Τετάρτη 15 Ιουλίου 2020

Κάμερες σε δημόσιους χώρους; Τι ισχύει τελικά;

Αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Αρχής Προστασίας Δεδομένων
 Προσωπικού Χαρακτήρα η γνωμοδότηση της Αρχής επί του σχεδίου 
Προεδρικού Διατάγματος σχετικά με τη «χρήση συστημάτων επιτήρησης 
με τη λήψη ή καταγραφή ήχου ή εικόνας σε δημόσιους χώρους».
Φορητές κάμερεςΣύμφωνα με τη γνωμοδότηση, στο τελευταίο εδάφιο 
της παρ. 3 του άρθρου 5 σχ. Π.∆. προβλέπεται ότι 
«η λειτουργία φορητών καµερών επιτρέπεται σε κάθε περίπτωση 
που υπάρχει άµεσος σοβαρός κίνδυνος τέλεσης αξιόποινης πράξης
 από τις προβλεπόµενες στο άρθρο 3 του παρόντος διατάγµατος», χωρίς όµως
 να προσδιορίζεται το πρόσωπο που λαµβάνει την σχετική απόφαση
 ή οι διαδικαστικές προϋποθέσεις, όροι και εγγυήσεις λήψης του σχετικού µέτρου. 
Σε αυτό το πλαίσιο διαπιστώνεται η απουσία νοµοθετικής πρόβλεψης ορισµού 
ενός εκπροσώπου ανεξάρτητης και αµερόληπτης διοικητικής αρχής
 ή δικαστικού/εισαγγελικού λειτουργού που θα αποφασίζει εκ των προτέρων 
ή θα ελέγχει ή θα επιβλέπει την διαδικασία εστίασης καθώς 
και τις µεταγενέστερες εξαρτηµένες πράξεις επεξεργασίας (π.χ. επιλογής)
 του συναφούς υλικού. Περίοδος διατήρησης δεδομένων και προσδιορισμός
 της έννοιας του «υπόπτου» τέλεσης µελλοντικού εγκλήµατος 
Σύµφωνα µε το Προεδρικό Διάταγμα, τα δεδοµένα που συλλέγονται στο πλαίσιο
 της εφαρµογής των διατάξεων για τις δηµόσιες υπαίθριες συναθροίσεις 
διατηρούνται έως 48 ώρες και καταστρέφονται αυτόµατα, εκτός εάν 
εφαρµογής τυγχάνουν οι διατάξεις του άρθρου 8 σχ. Π.∆. 
Κατ’ άρθ. 8 παρ. 1 σχ. Π.∆. διατηρούνται για δεκαπέντε (15) ηµέρες
 τα δεδοµένα προσωπικού χαρακτήρα κάθε φυσικού προσώπου που εισήλθε 
στο πεδίο λήψης ή καταγραφής των συστηµάτων επιτήρησης. 
Σε περίπτωση κατά την οποία δεδοµένα που έχουν διατηρηθεί έως 48 ώρες 
ή για δεκαπέντε ηµέρες και είναι χρήσιµα και αναγκαία για την ταυτοποίηση 
φυσικού προσώπου προς διακρίβωση αξιόποινων πράξεων, αποθηκεύονται
 και διατηρούνται προκειµένου να χρησιµοποιηθούν στο πλαίσιο
 της ποινικής διαδικασίας και µέχρι του πέρατος αυτής µε την έκδοση 
αµετάκλητης δικαστικής απόφασης ή την οριστική παύση της ποινικής δίωξης
 ή την παραγραφή του εγκλήµατος.
Τέλος, προβλέπεται η διατήρηση δεδοµένων έως δέκα (10) έτη για πρόσωπα 
τα οποία χαρακτηρίζονται ως ύποπτα µελλοντικής τέλεσης εγκληµάτων.

Σε περίπτωση κατά την οποία δεδοµένα που έχουν διατηρηθεί έως 48 ώρες
 ή για δεκαπέντε ηµέρες και είναι χρήσιµα και αναγκαία για την ταυτοποίηση 
φυσικού προσώπου προς διακρίβωση αξιόποινων πράξεων, αποθηκεύονται 
και διατηρούνται προκειµένου να χρησιµοποιηθούν στο πλαίσιο της ποινικής
 διαδικασίας και µέχρι του πέρατος αυτής µε την έκδοση αµετάκλητης
 δικαστικής απόφασης ή την οριστική παύση της ποινικής δίωξης
 ή την παραγραφή του εγκλήµατος.

Όταν η εστίαση και η στόχευση συγκεκριµένου προσώπου ή αντικειµένου 
(π.χ. οχήµατος) που δύναται να οδηγήσει σε ταυτοποίηση αποσκοπεί 
στη διακρίβωση εγκληµάτων, τότε η πράξη της επεξεργασίας 
δια της εστίασης της κάµερας φέρει χαρακτηριστικά ποινικοδικονοµικής
 ανακριτικής πράξης µε όσα συνεπάγεται σε επίπεδο εφαρµογής
 της οικείας νοµοθεσίας, περιλαµβανοµένων των απαιτούµενων σχετικών
 εγγυήσεων ελέγχου και επίβλεψης. 
Σε αυτό το πλαίσιο διαπιστώνεται η απουσία νοµοθετικής πρόβλεψης ορισµού 
ενός εκπροσώπου ανεξάρτητης και αµερόληπτης διοικητικής αρχής 
ή δικαστικού/εισαγγελικού λειτουργού που θα αποφασίζει εκ των προτέρων
 ή θα ελέγχει ή θα επιβλέπει την διαδικασία εστίασης καθώς 
και τις µεταγενέστερες εξαρτηµένες πράξεις επεξεργασίας (π.χ. επιλογής)
 του συναφούς υλικούΤέλος, καθίσταται σαφές εν όψει των ανωτέρω
 ότι η εστίαση της εικόνας δεν επιτρέπεται σε περιπτώσεις κατά τις οποίες 
δεν έχουν τελεσθεί παράνοµες πράξεις, όπως π.χ. στην περίπτωση
 πρόληψης µελλοντικών αξιόποινων πράξεων».
Ολόκληρο το κείμενο ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια :