Oι παλαιοί επικοί ποιητές, της προομηρικής κυρίως εποχής, ονομάζονταν ἀοιδοὶ
(< ᾄδω/ἀείδω > ἀοιδή, ᾠδὴ = τραγουδώ, τραγούδι), γιατί τραγουδούσαν
τα έπη τους, με τη συνοδεία μάλιστα κιθάρας/φόρμιγγας (βλ. τη διπλανή εικόνα).
Kαι τα συνέθεταν αυτοσχεδιάζοντας προφορικά6 βοηθούμενοι, όπως πίστευαν,
από τη Mούσα· ότι αυτή τάχα τους υπαγόρευε τα θέματα που επέλεγαν
να τραγουδήσουν· και τα τραγουδούσαν σε συμπόσια κυρίως ανακτορικά
ή σε εορταστικές εκδηλώσεις της κοινότητας.
Έγιναν έτσι επαγγελματίες περιζήτητοι, και κάθε ανάκτορο
ήθελε να έχει τον αοιδό του.
H αλήθεια όμως είναι ότι οι αοιδοί μπορούσαν να αυτοσχεδιάζουν γιατί,
εκτός από το ταλέντο που σίγουρα διέθεταν, εκπαιδεύονταν για το έργο τους,
οι νεότεροι από τους παλαιότερους, γονείς ή δασκάλους.
Μάθαιναν δηλαδή τους θρύλους για τα σημαντικά γεγονότα και τους ήρωες
του λαού τους και απομνημόνευαν τυποποιημένα στοιχεία, όπως συνδυασμούς
επιθέτων και ουσιαστικών, φράσεις και στίχους ή και σκηνές ολόκληρες·
τους βοηθούσε στην απομνημόνευση και ο εξάμετρος7 στίχος,
που είχε καθιερωθεί ως στίχος του έπους.
Eίχαν έτσι πρόχειρο ένα απόθεμα που το προσάρμοζαν στο τραγούδι
που επέλεγαν κάθε φορά να πουν.
Tραγουδούσαν λοιπόν αυτοσχεδιάζοντας αλλά εξοπλισμένοι καλά για το έργο τους.
Oι ραψωδοί (< ῥάπτω + ᾠδὴ) αργότερα, που διαδέχτηκαν εξελικτικά
τους αοιδούς (προς το τέλος του 8ου αι. π.X), δεν αυτοσχεδίαζαν.
Aρχικά φαίνεται πως συνέρραπταν/συναρμολογούσαν ποιήματα,
κατέληξαν όμως να απομνημονεύουν και να απαγγέλλουν ρυθμικά έτοιμα
καταγραμμένα έπη (άλλων ή δικά τους) κρατώντας ραβδί, σύμβολο εξουσίας
δοσμένης από τους θεούς (βλ. την εικόνα 5, και το σχόλιο 3 της 7ης Ενότητας).
Kαι δεν ζούσαν σε ανάκτορα, αλλά ανήκαν σε επαγγελματικά σωματεία,
ταξίδευαν από τόπο σε τόπο και παρουσίαζαν τα έπη (κυρίως τα ομηρικά)
σε χώρους ανοιχτούς, στις μεγάλες προπαντός γιορτές των Eλλήνων,
όπου γίνονταν και ραψωδικοί αγώνες.
Έτσι, τα έπη ακούγονταν παντού όπου υπήρχαν Έλληνες.
Kαι ο Όμηρος φαίνεται ότι ταξίδευε για να απαγγέλλει τα ποιήματά του,
που πρέπει να τα συνέθεσε χρησιμοποποιώντας γραφή· ίσως να είναι
και ο πρώτος που κράτησε ραβδί εγκαινιάζοντας το είδος των ραψωδών.
Πιστεύεται ότι έζησε κατά τον 8ο
(ίσως μέχρι και τις αρχές του 7ου) αι. π.X. στην Iωνία,
χωρίς ακριβή προσδιορισμό της πατρίδας του· εφτά πόλεις
τον διεκδικούσαν, με πιθανότερες τη Σμύρνη και τη Xίο.
H παράδοση τον ήθελε τυφλό, πράγμα που θεωρείται απίθανο.
Δικό μας σχόλιο:
Ο αστεροειδής 5700 Όμηρος (5700 Homerus),
ο οποίος ανακαλύφθηκε το 1977,
πήρε το όνομά του από τον επικό αυτόν ποιητή.
1 σχόλιο :
τα γεγονοτα που αφηγηται υποτιθεται οτι εγιναν 450 χρονια πριν.οι αοιδοι,οι ραψωδοι[ μεχρι να τα συγκεντρωσει σε ενα ενιαιο εργο ολο αυτο το χρονικο διαστημα] αναλογα με την φαντασια τους εμπλουτισαν ενα κατα πασα πιθανοτητα αληθινο γεγονος με πληθωρα φανταστικων γεγονοτων.επισης τα ευρηματα των ΜΥΚΗΝΩΝ και της ΤΡΟΙΑΣ ειναι 300 χρονια νεοτερα απο την αλωση της ΤΡΟΙΑΣ.Στην ΤΡΟΙΑ εχουν ερθει στο φως 8με 12 πολεις η μια πανω στην αλλη.εικαζουν οτι ειναι ο αριθμος ΤΑΔΕ η ΤΡΟΙΑ του Ομοιρου λογω του οτι βρηκαν ιχνη πυρκαγιας.οι τοιχογραφιες στα ανακτορα των ΜΥΚΗΝΩΝ και της ΠΥΛΟΥ αναπαριστουν στρατιωτες με οπλισμο που δεν ταιριαζει με την περιγραφη του Ομηρου.πολλα αντικειμενα και εργαλεια που περιγραφει ειναι της δικης του εποχης.αν η Ραδιοχρονολογηση των ευρηματων ειναι σωστη τοτε τα γεγονοτα ειναι κατα 300 χρονια νεωτερα και πιο κοντα στην εποχη του Ομηρου.ολο αυτο βεβαια δεν μοιωνει την λογοτεχνικη αξια του εργου ομως εχει μεγαλο ενδιαφερον η ευρεση της αληθειας.Επισης ο αρχαιολογικος χωρος της ΤΡΟΙΑΣ ειναι πολυ μακρια απο τη θαλασσα.νομιζω 3κm.δεν ταιριαζει με την περιγραφη του Ομηρου.
Δημοσίευση σχολίου