Παρασκευή 8 Αυγούστου 2014

Aπό τη μέθη ξεπήδησε η κωμωδία και η τραγωδία!

 Οι τελετουργικοί χοροί εμ­φανίζονται
 σ’ όλους τους λαούς της γης
σαν συνοδευτι­κά στοιχεία της εργασίας 
και της θρησκευτικής λατρεί­ας.
Εμφανίζονται σαν αγροτικές τελετές,
 οι οποίες συν­δέονται με κάποιες
θεϊκές μορφές, που τιμώνται σε κά­ποια 
χρονική στιγμή, ιδίως την άνοιξη,
που συνδέεται με τη βλάστηση.
Αγροτική «καταγωγή» έχουν οι τελετές
 του Όσιρη στην Αίγυπτο, του Ταμμούζ 
στη Βαβυλώνα, του Άττη στη Φρυγία,
 της Περσεφόνης, Υάκινθου, Άδωνη
 και Διονύσου στην Ελλάδα. Ενδεικτικά
 της αγροτικής κατα­γωγής του Διονύσου 
είναι τα επίθετα που τον συνοδεύ­ουν. 
Δενδρεύς, Ληναίος, Βάκχος.
Η γένεση του δράματος, ανεξάρτητα από άλλες 
καταβο­λές ή συμβολές, συνδέεται 
με τη λατρεία του Διονύσου.
 Ο Διόνυσος ήταν θεός της αμπέλου και του οίνου, 
άρα και της μέθης. 

Στον Αθηναίο (II, 11) υπάρχει η «κατάθε­ση» 
του Σιμωνίδη, που λέει πως «από τη μέθη 
ξεπήδησε η κωμωδία και η τραγωδία στην Ικαρία». 
Ικαρία ήταν δή­μος της Αττικής στις πλαγιές
 της Πεντέλης και σήμερα ονομάζεται Διόνυσος. 
Τοτέμ, δηλαδή ιερό έμβλημα του Διονύσου 
ήταν ο τράγος και γι’ αυτό οι χορευτές 
κατά τις εορτές του θεού μεταμφιέζονταν
 σε τράγους, φορώντας τραγίσια δέρματα
 και τοποθετώντας στο κεφάλι τους κέ­ρατα. 
Έτσι ξέφευγαν από την ανθρώπινη κατάσταση 
και περνούσαν σε μια θεϊκή έκσταση, 
κάνοντας πράξεις μι­μητικές των αναπαραγωγικών
 κυρίως στοιχείων της ζωής.
 Ο Πλάτων στους «Νόμους» (III, 15,790 b.) 
ονομάζει τον διθύραμβο άσμα 
που αναφέρεται στη γέννηση του Διο­νύσου.
 Ο Ευριπίδης στις «Βάκχες» 
ονομάζει διθύραμ­βο τον ίδιο τον Διόνυσο. 
Ο Ηρόδοτος (1, 23) θεωρεί ότι ευρετής 
του διθυράμβου είναι ο ποιητής Αρίων 
από τη Μήθυμνα της Λέσβου.
Τον διθύραμβο παρουσίασε ο Αρίων
 στην Κόρινθο
 σαν μια σύνθεση λυρικών 
και δω­ρικών χορικών στοιχείων.
 Οι διθύραμβοι εκτελούνταν στις γιορτές 
του Διονύσου που λέγονταν «Διονύσια».
 Κατά τη μαρ­τυρία του Πλουτάρχου (Ηθικά, 257 c), 
η πρώτη παρά­σταση 
του διθυράμβου ήταν απλή: πρώτα έμπαινε 
ένας χορευτής που κρατούσε
 έναν αμφορέα με κρασί και μια κληματόβεργα.
 Μετά ακολουθούσε άλλος
 σέρνοντας τον τράγο, έπειτα άλλος κρατώντας
 ένα καλάθι σύκα και τελευταίος
 ο χορευτής που κρατούσε τον φαλλό, 
το σύμβολο της γονιμότητας.
Άρα, η πρώτη μορφή διθυ­ράμβου
 είχε φαλλικό χαρακτήρα, ψάλλονταν δηλαδή
 και εκτελούνταν χορευτικά φαλλικά άσματα.
 Σε παραστάσεις αγγείων παρατηρούμε ότι συχνά 
ο Διό­νυσος μεταφέρεται από Σιληνούς πάνω σε άρμα.
 Η με­ταφορά του στην ορχήστρα, στον τόπο 
που γινόταν όρχηση (=χορός) 
και ο οποίος πρέπει να ήταν ένα αλώνι, 
αποτελεί το σπέρμα της τραγωδίας. 
Ο Διόνυσος ήταν λαϊκός θεός και η εισαγωγή
 της λατρείας του σήμαινε νίκη 
των λαϊκών δυνάμεων επί της αριστοκρατίας.
Ο μεγάλος φιλόλογος Βιλαμόβιτς - Μέλλεντορφ 
διατύ­πωσε την άποψη 
ότι ο διθύραμβος αρχικά ήταν άσμα του Σόλωνα 
προς τιμή του Διονύσου, που ο Αρίων στην Κό­ρινθο 
το μετέτρεψε σε χορικό άσμα.
 Ο Θέσπις ακολού­θως χρησιμοποίησε 
τον υποκριτή για να απαγγέλλει
 τους ιαμβικούς στίχους γραμμένους 
σε αττική γλώσσα, ενώ ο χορός
 κράτησε για λόγους παραδοσιακούς
 τη δωρική γλώσσα.
'Ετσι εξηγείται το γιατί τα διαλογικά μέρη 
της τραγωδίας γράφονται στην αττική 
και τα χορικά στη δω­ρική διάλεκτο.

Δεν υπάρχουν σχόλια :