Αν και είναι πάνω από 2.000 χρόνια παλιός,
αντιπροσωπεύει ένα επίπεδο το οποίο η τεχνολογία μας
δεν κατάφερε να φτάσει παρά το 18ο αιώνα.
Η διαίσθηση των αρχαίων Ελλήνων είχε προλάβει
με την εφευρετικότητά τους και η βιομηχανική επανάσταση
ίσως να είχε αρχίσει 1.000 χρόνια πριν τον Κολόμβο.
Τώρα δε θα τριγυρνούσαμε απλά στο φεγγάρι.
Θα είχαμε φτάσει στα κοντινότερα άστρα.
Αν η εξέλιξη της γνώσης, όπως αποτυπώνεται
στον υπολογιστή των Αντικυθήρων, δεν είχε ανακοπεί,
η επιστήμη θα βρισκόταν σήμερα χίλια χρόνια μπροστά!
Άρθουρ Κλαρκ
Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΌΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΉΡΩΝ ΑΝΑΤΡΈΠΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΊΑ
«Ο Μηχανισμός δεν είναι μόνο αντιπροσωπευτικός της τεχνολογικής αιχμής
της αστρονομίας της εποχής του, αλλά εμπεριέχει τη δυναμική που θα επιτρέψει
την επέκταση των γνώσεών μας τόσο για την ίδια την αστρονομία
όσο και για τον πολιτισμικό ρόλο της».
Alexander Jones καθηγητής Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Τορόντο
Η νεοεμφανιζόμενη μηχανική τελειότητα του Μηχανισμού σαφώς εγείρει
το ζωτικής σημασίας ερώτημα σχετικά με την ανάπτυξη της τεχνολογίας
και τις γνώσεις των Ελλήνων εκείνης της περιόδου.
Πότε ακριβώς, από ποιον, για ποιον
και για ποιον λόγο κατασκευάστηκε ο Μηχανισμός;
Τι άλλου είδους τεχνολογία προϋποθέτει η ύπαρξή του;
Ποια θα ήταν η επίδραση των μηχανικών μοντέλων
στην άποψη των Ελλήνων για το Σύμπαν;
Αυτά είναι τα ερωτήματα που χρήζουν απαντήσεων».
Mike Edmunds καθηγητής Αστρονομίας, Πανεπιστήμιο Κάρντιφ
«Διερωτάται κανείς μέσα από ποιες διαδικασίες προέκυψε ο Μηχανισμός.
Ποιες ήταν οι κοινωνικές, πολιτικές και ιδεολογικές «χρήσεις»
της αστρονομικής γνώσης;
Σε ποιον βαθμό αυτές περιλάμβαναν «παθητική» παρατήρηση και τι μπορεί
να πυροδότησε την επιθυμία μελλοντικής πρόβλεψης;
Πόσο συνέβαλε σε αυτό η τεχνολογική πρόοδος;
Και, τελικά, στην ίδια την κλασική Ελλάδα ποια ήταν η σχέση της αρχαϊκής
κοσμολογίας (η οποία μπορεί να ανιχνευθεί στον καθορισμό
του χρόνου των θρησκευτικών τελετών και στον προσανατολισμό των ναών)
με την ανάπτυξη της προβλεπτικής επιστήμης της αστρονομίας;».
Clive Ruggles καθηγητής Αρχαιοαστρονομίας, Πανεπιστήμιο του Λέστερ
«Το νησί της Ρόδου κατείχε μια στρατηγική θέση ζωτικής σημασίας
και κατά την ελληνιστική περίοδο η πόλη-κράτος της Ρόδου αναπτύχθηκε
σε ένα πολύ σημαντικό πολιτισμικό, ναυτικό και εμπορικό κέντρο.
Στη Ρόδο κατά τον 2ο αιώνα π.Χ. ο Ίππαρχος, πατέρας της αστρονομίας,
ανέπτυξε τη θεωρία του η οποία εξηγεί τις ανωμαλίες στην κίνηση της Σελήνης».
Μαίρη Ζαφειροπούλου
αρχαιολόγος, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών
Ένα άλλο καινούργιο δεδομένο είναι οι δυο πολύ μεγάλες περιοδικότητες
πλανητών που βρέθηκαν στον Μηχανισμό.
«Πρόκειται για μια περίοδο της Αφροδίτης που είναι 462 έτη
(όσο δηλαδή χρειάζεται για να γυρίσει γύρω από τον Ήλιο όπως την βλέπουμε
από τη Γη και καθώς η Γη συντονίζεται μαζί της)
και μια άλλη περιοδικότητα 422 ετών του Κρόνου.
Και επειδή δεν έχουμε βρει αυτές τις περιοδικότητες σε άλλα κείμενα πουθενά,
αυτό σημαίνει ότι πρόκειται για γνώσεις που διατύπωσαν οι Έλληνες.
Κι αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό και καινούργιο».
Ξενοφών Μουσσάς
Καθηγητής ΕΚΠΑ Φυσικής του Διαστήματος,
Διευθυντής Εργαστηρίου Αστροφυσικής, Ειδικός Συνεργάτης NASA
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO
ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ
ΜΟΥΣΣΆΣ: ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΚΙ ΆΛΛΑ ΤΜΉΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΎ
ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΉΡΩΝ ΣΤΟ ΒΥΘΌ
Ερωτηθείς για το ποσοστό ανασύστασης της λειτουργίας του, ανέφερε:
«Σε ό,τι έχει να κάνει με τον Ήλιο και τη Σελήνη θα μπορούσα να πω ότι
έχουν ανασυσταθεί σχεδόν όλα, νομίζω ότι θα συμφωνούσαν
και οι συνάδελφοί μου σε αυτό.
Αλλά για τους πλανήτες δεν έχουμε παρά μόνον ένα γρανάζι,
που υποστηρίζω ότι είναι του Δία.
Στην πραγματικότητα είναι δυο γρανάζια, ένα θηλυκό κι ένα συνηθισμένο,
το ‘κιβώτιο ταχυτήτων’ του Δία δηλαδή, που έδειχνε τις θέσεις του,
απαντά ο κ. Μουσσάς, ο οποίος πιστεύει ότι στον βυθό της θάλασσας πρέπει
να βρίσκονται κι άλλα γρανάζια, αν δεν έχουν καταστραφεί.
Και όχι μόνον αυτά.
«Σίγουρα και πάνω από το 70% του εγχειριδίου χρήσης, γραμμένο
σε σελίδες χαλκού με πολύ ωραία και μικρά γράμματα γύρω στα 2 χιλιοστά.
Από αυτή τη ‘γραμματοσειρά’ οι αρχαιολόγοι προσδιορίζουν το πότε πιθανότατα
γράφτηκε το κείμενο, δηλαδή μεταξύ 150 με 100 π. Χ., ενώ το πλοίο
που το μετέφερε βυθίστηκε πιθανότατα μεταξύ 80 και 62 π.Χ.», συμπληρώνει.
«Εγώ πιστεύω ότι θα εντοπίσουν κι άλλα τμήματα του Μηχανισμού οι αρχαιολόγοι,
οι οποίοι βρίσκονται πάλι εκεί τώρα, όπως και λίγο καιρό πριν.
Το γεγονός ότι βρήκαν πρόσφατα ένα δόρυ σχεδόν στην επιφάνεια του βυθού
σημαίνει ότι δεν έχουν κατακλέψει το ναυάγιο και αυτό είναι πολύ σημαντικό», τονίζει.
Όσο για τα γρανάζια που λείπουν, ο ίδιος πιστεύει ότι αυτά είχαν να κάνουν
με τους υπόλοιπους πλανήτες.
«Είμαι βέβαιος -και οι συνάδελφοί μου συμφωνούν- ότι ο Μηχανισμός
περιλάμβανε όλους τους τότε γνωστούς πλανήτες, δηλαδή τον Δία, τον Κρόνο,
τον Ερμή, την Αφροδίτη και τον ‘Αρη.
Αυτό το στηρίζουμε κατά κύριο λόγο από τα κείμενα αυτού καθεαυτού
του εγχειριδίου χρήσης που μας δίνει πάρα πολλές λεπτομέρειες
για τις κινήσεις των πλανητών.
Ό,τι δηλαδή κάνει ένα προγραμματάκι στον υπολογιστή
ή στο τηλέφωνό σας σήμερα, όπως για παράδειγμα το Google Sky,
με το οποίο βλέπει κανείς τον ουρανό όπου κι αν βρίσκεται.
Κάτι παρόμοιο μπορούμε φανταστούμε ότι ήταν αυτό το μηχάνημα», σημειώνει.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου