήματα που δημιουργούνται, εάν αντιπαραβάλει 
κάποιος τον χορό των εκατομμυρίων ευρώ που ήδη προανέφερα 
και το κόστος λειτουργίας ενός Κέντρου Κοινότητας.

Αλλά μπορεί κάποιος να αντιτείνει πόσοι είναι οι ευάλωτοι πολίτες 
στο Δήμο Κορινθίων. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μου οι ευάλωτοι πολίτες, 
ξεπερνούν τα 5000 άτομα και λέγοντας ευάλωτοι πολίτες είναι αυτοί
 που κινδυνεύουν από κοινωνικό αποκλεισμό ή είναι ήδη κοινωνικά αποκλεισμένοι. 
Σε αυτούς σύμφωνα με την επιστημονική ορολογία περί ευάλωτων πολιτών 
περιλαμβάνονται Αμεα, μακροχρόνια άνεργοι, άστεγοι, 
ρομά, διαβιούντες σε ακραία φτώχεια, κα.

Τι σημαίνει όμως όρος »ενεργητική κοινωνική πολιτική» σήμερα, με απλά λόγια, 
σημαίνει ότι ο Δήμος »πάει» στους ευάλωτους πολίτες και δεν »πάνε» 
οι ευάλωτοι πολίτες στον Δήμο. 
Ο δήμος βρίσκεται εκεί που οι ευάλωτοι πολίτες ζουν με τα προβλήματα τους, 
στην καθημερινότητα τους. Παράδειγμα καλής πρακτικής, το πρόγραμμα 
»βοήθεια στο σπίτι» αλλά βέβαια σε μια μεγαλύτερη κλίμακα, παράδειγμα 
κακής πρακτικής, η αποτυχία των συνοδευτικών υπηρεσιών 
του τεβα ενός ευρωπαϊκού χρηματοδοτούμενου προγράμματος.

Τι μπορεί όμως να γίνει σήμερα και άμεσα.

Είναι απαραίτητο ο Δήμος και μέχρι να δημιουργήσει Κέντρο Κοινότητας, 
να έχει μια λειτουργία ενεργητικής κοινωνικής πολιτικής, η οποία 
να καλύπτει το έλλειμμα κοινωνικής πολιτικής στο οποίο έχουμε αναφερθεί 
και αυτό είναι η δημιουργία Συμβουλευτικού Σταθμού
 με λειτουργίες Κέντρου Κοινότητας.
 Παρόμοια πρόταση έχει καταθέσει ήδη από το 2018, ο σύλλογος 
»Φίλοι των Κοινωνικών Φροντιστηρίων του Δήμου Κορινθίων» στο Κέντρο 
κοινωνικής πολιτικής του Δήμου, χωρίς να έχει πάρει επισήμως κάποια απάντηση.

Κλείνοντας αυτή την μικρή κοινωνική παρέμβαση και ευχόμενος
 σε όλους τους υποψηφίους

καλή δύναμη στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, να τους θυμίσω
 τις πολλές ιστορίες της καθημερινότητας που αναφέρονται σε ζητιάνους 
που όταν φεύγουν ανακαλύπτουμε ότι στο στρώμα ή τη τράπεζα
 είχαν εκατομμύρια εκτός των άλλων γιατί δεν ήξεραν τι να τα κάνουν.
Πιστεύω ότι κανένας δεν θέλει να διοικεί,
 να ζει ή και να δουλεύει σε ένα τέτοιο Δήμο.
Νίκος Ξένος
Εκπαιδευτής Ενηλίκων
Σύμβουλος Σταδιοδρομίας
Απαραίτητη διευκρίνηση:
Όλα τα άρθρα γνώμης δεν εκφράζουν 
απαραίτητα και την δική μας άποψη αλλά 
τα δημοσιοποιούμε για να γίνουν αφορμή
για διάλογο και μόνο.

Δεν υπάρχουν σχόλια :