Οι νεαροί (οι κούροι – Κουρήτες), για να αποφύγουν κάποια ανεπιθύμητη
επίσκεψη του Κρόνου εξαιτίας όλης αυτής της φασαρίας κάθε φορά
που ο Δίας έκλαιγε, άρχιζαν να χορεύουν έναν άγριο πολεμικό χορό,
τον πυρρίχιο, και να τραγουδούν βγάζοντας πολεμικές ιαχές
και χτυπώντας με τα δόρατα και τα ακόντια πάνω στη γη
και στις ασπίδες και έτσι ο Κρόνος δεν μπορούσε να ακούσει το κλάμα του μωρού.
Ο Πυρρίχιος ήταν ο σπουδαιότερος από τους πολεμικούς χορούς στην Αθήνα.
Ο χορός χορευόταν σε μεγάλες γιορτές όπως στα Μικρά και Μεγάλα Παναθήναια.
Στην ελληνική Wikipedia πρόσθεσα την περιγραφή του Πλάτωνος
(αρχαίο κείμενο και απόδοση και πρόσθεσα άλλες πηγές.
Ο Πλάτων - Νόμοι (7-815α) σημειώνει τα εξής:
(815a) ὄρχησιν λέγοι. τὴν πολεμικὴν δὴ τούτων, ἄλλην οὖσαν τῆς εἰρηνικῆς,
πυρρίχην ἄν τις ὀρθῶς προσαγορεύοι, τάς τε εὐλαβείας πασῶν πληγῶν
καὶ βολῶν ἐκνεύσεσι καὶ ὑπείξει πάσῃ καὶ ἐκπηδήσεσιν ἐν ὕψει
καὶ σὺν ταπεινώσει μιμουμένην, καὶ τὰς ταύταις ἐναντίας, τὰς ἐπὶ τὰ δραστικὰ
φερομένας αὖ σχήματα, ἔν τε ταῖς τῶν τόξων βολαῖς καὶ ἀκοντίων καὶ πασῶν
πληγῶν μιμήματα ἐπιχειρούσας μιμεῖσθαι· τό τε ὀρθὸν ἐν τούτοις
καὶ τὸ εὔτονον, τῶν ἀγαθῶν σωμάτων (815β) καὶ ψυχῶν ὁπόταν
γίγνηται μίμημα, εὐθυφερὲς ὡς τὸ πολὺ τῶν τοῦ σώματος μελῶν
γιγνόμενον, ὀρθὸν..
(815a)....τον πολεμικό χορό που διαφέρει από τον ειρηνικό, θα μπορούσαμε
να τον ονομάσει κανείς σωστά πυρρίχιο.
Αυτός μιμείται, απ' τη μια μεριά. τις κινήσεις που κάνει κάποιος
για να αποφύγει όλα τα χτυπήματα που του έρχονται από κοντά ή από μακρυά,
να πέφτει στο πλάι, να υποχωρεί, να πηδά ψηλά, να πέφτει χαμηλά•
κι από την άλλη μεριά, τις αντίθετες κινήσεις που προσπαθούν
να μιμηθούν τις επιθετικές στάσεις, τις βολές δηλαδή των τόξων και τις ρίψεις
των ακοντίων και τις χειρονομίες που μιμούνται κάθε είδους χτύπημα.
Το σωστό και το συντονισμένο που υπάρχει σ' αυτούς τους χορούς,
όταν γίνεται μίμηση των ωραίων σωμάτων και των ωραίων ψυχών,
πραγματοποιείται όταν το σύνολο των μελών του σώματος διατηρεί
την ευθύτητα των γραμμών του.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου